۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۴۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84141893
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغییر غیراصولی در سیما و منظرشهری بجنورد نگران کننده است 

بجنورد-ایرنا- رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: تغییر غیراصولی و کارشناسی نشده در سیما و منظر شهری نگران کننده بوده و در این زمینه رعایت اصول و ضوابط شهرسازی اعم از چیدمان فضاهای شهری، معابر، میادین و فضاهای سبز امری ضروری است.

سیدمحسن موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تشریح وضعیت سیما و منظر شهری بجنورد افزود:  اعمال سلیقه های مختلف شخصی در ساخت وسازها، بی توجهی به نمای ساختمان ها، بناهای رها شده و بهره نبردن از نظرات کارشناسان از جمله  مولفه هایی است که سیما و منظر شهری بجنورد را دستخوش تغییر و دگرگونی کرده است.

وی توجه به نماهای ساختمان در شهربجنورد را ضروری دانست و گفت: نمای ساختمان چیزی جدا از خود ساختمان نیست و باید برای داشتن یک منظر در شهر، قوانین و مقررات شهرسازی مورد توجه قرار گیرد تا کیفیت ساخت وسازها افزایش یابد.

موسوی با اشاره به موضوع بنرها و تابلوهای تبلیغاتی اظهار داشت: تابلوهای تبلیغاتی و بنرها لازمه ارکان شهری است که در استفاده از آنها تناسب تابلو را از نظر مکان نصب و اندازه، سطح کیفی و نوع طراحی با کاربرد آن باید مورد توجه قرار داد تا بتوان به محیط شهری زیبایی بخشید تا از آزردگی دیداری کاسته شود.

وی افزود: اگر نصب تابلوهای تبلیغات ضوابط مشخصی نداشته باشد بتدریج آرامش و زیبایی محیط شهری کاهش یافته و پدیده های نوظهوری مانند آلودگی های دیداری بیش از پیش زندگی شهروندان  را در معرض تهدید  قرار خواهد داد.

وی گفت: نحوه طراحی، چاپ و حتی نصب این بنرها به گونه ای است که علاوه بر افزایش میزان آلودگی بصری، حقوق شهروندان را نیز زیرپا می گذارد.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: طبق قانون شهرداری می تواند با هرگونه معضل در نماهای شهری که موجب برهم زدن عمق بصری شهر شود برخورد کند.

وی تصریح کرد: شهروندان نیز باید در رفع آلودگی های بصری از چهره شهرشان سهیم باشند و خود را مسوول بدانند.

وی افزود : در خیابان های شهربجنورد  برچسب ها، پوسترهای تبلیغاتی، خودروهای فرسوده، نمای آشفته ساختمان ها، رنگ های مرده، تابلوهای بزرگ و کوچک سر در شرکت ها، سازمان ها و فروشگاه ها وسایه بان های مندرس چشم هررهگذری را می آزارد.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان اینکه مدیریت شهری از همه تکنولوژی های موجود برای ساماندهی تبلیغات شهری استفاده کرده است افزود: حذف کامل تبلیغات نامناسب نیازمند زمان پیوست فرهنگی و کارفرهنگی است.

رییس اداره سیما و منظر شهری شهرداری بجنورد هم در این باره گفت: یکی از مصادیق آشفتگی بصری در شهر، نصب برچسب های تبلیغاتی مربوط به تخیله چاه،   باربری و لوله بازکنی است.

دانیال امینی افزود: در این زمینه در چند سال قبل ۲ تا سه میلیون ریال جریمه در نظر گرفته شد که این رقم امسال به حدود ۱۰ میلیون ریال رسید.

وی اظها داشت: از یک سال قبل چند مورد از باربری ها جریمه شده اند، اما مشکل این است که این افراد، دفتر ومحل کار ندارند تا بتوان به آنان مراجعه کرد، از این رو دریافت وجوه جریمه بعضا مشکل است.

رییس اداره سیما و منظر شهری شهرداری بجنورد گفت: با تشکیل سازمان حمل و نقل بار و مسافر در شهرداری، باربری ها هم زیر نظر شهرداری قرار گرفتند و با این اقدام، شناسایی ها تا حدی ساده تر شده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته چند دستگاه خودروی متخلف، راهی پارکینگ شده است گفت: در این مدت تخلف نصب برچسب در شهر بجنورد به میزان چهار پنجم قبل، کاهش یافته است.

وی گفت: یک راهکار پیشنهادی هم که باید با هماهنگی دادستانی انجام شود، این است که خط تلفن متخلفان قطع شود تا بتوان وجوه جریمه را دریافت کرد.

امینی اظهار داشت: یکی از مشکلات در زمینه آلودگی و آشفتگی بصری شهر در مرکز استان تابلوهای پزشکان بود که در سال های اخیر حل شده است.

رییس اداره سیما و منظر شهری شهرداری بجنورد افزود: در این سال ها، تنها برای ساماندهی و حل مشکل تابلوهای پزشکان ورود داشته ایم و حل شده است.

وی درباره آشفتگی تابلو اصناف گفت: اکنون این آشفتگی به لحاظ یکسان نبودن ارتفاع و پلکانی بودن تابلوها وجود دارد، باید الگوی مشخص و وحدت رویه در ارتفاع نصب تابلوها ایجاد شود تا این آشفتگی حل شود.

امینی گفت: ابعاد و اندازه تابلوهای اصناف هم باید سامان یابد، اما این موارد در کوتاه مدت قابل تحقق نیست،   به نظر می رسد در دراز مدت و در چند دهه، به نظم ۵۰ درصدی در این زمینه رسید.

وی افزود: اکنون تابلو اصناف در ارتفاع ۲.۵ متر، سه،  چهار و حتی ۶ متر نصب شده، این  ساماندهی در کوتاه مدت قابل تحقق نیست، در دراز مدت باید حل شود.

رییس اداره سیما و منظر شهری شهرداری بجنورد تاکید کرد: در صدور مجوز و یا تغییرکاربری ها برای املاک تجاری، باید این امر لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha