محیط‌بانان یک قلاده خرس قهوه‌ای و ۲ توله آن را در کرمانشاه نجات دادند

کرمانشاه- ایرنا- یک قلاده خرس قهوه‌ای ماده و ۲ توله آن که در استخر اراضی کشاورزان در منطقه «ورمنجه» بیستون گرفتار شده بود باتلاش محیط‌بانان، کارشناسان و دوستداران محیط زیست رهاسازی و به زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه روز دوشنبه با حضور در محل حادثه به خبرنگار ایرنا گفت: در پی گزارش واصله از دوستداران طبیعت مبنی بر گرفتار شدن یک قلاده خرس قهوه ای و ۲ توله آن در استخر اراضی کشاورزان در منطقه ورمنجه بیستون، محیط‌بانان و کارشناسان محیط زیست بلافاصله به محل اعزام شدند.
«فریدون یاوری» افزود: در این عملیات که باتلاش تیمی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل و اداره شهرستان کرمانشاه و دوستداران طبیعت صورت گرفت، محیط‌بانان معابری را برای خروج خرس قهوه ای به همراه ۲ توله آن ایجاد کردند.

یاوری تصریح کرد: باوجود اینکه دامپزشک اداره کل به منظور عملیات بیهوشی این خرس‌ها در صورت نیاز، به محل حادثه اعزام شده بود ولی خوشبختانه با همکاری مردم جوامع محلی و محیط بانان معابری برای خروج آنان از استخر تعبیه شد که پس از چندین ساعت خرس قهوه ای و توله‌هایش از استخر خارج و به زیستگاه طبیعی خود بازگشتند.

یاوری همچنین گفت: از کشاورزانی که استخر در زمین های اراضی خود دارند تقاضا داریم نسبت به حصارکشی اطراف آن اقدام نمایند تا از بروز چنین حوادثی برای حیات وحش جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن قدردانی از همکاری نیروهای نظامی و جوامع محلی مستقر در منطقه از عموم مردم طبیعت دوست استان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه حیوان وحشی آسیب دیده مراتب را بلافاصله با ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها در میان بگذارند.

خرس قهوه‌ای گونه در معرض تهدید    

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز گفت: خرس قهوه‌ای بزرگ‌جثه‌ترین گوشتخوار ایران و گونه «در معرض تهدید» در سطح جهان است که دامنه کوه‌های زاگرس شرقی زیستگاه اصلی آن در ایران محسوب می‌شود.
«آزاد شیخ ویسی» افزود: حفظ قلمرو این حیوان، به عنوان یک میراث طبیعی، ضرورتی غیرقابل اغماض است، هر چند آمارها حاکی از کاهش جمعیت این حیوان نیست اما وضعیت زیستی آن تحت کنترل قرار دارد.
وی اظهار داشت: این گونه تحت حمایت و حفاظت مامورین یگان حفاظت قرار دارند و جمعیت آنها در زیستگاه های استان کنترل می‌شود و خوشبختانه وضع نگران‌کننده نیست.
وی در پایان افزود: از تشکل‌های‌ زیست‌محیطی، جوامع آگاه محلی و رسانه‌ها انتظار داریم ماموران و کارشناسان حفاظت محیط ‌زیست را در حمایت از این گونه‌های جانوری در معرض تهدید یاری دهند. ظت محیط ‌زیست را در حمایت از این گونه‌های جانوری در معرض تهدید یاری دهند.
استان کرمانشاه دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.
یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد و در مجموع استان کرمانشاه دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار است.