۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 84142143
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زیرساخت پژوهش بیش از هرجای دیگر باید در مدارس فراهم شود

قزوین - ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش قزوین گفت: زیرساخت پژوهش بیش از هرجای دیگر باید ابتدا در مدارس فراهم شود تا با تربیت نیروهای مستعد و خلاق از اتلاف منابع و انجام کارهای تکراری پرهیز شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین ،حسنعلی اصغری روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان که به صورت ویدئو کنفرانس و  از طریق شبکه شاد برگزار شد، افزود:  برای داشتن معلمانی پژوهنده و استادانی محقق و سازمانهای نوآور در آینده نیازمند نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان امروز هستیم.

این مسوول، از پژوهش به عنوان موتور محرکه توسعه کشور نام برد و افزود: برای رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار در یک جامعه باید به سمت پژوهش حرکت کرد و برای نهادینه کردن این فرهنگ  باید زیرساخت های آن از  مدارس آغاز  شود که  در این صورت  جهش عظیم علمی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

اصغری  بخشی از نارسایی‌های پژوهشی را موانع فرهنگی و نبود انگیزه‌ کافی در دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی با توجه به پیچیدگی‌های اداری  موجود باید با برنامه ریزی‌های دقیق و گسترده  سازوکار لازم را برای اجرای دقیق و مطلوب فعالیت‌های پژوهشی فراهم آورند.

این مسوول اظهار داشت: برای حل مسائل امروز و آینده جامعه داشتن دانش پایه لازم و ضروری است که این دانش در آموزش و پرورش ایجاد و در دانشگاه‌ها توسعه می یابد بنابراین برای رسیدن به این هدف مهم و برای تربیت افرادی پژوهنده و محقق برای حل مسائل امروز و آینده کشور  نیازمند توجهی جدی به این مهم و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در مدارس هستیم.

وی، راهکارهای پیش بینی شده  در سند تحول بنیادین را برای تحقق اهداف پژوهشی موثر عنوان کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین باید با ایجاد فرصت‌های لازم برای پژوهش، یادگیری مستمر علمی و اختصاص اعتبارات لازم شرایط را برای فعالیت‌های پژوهشی معلمان و دانش آموزان فراهم کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در سند تحول بنیادین رویکرد پژوهش محور و تحقیق و توسعه از الزامات جدی مورد توجه  است بنابراین کم توجهی به این اصل مهم  آموزش و پرورش را از رسالت خود دور خواهد کرد.

این مسوول، ضرورت ایجاد شبکه پژوهشی فعال و فراگیر را مهم دانست و گفت: ایجاد شبکه پژوهش فعال و فراگیر در دورن ساختار نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی برای استفاده از فناوری‌ها بسیار اهمیت دارد.

وی، اقدامات معلمان پژوهنده را در بهسازی و اصلاح وضعیت و شرایط مفید دانست و افزود: تاسیس پژوهش سراها  برای دانش آموزان و پژوهشکده های تعلیم و تربیت برای مدیران و مربیان پژوهنده  و همچنین  تدوین نظام جامع حمایت از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش از جمله  اقدامات مهمی است که در آموزش و پرورش به آن توجه شده است.

این مسوول تحرک علمی کشور را نیازمند حاکم شدن تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی راهبردی دانست و ادامه داد: برای پیشرفت علمی کشور باید از کلیشه‌ها و روش‌های تکراری بپرهیزیم و با نوآوری و تدوین وتنظیم   برنامه‌ هایی راهبردی و نظارتی دقیق برای پیاده سازی  واجرای دقیق این برنامه ها؛ نظام آموزش و پرورش کشور  را با تحقیق و پژوهش به سمت یک سازمان نوآور و پویا هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش در مسیر پیشرفت و توسعه قرار نمی‌گیرد،گفت: نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش و ترویج خلاقیت در مدارس نمی‌تواند کارآمد باشد، زیرا مسیر توسعه کشور صرفا از درگاه پژوهش می‌گذرد.

این مسوول، توسعه و افزایش پژوهش سراها و پژوهشکده ها و کارگاه های رشد اندیشه وتفکر خلاق و پژوهش را برای ترغیب، جذب و کشف استعداهای دانش آموزان تعیین کننده دانست و گفت: با ایجاد رابطان پژوهشی در هر منطقه و تشکیل هسته های پژوهشی در مدارس برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در بین معلمان و دانش آموزان استان تلاش خواهیم کرد.

اصغری با تاکید بر اینکه مطالعه بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند ما را به توسعه پایدار برساند،افزود: در رویکردهای نوین،آموزش و پرورش  محلی برای تولید فکر و تحلیل آموخته های دانش آموزان با هدف درونی کردن معلومات و تبدیل آن به رفتار فردی و گروهی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha