مشتری پس از دیدن فاکتور نمایندگی خودرو، برق از سرش پرید. «۷۲۰ هزار تومان برای تعویض روغنموتور، فیلتر روغن، فیلتر هوای اتاق، فیلتر هوا، شیشهشوی خودرو و فیلتر بنزین.» باور نمیکرد، با گذشت تنها دو ماه از سرویس قبلی هزینهای بیش از دو برابری برای دریافت این خدمات پرداخت کرد.
وقتی علت را جویا شد، متصدی با لبخندی تلخ جواب داد: قیمت روغنموتور به شدت بالا رفته است.
به گزارش روز جمعه ایرنا، بهتازگی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت ۴۰ درصدی روغن موتور خودروهای سواری، ۵۳ درصدی خودروهای دیزل و ۶۰ درصدی خودروهای صنعتی را صادر کرده است.
فارغ از افزایش و بیثباتی نرخ ارز که موجب افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و داخلی تولید این روغنها شده، اما کارشناسان معتقدند روغنموتور جزو اقلام پرمصرف خودروهاست و باید شرکتهای تولیدکننده افزایش قیمت کمتری بابت این محصولات خود میگرفتند.
در این زمینه، «داود سعادتینژاد» رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: حدود دو ماهی است که تولیدکنندگان روغنموتور، برای محقق شدن افزایش قیمتهای مدنظرشان از توزیع محصولات خود به بازار خودداری میکردند.
وی بیانداشت: اگر توزیع به موقع انجام میشد یا بنکداران به صورت مویرگی اقدام به توزیع میکردند، شاهد افزایش یافتن قیمتها نبودیم.
این مقام صنفی ادامهداد: با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و افزودنیها و استفاده از ارز آزاد برای تامین آنها، افزایش قیمت روغن موتور اجتناب ناپذیر بود.
وی گفت: این مساله با توجه به کاهش سطح درآمدهای مردم، منجر به توسعه استفاده از روغن موتورهای تقلبی در بازار خواهد شد.
سعادتی نژاد اظهارداشت: روغنموتورهای تقلبی با استفاده از آرم، علائم و حتی قوطیهای بستهبندی شرکتهای اصلی و برند در مناطقی همچون شهر ری، دو دانگه و غیره و به دور از چشم بازرسان اتحادیه تولید و توزیع میشوند و انتظار میرود کارخانجات تولیدی برای مقابله با آنها پیشگام و با این اتحادیه و سایر اتحادیههای ذیربط هماهنگ باشند.
استفاده از روغنموتورهای با کد رهگیری و برچسب شناسا
«علیرضا نیکآیین» رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز میگوید: افزایش قیمت اجازه داده شده به شرکتهای تولیدکننده روغنموتور، بهطور قطع عواقب بدی به همراه خواهد داشت.
وی افزود: گرانی شدید این محصولات سبب میشود تا بازار روغنهای تقلبی داغتر شود که این مساله موجب رغبت کمتر مردم برای تعویض روغن، طولانیتر شدن زمان تعویض و مراجعه مردم، صدمه به خودروها و آلایندگیهای زیست محیطی خواهد شد.
این مقام صنفی تاکید کرد: روغنموتور یک محصول پرمصرف بوده و همچون آینهبغل یا چراغ خودروها نیست که شاید چند سال در میان نیاز به تعویض داشته باشند، بر این اساس انتظار میرفت که سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت کمتری به کارخانجات میداد.
وی، به تولید ماهرانه روغنموتورهای تقلبی اشاره کرد که در کارگاههای زیرزمینی و زیرپلهای در خارج از محدوده شهرها تولید میشود و افزود: راهکار اصلی در این زمینه، استفاده از کدهای رهگیری و برچسبهای «شناسا» مربوط به اتحادیه لوازمیدکی است.
نیکآیین همچنین خواستار برخورد جدی و قانونی با خاطیان صنف چاپ در این موارد شد که حاضر میشوند با غیر از شرکتهای اصلی و برند تولیدکننده روغن به همکاری بپردازند.
نظر شما