بمب کرونایی شب یلدا تا ورود کیت تشخیص سریع کرونا به قم

قم- ایرنا- لزوم پرهیز از دورهمی در شب یلدا،‌ روند نزولی ابتلا به کرونا، اعلام به‌صرفه نبودن تعطیلی روزبازارها، تجمع مردم درمرکز صدور برگه تردد موقت، ورود ۱۰ هزار کیت تشخیص سریع کرونا و نبود تضمین برای عدم بازگشت قم به وضعیت قرمز کرونایی از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته این استان می‌باشد.

سهمگین بودن موج سوم کرونا درقم ، اجرای طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی با اولویت مناطق حاشیه‌نشین ، کاهش ۳۷ درصدی ترددها در محورهای قم ، کاهش ساعت کار مراکز درمان سرپایی بیماران کرونایی و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بازگشایی سالن‌های ورزشی از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

موج سوم کرونا در قم بسیار سهمگین بود

استاندار قم گفت: موج سوم کرونا در قم بسیار سخت و بغرنج و از شدت و میزان درگیری، تلفات و دوره کنترل برهه‌ای بشدت سهمگین و نگران‌کننده بود.

بهرام سرمست هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت در سالن کرامت استانداری، افزود: با ادامه روند کنونی قم از روز شنبه وارد منطقه زرد کرونایی می‌شود اما باید آمادگی برای ادامه وضعیت نارنجی تداوم یابد.

وی اضافه کرد: در ۲ ماه گذشته قم در صدر مبتلایان و فوتی‌های کرونایی قرار داشت، اما در حال حاضر وضعیت این ویروس در استان تا حدودی کنترل شده است.

وی بیان داشت: از عادی‌سازی کرونا در استان باید پیشگیری شود و ورود به وضعیت زرد و نارنجی سبب غفلت و غرور ما نشود.

سرمست گفت: وضعیت نارنجی و زرد کرونا کاملا شکننده است و این استان یک‌بار از عادی پنداری کرونا در فصل تابستان ضربات جبران‌ناپذیری متحمل شده است.

وی نزدیکی به برخی مناسبت‌های ملی و مذهبی را یادآور شد و بیان کرد: برگزاری هرگونه تجمع و مراسم در هر سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: سلامت اولویت اول و آخر مجموعه مدیریت قم است و هدف از اجرای محدودیت‌های اخیر نیز صرفا کنترل این بیماری بود و شایسته نیست عده‌ای از آن برداشت‌های سیاسی کنند.

بمب شب یلدا؛ شهروندان قم از دورهمی پرهیز کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شب یلدا مانند یک بمب است، اگر دورهمی‌ها و مهمانی‌ها را در این شب داشته باشیم، بار دیگر شاهد اوج‌گیری کرونا در استان خواهیم بود.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری کنترل و مبارزه با کرونا ویروس، افزود: وضعیت قم از نظر کرونا به‌گونه‌ای است که در آستانه تبدیل شدن به رنگ زرد هستیم و منتظر اعلام رنگ‌بندی‌ها از سوی وزارت بهداشت می‌باشیم.

وی اظهار داشت:‌ هر زمان رنگ زرد کرونایی در قم اعلام شد، آن موقع قوانین محدوده آن اعمال خواهد شد.

وی گفت: به‌هیچ‌عنوان مغرور نشویم و کاهش محدودیت‌ها نباید موجب افزایش میزان تماس‌ها و عادی انگاری شود.

قدیر اظهار داشت:‌ حفظ و صیانت از شرایط موجود وظیفه همه می‌باشد و این ایام نیز فرصت خوبی برای بازتوانی کادر درمان است، از همشهریان عزیز تقاضا می‌کنیم مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا به پزشکان، پرستاران و کادر درمان کمک نماییم.

وی یادآور شد: به دلیل آغاز فصل سرما نگران این هستیم که از دی‌ماه وارد موج جدید بیماری کرونا باشیم.

وی اظهار داشت: بالغ بر ۸۵ درصد از مردم و اصناف قم با پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی همراه هستند.

قدیر عنوان کرد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌های پزشکی قم رضایت‌بخش نیست و نوبت‌دهی اینترنتی هنوز در این بخش نهادینه نشده است.

روند نزولی ابتلا به کرونا

رییس مرکز بهداشت قم نیز بیان کرد: روند ابتلا و فوتی در قم به‌رغم اینکه قابلیت تست‌ها بیشتر شده، نزولی است.

سیامک محبی اظهار داشت: هم‌اکنون قم در رتبه بیست و ششم کشور ازنظر تعداد ابتلا به ویروس کووید ۱۹ قرار دارد و میزان مرگ و ابتلا به کرونا در قم در ۲ هفته قبل تفاوت معناداری با میانگین کشوری پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین ابتلا به کرونا در قم به ازای هر صد هزار نفر به ۲.۳ تن رسیده و تعداد نمونه‌های مثبت کرونا نسبت به ماه گذشته کاهش ملموسی پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که، ۷۲ درصد از نمونه‌های کرونا در مراکز سرپایی انجام می‌شود، گفت: درحالی‌که در چند هفته گذشته ۷۲ درصد نمونه‌ها در قم مثبت بود، امروز به ۳۰ درصد رسیده است.

محبی بیان کرد: شهرک پردیسان، انتهای خیابان ساحلی و باجک از جمله مناطقی هستند که میزان آلودگی به کرونا در آن‌ها بیشتر از سایر قسمت‌های استان است.

وی افزود: حفظ و صیانت از وضعیت موجود به عزم همگانی بستگی دارد، در غیراینصورت بازگشت به شرایط قرمز بسیار نزدیک است.

وی اضافه کرد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اغلب اصناف، دستگاه‌های دولتی و سایر واحدهای خدماتی به‌جز نانوایی‌ها و مطب‌های پزشکی طی یک هفته گذشته در قم به سمت مطلوبیت پیش رفته است.

اجرای طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی با اولویت مناطق حاشیه‌نشین

فرماندار قم نیز گفت: طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی به‌عنوان یک پروژه بلندمدت با ساماندهی سه هزار و ۵۰۰ نیرو با اولویت مناطق حاشیه‌نشین در حال اجراست و مشغول بیماریابی فعال است.

مرتضی حیدری افزود: در صورتی که این طرح به‌درستی اجرا شود سبب تسلط و اشراف بخش درمان استان به روند بیماری می‌شود و افراد مشکوک قبل از مراجعه به بیمارستان در خانه یا نقاهتگاه‌های در نظر گرفته شده قرنطینه می‌شوند.

وی گفت: طرح شهید سلیمانی نیازمند آن است که خیرین در آن ورود پیدا کنند و کاملاً نیازمند کمک خیرین هستیم، اگر طرح گسترش پیدا کند و ویروس گسترش پیدا کند نیازمند تدابیری در این زمینه هستیم.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت شلوغی و ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت، گفت: برای جلوگیری از این وضعیت نیز باید تدابیر درستی در سطح مجموعه مدیریت استان اندیشیده شود.

تعطیلی روزبازارها به‌صرفه نیست

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در ادامه، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت شهر قم این است که دست‌فروش به معنای شهرهای دیگر در هسته مرکزی وجود ندارد.

سید امیر سامع گفت: دست‌فروش‌های قم در ۱۱ روز بازار ساماندهی شده‌اند و از فعالیت آن‌ها در داخل شهر قم جلوگیری شده است.

به گفته وی، تعداد دست‌فروش‌ها در فصل زمستان به دلیل تعطیلی برخی مشاغل دیگر بیشتر می‌شود و معیشت این افراد نیز کاملا وابسته به این فعالیت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی روزبازارها با سرریز شدن آن‌ها به هسته مرکزی شهر و بغرنج‌تر شدن شرایط مساوی خواهد بود.

کاهش ۳۷ درصدی ترددها در محورهای قم

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی قم نیز در این جلسه، ابراز داشت: از ابتدای طرح تاکنون در مجموع ۳۷ درصد از حجم ترددها در محورهای مواصلاتی قم کاسته شده است.

سرهنگ مجتبی اشرفی اضافه کرد: از ابتدای هفته جاری میزان ترددها در محورهای مواصلاتی قم از ۳۷ درصد به ۲۹ درصد رسیده است.

به گفته وی، روزانه به‌صورت میانگین محورهای مواصلاتی قم شاهد ۲۰۰ هزار تردد خودروهای سبک و سنگین هستند.

تجمع مردم در مرکز صدور برگه تردد موقت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز بیان کرد: وضعیت تجمع در مرکز صدور برگه تردد موقت در قم نامطلوب است و خدمات به‌صورت کاملا سنتی و دستی در حال انجام است.

محسن بهشتی افزود: همچنین میزان تردد و مسافر در پایانه‌های مسافربری قم به‌شدت خلوت است و مشکلی در آن‌ها احساس نمی‌شود.

به گفته وی، در جایگاه‌های سوخت طبق قانون متولی جایگاه مسوول سوخت‌گیری است اما در شهر ما مردم خودشان اقدام به سوخت‌گیری می‌کند که در شرایط کرونایی حاضر کاملا خطرناک است.

وی تاکید کرد: باید سازوکاری در استان در پیش گرفته شود تا سوخت‌گیری در جایگاه سی ان اجی و بنزین فقط توسط متولی حاضر در آنجا انجام دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در ادامه ابراز داشت: قم از نظر تامین روغن (خوراکی) اشباع شده و مشکلی از این مساله احساس نمی‌شود.

مهرداد غضنفری گفت: در مساله مرغ نیز وضعیت استان کنترل شده و از تشکیل صف در فروشگاه‌های توزیع‌کننده گزارش نشده است.

به گفته وی، غیرفعال کردن بیش از پنج هزار و ۳۰۰ واحد صنفی در ۲ هفته گذشته در قم مساله بسیار سختی بود، اما هیچ چالشی برای استان به وجود نیامده است.

ورود ۱۰ هزار کیت تشخیص سریع کرونا به قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اعلام ورود ۱۰ هزار کیت تشخیص سریع کرونا به استان، گفت: این کیت‌ها قابلیت این را دارند که در کم‌ترین زمان ممکن و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه جواب آزمایش‌ها را مشخص کنند.

سیامک محبی خاطرنشان کرد: از این طریق می‌توانیم در تشخیص سریع افرادی که مبتلا به کرونا هستند، اقدام کنیم.

وی گفت: این کیت‌های تشخیصی به ۹ مرکز و پایگاه سلامت که به‌عنوان مراکز منتخب ارایه خدمات درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا هستند، تحویل داده شده است.

ساعت کار مراکز درمان سرپایی بیماران کرونایی قم کاهش پیدا کرد

توجه به کاهش موارد ابتلای به کووید ۱۹ و تایید ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم مصوب شد ساعت کار تمام مراکز منتخب درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا کاهش یافته و مقرر شده تا ساعت ۱۶ ارایه خدمت داشته باشند.

این تصمیم در پی کاهش موارد ابتلا و نارنجی شدن وضعیت قم و همچنین به‌منظور کاهش خستگی جسمی و روحی تمام نیروهای درگیر در این مراکز اتخاذ شده است.

مراکز ۹ گانه درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در دورانی که وضعیت این استان قرمز بود از ساعت ۸ تا ۲۰ فعالیت می‌کردند.

تضمینی برای عدم بازگشت قم به وضعیت قرمز کرونایی وجود ندارد

استاندار قم با اشاره به تبدیل وضعیت کرونایی قم از قرمز به نارنجی، گفت: تضمینی برای عدم بازگشت به وضعیت قرمز در این استان وجود ندارد.

بهرام سرمست  هفته گذشته در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه تعداد استان‌هایی که از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شدند چشمگیر است و در کل کشور یک‌روند نزولی دیده می‌شود.

وی در عین حال با بیان اینکه برابر گزارش‌های ارائه شده در این جلسه بیماری کرونا در هفت شهر کشور نیز تشدید می‌شود و برخی شهرستان‌ها حالت ناپایدار دارند، افزود: خوشبختانه در قم وضعیت مطلوبی داریم و از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شدیم، ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که این وضعیت قابل برگشت نباشد.

استاندار قم خاطرنشان کرد: به لطف محدودیت‌های کرونایی و همچنین رعایت آن توسط مردم از این موج در حال عبور هستیم و ادامه این وضعیت و سیر نزولی مستلزم همکاری‌های آینده است.

وی با یادآوری اینکه تمام مقررات مربوط به وضعیت نارنجی از روز چهارشنبه هفته گذشته در قم اعمال شده است، افزود: در جلسه امروز ستاد فوق نیز مقرر شد در شهرهای نارنجی که جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر دارند همانند شهرهای قرمز منع آمد و شد خودروها از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد همچنان اجرا شود.

وی با تاکید بر این‌که قم نیز مشمول این مصوبه می‌شود، افزود: خودروها علاوه بر مبادی ورودی شهر در ساعت‌های یاد شده نیز کنترل خواهند شد.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بازگشایی سالن‌های ورزشی قم اصل است

مدیرکل ورزش و جوانان قم با اشاره به بازگشایی سالن‌های ورزشی استان گفت: رعایت مسایل بهداشتی در این بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌ها یک اصل است که همه متولیان این سالن‌ها و هیات‌های ورزشی ملزم به رعایت آن هستند.

رسول منعم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ادامه داد: با تغییر وضعیت شیوع کرونا در قم از قرمز به نارنجی، محدودیت‌های سطح نارنجی اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه در این استان اجرایی شده است که بر اساس آن سالن‌های ورزشی از روز شنبه ۱۵ آذر بازگشایی شده‌اند.

وی  تاکید کرد: با توجه به شکننده بودن وضعیت شیوع کرونا و احتمال شیوع مجدد این بیماری در سطح استان، بنا بر مصوبه یازدهمین جلسه ستاد کرونا در ورزش قم، رشته‌های پربرخورد و استخرها همچنان اجازه فعالیت ندارند.

وی ادامه داد: رشته‌های پربرخورد شامل تکواندو، کاراته، کشتی، جودو، ووشو، کونگ‌فو، بوکس، ورزش‌های رزمی، کبدی و همچنین رشته‌های نظیر این‌ها که از اسفندماه سال ۱۳۹۸ اجازه فعالیت تمرینی و رقابتی ندارند، همچنان نیز شامل این ممنوعیت فعالیت می‌شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان قم افزود: همچنین تعطیلی استخرهای دولتی و خصوصی شهر قم که پیش از این نیز با شیوع موج اول کرونا اعمال شده بود،‌همچنان پابر جا خواهد بود.

منعم با اشاره به رصد دائم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن ورزش قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ بازدید از اماکن ورزشی استان صورت گرفته است که نتیجه این بازدیدها، همراهی خوب ورزشکاران و مسئولان این مکان‌های ورزشی را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در بازدیدهای انجام شده تاکنون به حدود ۲۹۰ باشگاه اخطار و تذکر، ۱۰ باشگاه پلمب و ۶ مورد نیز مطابق با قوانین و مقررات به کمیته تخلفات معرفی شدند.

کاهش ۴۰ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی قم

رییس مرکز مدیریت راه‌های قم گفت: هم‌زمان با اجرای طرح قرنطینه ۲ هفته‌ای در کشور، محورهای مواصلاتی قم در ۱۴ روز گذشته با کاهش بیش از ۴۰ درصدی تردد مواجه بود.

جواد شاکری هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در این مدت ۸۹۹ هزار و ۳۹۶ وسیله نقلیه وارد و ۸۹۰ هزار و ۱۸۴ وسیله نقلیه سبک و سنگین از شهر قم خارج شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۹ و ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در همین مدت، ۹۲۴ هزار و ۲۵۵ وسیله نقلیه به استان قم وارد و ۸۸۷ هزار و ۸۷۴ وسیله نقلیه از استان خارج شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۴۳ و ۴۲ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، آزادراه تهران قم، قم- تهران، کاشان- قم، قم- کاشان، ساوه- سلفچگان، سلفچگان- ساوه، ‌گرمسار- قم، قم- گرمسار و سلفچگان – قم به ترتیب بیشترین تردد را در ۱۴ روز گذشته داشته است.

شاکری تصریح کرد: با توجه به این‌که تردد خودروهای باری و مسافری در طرح جامع اعمال محدودیت‌ها برای کنترل شیوع بیماری کرونا، بلامانع است، ترددها نسبت به سال گذشته کاهش ۳۴ تا ۴۳ درصدی داشته است.

 پیوستن ۲۵۰۰ نیروی جهادی قم به طرح شهید سلیمانی

فرمانده عملیات قرارگاه شهید قاسم سلیمانی گفت: : طرح شهید سلیمانی، از ابتدای آذرماه جاری با هدف مقابله با ویروس کرونا و در سه محور مراقبت، حمایت و نظارت به ریاست فرماندار در قم آغاز شده و تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر نیروی جهادی به آن پیوسته‌اند.

امیر جعفری در گفت‌وگویی بیان کرد: تا به امروز  قرارگاه در ۹۲ محله در شهر قم و ۲۰ محله در پردیسان تشکیل شده و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی جهادی در این رابطه شروع به فعالیت کرده‌اند و بخش‌های سلفچگان، خلجستان، جعفرآباد، کهک و قنوات نیز هرکدام قرارگاه بخشی تشکیل داده‌اند.

وی افزود: در همین رابطه جلسات کاری با هدف آماده‌سازی و اجرا نمودن این طرح با حضور مدیران و مسئولان مراکز مختلف استان برگزار و مصوب شد در هر محله با استفاده از ظرفیت‌های مختلف یک کمیته عملیاتی تشکیل شود.

جعفری بابیان هدف تشکیل از کمیته عملیاتی عنوان کرد: در کمیته عملیاتی سه گروه مراقبتی، نظارتی و حمایتی تشکیل شده است که هرکدام وظایف خاص خود را دارند و زیر نظر کمیته عملیاتی فعالیت می‌کنند.

بستری ۲۳ بیمار کرونایی درقم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و یکم آذرماه ، ۲۳ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

محمدرضا قدیر افزود: در این مدت ۳۳ نفر توسط اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا  پذیرش شدند که ۲۳ نفر بستری جدید در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: همچنین ۳۰ نفر از کل بیماران کرونایی  که در مراکز درمانی قم بستری بودند، ترخیص شدند.

وی گفت:‌ در حال حاضر ۲۲۹ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال ۵۳ نفر آن‌ها وخیم است.

قدیر گفت: ‌همچنین یک نفر کرونا مثبت جان خود را از دست داد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha