به گزارش ایرنا، ارومیه از جمله شهرهای پرجمعیت و بزرگ کشور است که ورودی های زیادی دارد؛ جاده بند، اشنویه، مهاباد، دریا، مسیر ارومیه - تبریز، سلماس، جاده انهر به سرو که مسیرهای مختلف ورودی را شامل می شود که هرکدام به نوبه خود، مشکلاتی را از دیرباز داشته و همواره یکی از اقدامات مدیریت شهری و مدیریت راه های استان برای بهبود وضعیت آنها بوده است.
یکی از مسیرهای قدیمی شهر ارومیه که علاوه بر مسیر ارومیه ای ها به سمت دهکده ساحلی چی چست و گلمان، مسیرهای رفت و برگشت روستاییان به شمار می رود که با وجود اقدامات زیاد در راستای بهبود وضعیت آن، هنوز با مشکلات زیاد زیرساختی دست و پنجه نرم میکند و همواره یکی از برنامه های مهم در حوزه بهبود راه و مسیر، در این حوزه تمهید میشود.
پیامهای مختلفی از سوی همشهریان بابت مشکلات روشنایی مسیر و رخ دادن تصادفات متعدد منجر به فوت یا زخمی شدن هموطنان در شبکههای مجازی و خبری منتشر میشود که نیازمند توجه مسوولان امر و نهادهای متولی برای برطرف کردن این مشکلات است.
نبود روشنایی و ایراداتی از قبیل بحث آسفالت در مبادی مختلف ورودی و خروجی شهر ارومیه مشکلاتی است که نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد که البته با تبدیل شدن گلمان به شهر جدید و وجود دهکده توریستی چیچست این مسیر اهمیت ویژهای به خود گرفته است.
احصای مشکلات ورودیهای مختلف
علیرضا ملامحمدیزاده فرماندار ارومیه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: جلسات مختلفی با حضور مسوولان مرتبط موضوع برگزار کردهایم و بعد از هماهنگی با نهادهای مربوطه از جمله راه و شهرسازی، راهداری و حملونقل، برای هشت ورودی شهر تیمهای تخصصی و جداگانه انتخاب و برای بررسی مشکلات و ایرادات آنها ترتیب داده ایم.
وی افزود: بیشتر مشکلات، مربوط به روشنایی، گاردریلها، وجود نخالهها و نبود دور برگردان بوده که هر ورودی مشکلات خاص خود را داشته، با این حال شرایط کرونا، سرعت حرکت ما را برای حل شرایط کاسته است.
وی بیان کرد: با این حال با همکاری راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل، شهرداری، شرکت برق و مدیریت و برنامهریزی استان آماده عملیات اجرایی برای حل مشکلات مبادی ورودی و خروجی ارومیه است.
آمادگی مدیریت و برنامهریزی استان برای تخصیص دوباره اعتبار
ناصر حضرتیپر رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانغربی نیز در این باره گفت: برای تعریض و روشنایی مبادی ورودی شهر بخصوص جاده شهیدکلانتری و چیچست اعتبار به شهرداری، اداره کل راهداری و حملونقل و شرکت برق تخصیص یافته است.
وی، بدون اعلام میزان اعتبار تخصیصی در مرحله نخست، افزود: در این خصوص آمادگی تامین دوباره اعتبار و کمک برای اجرای هرچه سریعتر تعریض و روشنایی برای حل مشکل این محورها هستیم.
نیاز به ورود ارگانهای دیگر و صدور مجوز از وزارت نیرو و راه و شهرسازی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل آذربایجانغربی در خصوص مشکلات ورودیهای شهر ارومیه گفت: استان دارای شهر و مناطق مسکونی متعدد با ورودیهای مختلف است که باید بطور مستمر ساماندهی شود و در این خصوص ارومیه مرکز استان نیز ۱۰ ورودی از جمله ورودی چیچست، بالانج، مهاباد، مندی، حیدرآباد، سرو، سلماس، انهر، بزرگراه شهید کلانتری دارد.
ارسلان شکری افزود: ورودیها، سالیان سال ایمنسازی، نگه داری و بهسازی میشوند و باتوجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرهاست، تمام تلاش برای رسیدگی و ساماندهی آنهاست.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، مضاعف شدن کنترل پلیس و بازنگریهای مرتب، مستمر و مجدد است به طوری که با تعیین سرعت ۸۰ کیلومتر برای محور مهاباد، این سرعت مطمئنه باید از سوی رانندگان رعایت و توسط پلیس کنترل شود و در خصوص روشنی محورهای استان، محورهای مهگیر و محورهای دارای مناطق مسکونی در اولویت قرار دارند.
وی ادامه داد: هماکنون بالغ بر ۱۴۶ کیلومتر روشنایی در استان و در محورهای مختلف برقرار است و روشنایی برای محورهای غیر مهگیر نیاز به مجوز وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی دارد که تا به امروز این مجوز داده نشده است.
شکری گفت: محور چیچست، کاربری نیمه شهری و دارای منطقه مسکونی است و آنچه در حوزه راهداری و حمل و نقل اعم از نگه داری این محور با لکهگیری روکش بوده، انجام گرفته است.
وی افزود: بخشی از تعریض این مسیر توسط شهرداری و بخشی در انتهای مسیر توسط راه و شهرسازی انجام گرفته و با تخصیص اعتبار کافی، تعریض مسیر پایان خواهدیافت با این حال برای بحث روشنایی نیازمند ورود تمام ارگانها چون شهرداری، شرکت برق و اداره کل راه و شهرسازی هستیم تا مشکل مسیر نیز مرتفع شود.
اجرای رفوژ میانی پیشنیاز احداث شبکه روشنایی جاده چیچست
اکبر حسنبکلو مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجانغربی گفت: با توجه به اینکه برابر پیگیریهای انجام یافته موافقتنامه احداث شبکه روشنایی معابر جاده چیچست با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سال 1397 مبادله شده، قسمتی از اعتبار مورد نیاز طرح نیز تخصیص یافته است.
وی گفت: به دلیل عدم اجرای رفوژ میانی جاده چیچست توسط متولیان امر، تاکنون امکان نصب پایههای چراغ و اجرای پروژه مقدور نشده است.
وی اضافه کرد: درصورت تخصیص کامل اعتبار طرح و احداث رفوژ وسط جاده، شرکت توزیع برق آمادگی لازم برای اجرای پروژه را دارد.
جاده چیچست، جاده منتهی به دهکده ساحلی چیچست، پادگان المهدی و شهر جدید گلمان است که بدلیل عرض کم مسیر و نداشتن روشنایی، تصادفات مکرری در این مسیر رخ میدهد و در این خصوص بارها تصاویر مربوط به مشکلات توسط مردم بصورت عمومی منتشر شده است.
نظر شما