ساماندهی خبرنگاران کرمانشاه در دستور کار فرهنگ و ارشاد اسلامی است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، ساماندهی خبرنگاران شاغل و فعال در رسانه‌های رسمی و مجوزدار را در دستور کار این اداره کل دانست و گفت: این طرح از ۲ ماه قبل آغاز شده و از همه خبرنگاران درخواست همکاری فعال در راستای اجرای این طرح را داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «بهرام فاضلی زاد» روز چهارشنبه در دیدار با رییس و خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه به بازدید از دفاتر رسانه ها و دیدار با فعالان رسانه و خبرنگاران استان اشاره کرد و افزود: در راستای طرح ساماندهی خبرنگاران، ابتدا بازدید از دفاتر خبرگزاری ها را از ۲ ماه قبل آغاز کرده‌ایم و اکنون به پایان رسیده است.

به گفته او، در گام بعدی بازدید از دفاتر پایگاه های خبری و مطبوعات در دستور کار قرار دارد.

وی توضیح داد که فرمی در این راستا تهیه شده و در اختیار دفاتر خبرگزاری ها قرار گرفته و به تدریج در اختیار سایر رسانه ها نیز گذاشته می شود که در آن مشخصات کامل خبرنگاران شامل بیوگرافی، سوابق کاری، مدارک تحصیلی و شماره های تماس درج شده و از این طریق ما خبرنگاران رسمی را شناسایی و معرفی می کنیم.

او تصریح کرد: بعد از جمع آوری این اطلاعات ما در قالب یک کتاب و همچنین از طریق پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فضای مجازی اسامی خبرنگاران رسمی شاغل در رسانه های رسمی و مجوزدار را به ادارات، سازمان ها و همچنین مردم معرفی می کنیم.

وی یکی از مشکلات فعلی فضای رسانه ای استان را عدم شناسایی و تشخیص سریع فعالان رسمی رسانه ها استان دانست و گفت: ما معتقدیم افرادی که به دنبال اطلاع رسانی رسمی در فضای رسانه ای هستند باید مشخصات خود را ثبت کنند و فعالیت آنها رسمیت داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه ورود به هر شغلی تابع یکسری مقررات و ضوابطی است، گفت: برای حفظ شانیت رسانه و اطلاع رسانی، افرادی که اقدام به کار اطلاع رسان می کنند نیز باید مجوز داشته باشند.

فاضلی افزود: بعد از جمع آوری مشخصات فعالان رسمی در رسانه های دارای مجوز، شناسنامه ای برای رسانه های استان تهیه و تدوین می کنیم و این شناسنامه به صورت مستمر به روز و منتشر می شود.

او با اعلام اینکه درب این اداره کل برای صدور مجوز رسمی به رسانه ها باز است، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی و مجری حوزه رسانه است و رسانه هایی که در استان فعالیت می کنند باید مجوز فعالیت داشته باشند.

نگاه مردم همچنان به رسانه‌های رسمی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با اشاره به توسعه فضای مجازی و گسترش فعالیت اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی، گفت: باوجود فعالیت های اطلاع رسانی در این شبکه ها، همچنان افکار عمومی اخبار خود را از رسانه های رسمی دریافت می کنند.

فاضلی با قدردانی از فعالیت‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان کرمانشاه، افزود: ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی کشور مورد اعتماد و باور مردم است و اخبار این خبرگزاری قدیمی و با سابقه مبنای تشخیص و توجه مردم است.

وی خواستار افزایش سطح ارتباطات ایرنا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پوشش اخبار و رویدادها شد و گفت: معتقدیم که افزایش این ارتباطات به توسعه فرهنگی استان کمک شایانی می‌کند.

حوزه فرهنگ در اولویت فعالیت‌های ایرنا است

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمانشاه نیز در این نشست، شناسنامه‌دار خبرنگاران و رسانه های استان را اقدام ابتکاری خوبی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این کار باعث شناخت هرچه بیشتر مدیران با خبرنگاران و رسانه های رسمی و موجب پاک شدن فضای رسانه ای استان می شود.

«علی مولوی» با بیان اینکه بیشتر اخبار استان توسط خبرگزاری ها تهیه و منتشر می شود، افزود: متاسفانه اخبار این خبرگزاری ها بدون ذکر منبع توسط رسانه های غیررسمی در فضای مجازی منتشر می شود.

وی تاکید کرد اگر سازمان ها، ادارات و مدیران برای اطلاع رسانی و پوشش و انعکاس اخبار و رویدادهای خود به سمت رسانه های رسمی بیایند کمتر آسیب می بینند و اخبار آنها سریع و بادقت بیشتر منتشر می شود.

او همچنین از افزایش سطح ارتباطات و تعامل با حوزه فرهنگی استان به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال کرد و گفت: مباحث فرهنگی در رسانه های استان کم است و ما آمادگی پوشش اخبار و رویدادهای این بخش را در ایرنا داریم.

مولوی همچنین یادآوری کرد که ایرنا آمادگی انعکاس فعالیت های انجمن های فرهنگی و هنری و هنرمندان رشته های مختلف را در قالب خبر، گزارش و میزگرد خبری دارد.