۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۲۷
کد خبرنگار: 1238
کد خبر: 84139774
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

داستان ناتمام بازسازی غرفه‌های سوخته مجتمع تجاری اروند خرمشهر

آبادان - ایرنا - بازسازی غرفه‌های سوخته در مجتمع تجاری اروند(بازار کنزالمال) خرمشهر همچنان ادامه دارد در حالی که تعطیلی غرفه‌ها باعث ضرر و زیان غرفه‌داران و ایجاد مشکلاتی برای آنها شده است.

 مجتمع تجاری اروند(بازار کنزالمال) خرمشهر از مجتمع‌های بزرگ تجاری پرتردد واقع در منطقه آزاد اروند با۳۰۰ غرفه عرضه‌کننده انواع کالا اعم از پوشاک، لوازم بهداشتی، خانگی، برقی و الکترونیکی است که در اول آذرماه سال گذشته ۷۹ غرفه آن بر اثر آتش‌سوزی دچار خسارت کلی و جزیی شدند.

غرفه‌داران مجتمع تجاری اروند از طولانی شدن مدت زمان بازسازی این مجتمع گله دارند و خواستار رفع نواقص و تحویل فوری این غرفه‌ها شدند.

یکی از این غرفه داران در این باره گفت: غرفه بنده به طور ۱۰۰درصد در آتش سوخت و سقف بیمه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شد ولی شرکت بیمه گر ۷۰۰ میلیون ریال خسارت پرداخت کرد که این مبلغ در قبال خسارت وارد شده ناچیز است.

علی اشتهاریان افزود: خیلی از غرفه‌داران در انبار این مجتمع کالا داشتند و بیمه انبار به عهده غرفه داران نبود بلکه شرکت توسعه و سرمایه گذاری اروند می بایست انبار و سازه را بیمه می‌کرد که متاسفانه این شرکت انبار نگهداری کالا را به پیمانکار واگذار کرده است در حالی که پیمانکار لیستی از کالاهای انبارها ندارد و می‌گوید همه اسناد و مدارک در آتش سوخته و هیچ مدرکی برای ارائه به بیمه ندارد.

وی گفت: بعد از حادثه آتش سوزی مجتمع اروند شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری برای معرفی بازاریان جهت اخذ وام کم بهره به بانک قول مساعد داد اما متاسفانه به قول خود عمل نکرد.

اشتهاریان اظهار داشت: این شرکت پس از انتخاب پیمانکار برای بازسازی غرفه‌های خسارت دیده قول دادند تا پایان سال ۹۸غرفه‌ها را بازسازی و تحویل دهند اما الان یک سال از این ماجرا می‌گذرد و تاکنون غرفه‌ها تحویل داده نشده اند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه برخی از غرفه‌داران واحدهای خود را ناقص تحویل گرفتند و با هزینه خود آنها را تکمیل کردند به دلیل کم کاری و درست انجام نشدن بازسازی غرفه‌ها در بارندگی اخیر آب باران در سقف مغازه‌ها نفوذ کرد و باعث ضرر و زیان مجدد به کالاهای بازاریان شد.

یکی از غرفه‌داران مجتمع تجاری اروند در این باره گفت: در این بازار از ۷۹ غرفه خسارت دیدند در حالی که ۲۰ تا ۳۰ غرفه بیشتر بیمه نبودند و مابقی غرفه داران سرمایه و کالاهای خود را از دست دادند.

مهدی سالاروند افزود: مدیریت شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری اروند برای اخذ وام کم بهره با تنفس یک ساله قول مساعد دادند اما این وعده عملی نشد.

سالاروند ادامه داد: با این وضعیت این شرکت پس از یک سال تاکنون غرفه‌ها را تحویل نداده و برای غرفه‌داران اخطاریه پرداخت نشدن اجاره فرستادند و که در آن نوشتند اگر اجاره پرداخت نشود از غرفه‌ داران سلب امتیاز می‌کنند.

علی سیستان یکی دیگر از غرفه‌داران در این خصوص گفت: پس از حادثه آتش سوزی مسئولان مساعدت و همکاری خود را با بازاریان مجتمع تجاری اروند را اعلام کردند اما متاسفانه یک سال از این موضوع گذشته و قولهای مسوولان عملی نشده است.

وی افزود: مسئله کرونا، قرنطینه و محدودیت‌ها مزید بر علت شد و بهانه‌ای برای تاخیر در بازسازی غرفه‌های آسیب دیده شده است.

سیستان با بیان اینکه غرفه من ۲۰۰ مترمربعی و چند منظور بوده گفت: فروشگاه من در کنار ۲ فروشگاه ۲۰۰ متری همکارانم با خاک یکسان شد متاسفانه تاکنون بازسازی نشده و به رغم مراجعه و درخواست بازسازی هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ سرمایه و پولی برای راه‌اندازی مجدد فروشگاه ندارم و حتی بیمه کالاهایی خسارت دیده در انبارهای این مجتمع را دریافت نکردم.

مدیر مجتمع تجاری اروند(کنزالمال) خرمشهر در این خصوص گفت: مجتمع تجاری اروند دارای ۳۰۰ غرفه تجاری است که در سال گذشته ۷۹ غرفه در این مجتمع دچار آتش سوزی شد.

سیداحمد اوالی افزود: با توجه به اینکه این مجتمع با بیمه دانا طرف قرارداد بیمه بود و کارشناسان بیمه و آتش نشانان حادثه آتش سوزی و خسارت وارده را گواهی کردند پرونده تشکیل و جهت پرداخت خسارت به سازمان بیمه دانا به تهران ارسال شد و قرار بر این بود که ظرف مدت یک ماه حق بیمه به بازاریان پرداخت شود.

وی گفت: متاسفانه با توجه به تاخیر در پرداخت حق بیمه به بازاریان و تاکید بر اجرای مصوبه شورای تامین مبنی برتسریع در بازسازی غرفه این مجتمع شرکت توسعه اروند بدون هیچ اعتبار مالی و پرداخت هزینه عملیات بازسازی را آغاز کرد.

اوالی پیشرفت فیزیکی پروژه بازسازی غرفه های آسیب دیده از آتش سوزی مجتمع اروند را ۹۰ درصد بیان کرد و گفت: متاسفانه پس از یکسال به رغم بازسازی غرفه‌های این مجتمع تاکنون هیچ وجهی از سوی بیمه دانا به شرکت توسعه پرداخت نشده است.

وی دلیل پرداخت نشدن حق بیمه دانا را شکایت بیمه‌های دیگر همچون بیمه آسیا عنوان کرد و گفت: مشکلات حقوقی بین بیمه های دانا و آسیا موجب به تاخیر انداختن پرداخت حق بیمه مجتمع تجاری اروند شده است.

اوالی افزود: این موضوع از طریق قانونی در حال پیگیری است و تکمیل پروژه مجتمع و پرداختی‌ها ما منوط به صدور حکم حقوقی که در این رابطه خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به طولانی شدن زمان تحویل غرفه و به رغم  باقی ماندن ۱۰ درصد از اجرای عملیات بازسازی غرفه‌های مجتمع برخی از غرفه‌داران غرفه‌های خود را تحویل گرفته و در آنها مستقر شدند.

مدیر مجتمع تجاری اروند با اشاره به بیمه انبارهای این مجتمع گفت: پیشتر اداره انبارهای مجتمع تجاری اروند به پیمانکار واگذار شده بود و تمامی مسئولیت‌ها به عهده این پیمانکار بوده و شرکت توسعه هیچ گونه مسئولیتی در قبال انبارها ندارد اما این شرکت حق بیمه مقداری از کالاهای انبارهای این مجتمع را تقبل کرده است.

اوالی افزود: بیمه مبلغ ۲۳ میلیارد ریال بابت سازه مجتمع به شرکت پرداخته کرده است و اگر اختلاف حقوقی بیمه‌ها برطرف شود می‌توانیم به غرفه داران کمک کنیم.

وی با اشاره به عدم پرداخت اجاره غرفه‌های مجتمع اروند از سوی غرفه‌داردان  گفت: برای موفقیت این مجتمع نیاز به همدلی و همکاری دو سویه است این درحالی است برخی از غرفه‌داران به مدت یکسال اجاره واحدهای خود را پرداخت نکردند و تاکنون ۸۰ میلیارد ریال بدهی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha