۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۵۱
کد خبرنگار: 2084
کد خبر: 84139841
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

میزان فوت مبتلایان کرونا استان سمنان کمتر از میانگین کشوری است

سمنان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان میزان فوت مبتلایان کرونا در استان را کمتر از میانگین کشوری ذکر کرد و گفت: میزان فوت بیماران کرونایی در استان سمنان ۴.۱ درصد و در کشور ۶ درصد است.

به گزارش ایرنا، نوید دانایی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ابراز داشت: با وجود روندکاهشی بیماری، نگرانی برای اوج دوباره آن وجود دارد بنابراین اگر سهل انگاری شود، ممکن است در بهمن ماه با موج دیگری از شیوع کرونا مواجه شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: تا ظهر دوشنبه (هفدهم آذر) ۳ هزار  و ۹۸۱ بیمار مثبت در بیمارستان‌های زیر نظر این دانشگاه بستری شدند و ۱۰ هزار و ۲۴۳ بیمار به صورت سرپایی درمان شدند.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۴ هزار و ۲۲۴ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی افزود: تا کنون ۳۱ هزار تست آزمایشگاهی PCR در بیمارستان‌های زیر نظر این دانشگاه انجام شده است که از این نظر استان سمنان رتبه سوم کشور را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: تا کنون ۵۸۵ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه جان خود را از دست داده‌اند و ۳ هزار و ۳۲۰ نفر بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

دانایی تصریح کرد: ۸۳ درصد از بیماران بستری در استان سمنان بهبود یافته و ترخیص شده اند.

وی با اشاره به این که موج اول ویروس کرونا در استان، اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بود ابراز داشت:  در اردیبهشت تعداد بیماران کمتر شد و تعداد فوتی‌ها به صفر نزدیک شد و بعد از آن تیر و مرداد موج دوم آغاز شد که نصف موج اول بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بیان کرد: مهر ماه، موج سوم شیوع بیماری آغاز شد و تا ۲۶ آبان، این موج به اوج قله رسید و در یک روز در مجموعه بیمارستان‌ها ۳۰۲ بیمار بستری شد.

دانایی بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند که تست ۶۵ نفر از آن‌ها مثبت قطعی است.

وی افزود: با وجود روندکاهشی بیماری، نگرانی برای اوج دوباره آن وجود دارد زیرا  تاریخ نشان می‌دهد که مردم با کم شدن آمار، رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری را رها می‌کنند و ممکن است موج بعدی طولانی تر باشد بنابراین مردم نباید در رعایت موازین بهداشتی سهل انگاری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: با توجه به اینکه برخی از شهرستان‌ها در استان‌های شمالی هم جوار با استان سمنان، مثل بابل، قائم شهر، سوادکوه شمالی، گنبد و آزاد شهر در وضعیت قرمز هستند، رفت و آمد به این شهرها می‌تواند باعث قرمز رنگ شدن دوباره استان سمنان شود و این می‌تواند یک هشدار جدی در حوزه سلامت عمومی مردم باشد.

وی افزود: از طرفی شب‌های طولانی زمستان، به ویژه شب یلدا در پیش است و از آنجا که محیط بسته باعث انتقال ویروس می شود، مردم از جمع‌های خانوادگی پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: اگر مراعات شود، تا پایان سال پیک موج جدید کرونا نیست اما اگر سهل انگاری شود، ممکن است در بهمن ماه با موج دیگری از شیوع کرونا مواجه شویم.

دانایی با اشاره به اینکه میانگین سن بیماران بستری ۵۷ سال است گفت: متوسط سن فوت شدگان در استان سمنان، ۷۲.۱ سال است که ۵۸ درصد از فوتی‌ها مرد و ۴۲ درصد زن هستند که ۶۵ درصد از این افراد بیماری زمینه‌ای داشتند.

وی افزود: با توجه به زیرساخت‌های مناسب درمانی استان، تعداد بیماران هرگز از تعداد تخت‌ها بیشتر نشد. در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان ۷۰۰ تخت وجود دارد که در مجموع با بیمارستان‌های شفا و سینا، ۹۰۰ تخت در شهرستان‌های زیر نظر این دانشگاه موجود است.

دانایی ادامه داد: نگرانی مردم از مراجعه به بیمارستان‌ها باعث شده بسیاری از بیماران به بیمارستان مراجعه نکنند و این موضوع سلامت آنان را به خطر می‌اندازد. در بیمارستان‌ها شرایط ایمنی فراهم است و مردم می‌توانند برای بیماری های ضروری بدون نگرانی بیمارستان مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: نگرانی دیگر، مراجعه دیر هنگام و بعد از مراقبت‌های غیر اصولی بیماران مشکوک، به بیمارستان است و این موضوع باعث بدحال شدن بیمار می‌شود و خطرات زیادی به دنبال دارد. مردم می‌توانند به محض داشتن علائم بیماری به مراکز بهداشت اطلاع رسانی کنند و یا با تیم‌های سیار که به منزل مراجعه می‌کنند تماس بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین لازم است مردم از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی پرهیز کنند این بیماری در بیش از ۸۰ درصد موارد بدون علامت است و خیلی از افراد حتی بدون دارو خوب می شوند بنابراین لازم است بدون مشورت با پزشک دارویی مصرف نشود.

دانایی بیان کرد: طرح محله محور شهید سلیمانی شامل سه بخش نظارتی، مراقبتی و حمایتی می‌شود. بخش نظارتی، مسئولیت نظارت بر اماکنی که ارایه خدمت می‌کند را بر عهده دارد که توسط نیروهای هلال احمر، بسیج و دانشگاه انجام می‌شود و قرار است هدفمندتر و توسعه یافته‌تر انجام‌شود.

وی گفت: بخش مراقبی شامل خدماتی نظیر مراقبت از بیماران و مدیریت تماس‌ها از طریق شناسایی و قرنطینه به موقع بیماران می‌شود و اگر لازم بود، افراد نزدیک به این ها را هم اگر لازم بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بیان کرد: بخش حمایتی توسط اعضای بسیج انجام می‌شود و تا کنون بیش از ۴۰۰ تیم حمایتی تشکیل شده است که شامل حمایت نقدی، غیرنقدی و خدماتی از خانواده‌های درگیر بیماری است.

وی افزود: بیش از ۴۰ میلیارد ریال از ابتدای کرونا کمک خیرین سلامت جمع آوری شده و در همه شهرستان‌ها کپسول اکسیژن مورد نیاز توسط خیرین فراهم شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha