نگرانی مسئولان قم از دورهمی های شب یلدا تاانتقاد از فعالیت روزبازارها

قم-ایرنا- جلسه ستاد مدیریت بحران روز چهارشنبه به ریاست استاندار قم برگزار شد و در آن مسئولان بهداشتی این استان از دورهمی ها به ویژه در شب یلدا ابراز نگرانی کردند، همچنین بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی را عاملی برای قرار گرفتن دوباره قم به وضعیت قرمز دانستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۱۸ آذرماه جاری، ۳۸ بیمار کرونایی در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان‌های قم بستری شدند.

محمدرضا قدیر درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم اظهار داشت: در این مدت ۴۸ تن در اورژانس مرکزهای درمانی استان قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شده اند. 

وی با بیان این‌که ۳۴ تن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، ترخیص شده اند؛ افزود: در حال حاضر ۲۷۹ تن مشکوک به کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند که حال ۵۶ تن از آن‌ها وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: همچنین در این بازه زمانی، یک چهار کرونا مثبت جان خود را از دست داد.

قدیر ابراز کرد: شب یلدا مانند بمب خطرناکی است که می تواند وضعیت کنترل شده کرونا در قم را با فاجعه بزرگی همراه کند.

به گفته وی، با برداشته شدن محدودیت های اصناف نگران این هستیم که بار دیگر با کم توجهی مردم وضعیت قم قرمز شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: به دلیل آغاز فصل سرما نگران این هستیم که از دی ماه وارد موج جدید بیماری کرونا باشیم.

وی اظهار داشت: بالغ بر ۸۵ درصد از مردم و اصناف قم با پروتکلها و محدودیت های کرونایی همراه هستند.

قدیر عنوان کرد: درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی در مطب های پزشکی قم رضایت بخش نیست و نوبت دهی اینترنتی هنوز در این بخش نهادینه نشده است.

روند نزولی ابتلا به کرونا

رییس مرکز بهداشت قم نیز بیان کرد: روند ابتلا و فوتی در قم برغم اینکه قابلیت تست ها بیشتر شده، نزولی است.

سیامک محبی اظهار داشت: هم اکنون قم در رتبه بیست و ششم کشور از نظر تعداد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ قرار دارد.

به گفته وی ، میزان مرگ و ابتلا به کرونا در قم در دو هفته قبل تفاوت معناداری با میانگین کشوری پیدا کرده است.

محبی خاطرنشان کرد: میانگین ابتلا به کرونا در قم به ازای هر صدهزار نفر به ۲.۳ تن رسیده است.

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: تعداد نمونه های مثبت کرونا نسبت به ماه گذشته کاهش مملوسی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه، ۷۲ درصد از نمونه های کرونا در مراکز سرپایی انجام می شود، گفت: در حالی که در چند هفته گذشته۷۲ درصد نمونه ها در قم مثبت بود امروز به ۳۰ درصد رسیده است.

محبی عنوان کرد: شهرک پردیسان، انتهای خیابان ساحلی و باجک از جمله مناطقی هستند که میزان آلودگی به کرونا در آنها بیشتر از سایر قسمت های استان است.

رییس مرکز بهداشت قم اظهار داشت: حفظ و صیانت از وضعیت موجود به عزم همگانی بستگی دارد در غیراینصورت بازگشت به شرایط قرمز بسیار نزدیک است.

محبی عنوان کرد: درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی دراغلب اصناف، دستگاه های دولتی و سایر واحدهای خدماتی به جز نانوایی ها و مطب های پزشکی، طی یک هفته گذشته در قم به سمت مطلوبیت پیش رفته است.

به باور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، استفاده از ماسک توسط مردم در اماکن و مراکز عمومی به ۹۲ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: طی دو هفته گذشته در مجموع ۹۸ واحد متخلف کرونایی در این استان پلمب شده است.

رییس مرکز بهداشت قم با انتقاد از وضعیت روزبازارها، اظهار کرد: شرایط مهار نشده ای در بازارروزهای قم حاکم است و هیچ سازوکاری در آنها وجود ندارد.

تعطیلی روزبازارها به صرفه نیست

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در ادامه، عنوان کرد: یکی از ویژگی های مثبت شهر قم این است که دستفروش به معنای شهرهای دیگر در هسته مرکزی وجود ندارد.

سید امیرسامع گفت: دستفروش های قم در ۱۱ روز بازار ساماندهی شده اند و از فعالیت آنها در داخل شهر قم جلوگیری شده است.

به گفته وی، تعداد دستفروش ها در فصل زمستان به دلیل تعطیلی برخی مشاغل دیگر بیشتر می شود و معیشت این افراد نیز کاملا وابسته به این فعالیت هاست.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی روزبازارها با سرریز شدن آنها به هسته مرکزی شهر و بغرنج تر شدن شرایط مساوی خواهد بود.

سامع گفت: طبق مصوبه ستاد مدیریت کرونا در صورتی که وضعیت قم به شرایط قرمز بازگردد روزبازارها کاملا غیرفعال خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم ابراز داشت: تشییع پیاده اموات در آرمستانهای قم حذف شده و جنازه متوفیان با خودرو تا محل دفن حمل می شود.

کاهش ۳۷ درصدی ترددها در محورهای قم

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی قم نیز در بخشی از این جلسه، ابراز داشت: از ابتدای طرح تا اکنون در مجموع ۳۷ درصد از حجم ترددها در محورهای مواصلاتی قم کاسته شده است.

سرهنگ مجتبی اشرفی اضافه کرد: از ابتدای هفته جاری میزان ترددها در محورهای مواصلاتی قم از ۳۷ درصد به ۲۹ درصد رسیده است.

به گفته وی، روزانه به صورت میانگین محورهای مواصلاتی قم شاهد ۲۰۰ هزار تردد خودروهای سبک و سنگین هستند.

تجمع مردم در مرکز صدور برگه تردد موقت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز تصریح کرد: وضعیت تجمع در مرکز صدور برگه تردد موقت در قم نامطلوب است و خدمات به صورت کاملا سنتی و دستی در حال انجام است.

محسن بهشتی افزود: همچنین میزان تردد و مسافر در پایانه های مسافربری قم به شدت خلوت است و مشکلی در آنها احساس نمی شود.

به گفته وی، در جایگاه های سوخت طبق قانون متولی جایگاه مسوول سوخت گیری است اما در شهر ما مردم خودشان اقدام به سوخت گیری می کند که در شرایط کرونایی حاضر کاملا خطرناک است.

بهشتی تاکید کرد: باید سازوکاری در استان در پیش گرفته شود تا سوخت گیری در جایگاه سی ان اجی و بنزین فقط توسط متولی حاضر در آنجا انجام دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در ادامه ابراز داشت: قم از نظر تامین روغن اشباع شده و مشکلی از این مساله احساس نمی شود.

مهراد غضنفری گفت: در مساله مرغ نیز وضعیت استان کنترل شده و از تشکیل صف در فروشگاه های توزیع کننده گزارش نشده است.

به گفته وی، غیرفعال کردن بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ واحد در دو هفته گذشته در قم مساله بسیار سختی بود اما هیچ چالشی برای استان به وجود نیامده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند. 

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.                     

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha