استاد دانشگاه: آموزش مجازی باید خلاقانه باشد

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آموزش مجازی برای دانشجویان باید جذاب باشد و عنصر جذابیت نیز خلاقانه بودن آن است که توسط استادان باید انجام شود.

دکتر مجید میرزا وزیری دوشنبه شب در نشست مجازی با عنوان "مجازیست" که توسط بسیج دانشجویی دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: یکی از دغدغه‌های دولت، مشکل شغل برای دانش‌آموختگان دانشگاهی است در حالی که اگر دولت در این موضوع فقط نقش هماهنگ کننده را داشته باشد و به صورت مستقیم در آن ورود نکند، خود دانشجویان شغلی را که بازار به آن نیاز دارد، متناسب با دانشی که فرا گرفته اند پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون دانش آموختگان دانشگاهی در مشاغلی مشغول کار و کسب درآمد هستند که با رشته تحصیلی آنها هیچ ارتباطی ندارد و حال آنکه از سوی دولت برای ایجاد تحصیل رایگان، هزینه‌های بسیار پرداخت شده است  ولی نتیجه‌ای متناسب با هزینه پرداختی کسب نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بیشتر افراد محاسبه‌گر شده‌اند و به همین دلیل کمتر شاهد آن هستیم که دانشجویان به وظایف و مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند، زیرا بر اساس ارزش گذاری‌های شکل گرفته در جامعه، فرد سعی می‌کند کارهایی انجام دهد که امتیاز بیشتری را نصیب او کند و بر همین معیار، گاهی فعالیت‌هایی که ارزش بسیاری برای جامعه دارد بواسطه زمان بر بودن آن، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: باید به تعاریف اولیه، متون قدیمی، احادیث و دستورات فرهنگی مراجعه کرد و ضمن بازنگری به این مسئله توجه شود که وظیفه و مسوولیت فرد در قبال جامعه چگونه باید انجام شود.

یکی از مدرسان گروه حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: کرونا و خانه نشینی فرصت خوبی ایجاد کرده است تا ضمن حضور در منزل امکان ارتباط  با سایر دانشگاه‌های دیگر بواسطه ارتباط‌های آنلاین فراهم شود.

دکتر امیر مرادی افزود: قبل از شیوع کرونا، گاهی کلاس‌های خوبی در نقاط دیگر کشور تشکیل می‌شد که به خاطر حضوری بودن و بعد مسافت امکان بهره بردن از آنها به راحتی فراهم نمی‌شد ولی اکنون فرصت آموزش برابر، بیشتر شکل گرفته است.  

وی ادامه داد: گاهی در زمان کلاس‌های حضوری در پخش ویدئو و فایل‌های تصویری مشکل به وجود می آمد و زمان بسیار از کلاس برای برطرف کردن آن گرفته می‌شد ولی اکنون این امکان فراهم شده است تا استادان منابع تصویری را با کمترین خطا در اختیار دانشجویان قرار دهند و در عین حال این امکان نیز برای دانشجو فراهم شده است تا در محیط دلخواه خود فعالیت آموزشی را بدون نیاز به حضور در کلاس انجام دهند.

مدرس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای برطرف شدن نواقص آموزش مجازی باید نقش نظارتی دانشگاه‌ها در حسن برگزاری کلاس‌ها بیشتر شود تا استادان و دانشجویان با کمترین مشکل، فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: دانشجویان در طول دوران دانشجویی خود فرصت این را دارند که قبل از فراغت از تحصیل با فعالیت‌های اقتصادی و بازار کار آشنا شوند و سعی در کسب مهارت‌های لازم برای انجام فعالیت شغلی دلخواه خود کنند.

مرادی ادامه داد: هنوز بسیاری از دانشگاه‌های کشور کارآفرین نیستند و طبیعی است که بین دانشی که دانشجویان فرا می‌گیرند و فعالیت شغلی که بعد از فراغت از تحصیل انجام می‌دهند، تفاوت معنادار وجود داشته باشد.

وی گفت: دانشجویان گاهی به سوی عافیت طلبی سوق پیدا می‌کنند در حالی که دانشجو باید مطالبه‌گر باشد ولی اکنون شاهد آن هستیم که بیشتر مطالبه‌گری‌ها شکل حزبی و سیاسی به خود پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha