استاد دانشگاه: اردوغان سناریو و استراتژی صهیونیست‌ها را اجرا کرد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل اظهارات مداخله جویانه اردوغان را در چهارچوب سناریو و استراتژی صهیونیست‌ها ارزیابی کرد و گفت: اسرائیل با استراتژی طعمه‌گذاری تلاش دارد تا ایران و ترکیه را حول محول قومیت درگیر کند تا از این طریق توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشورهای منطقه کاهش یابد.

«نوذر شفیعی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اظهارات مداخله جویانه رجب طیب اردوغان در مراسم رژه پیروزی در باکو اظهار کرد: شعری که اردوغان روز پنج شنبه هفته گذشته در باکو خواند منافع حیاتی ایران یعنی تمامیت ارضی‌اش را خطاب قرار داد و برای همین موجب خشم ایرانیان از طیفهای مختلف شد.

وی با بیان اینکه این شعر منویات درونی اردوغان را آشکار کرد و نشان داد که وی در پی توسعه طلبی است، گفت: شعری که اردوغان قرائت کرد، چیزی جز تلاش برای تجزیه طلبی در ایران معنی دیگری ندارد. در واقع او آنچه را که در آینده می‌خواست انجام دهد، اکنون از آن رونمایی کرد و این ادامه همان رفتاری است که در لیبی، سوریه، قطر، و ارمنستان انجام داده است.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: اکنون سوالات این است که چرا اردوغان به این صراحت و به راحتی چنین اظهارات خطرناکی بر زبان می‌آورد؟ آیا ایران ضعیف شده است؟ و یا ترکیه قدرتمند شده است؟ آیا اردوغان در دام طعمه گذاری اسرائیلی‌ها افتاده است تا جنگ دیگری را در سرزمین‌های مسلمانان شعله ور کند؟

وی با یادآوری محدودیت‌های ترکیه در منطقه و پیامدهایی که سیاست‌ها و اظهارات نسنجیده اردوغان ممکن است در پی داشته باشد، گفت: اظهارات اردوغان می‌تواند باعث تغییر پارادیمیک در سیاست خارجی ایران شده و ایران را وادار کند مناسبات با غرب را بهبود بخشد، با یونان وارد تعاملات نظامی شود، روابط با همسایگان جنوبی‌اش را از سر گیرد، از طریق روسیه نفوذ ترکیه در قفقاز را محدود کند و با ارمنستان وارد معاهدات نظامی شود.

شفیعی تصریح کرد: امروز حتی اگر اردوغان از ایران عذرخواهی رسمی کند ایران نباید از آنچه در ذهن اردوغان و امثالهم می‌گذرد، بی‌تفاوت بماند. اردوغان باید بداند که دو سوی ارس عضو یک پیکرند و اگر قرار باشد کسی سرود تلخ جدایی سر دهد و مدعی بازگشت نویدبخش سرزمین‌هایش به مام میهن باشد این، ایران است که سرزمین‌های شمالی‌اش را در نتیجه قراردادهای تحمیلی از دست داده است.

کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: بدون تردید هیچ کس به اندازه اسرائیل از اظهار نظر اردوغان خرسند نیست حضور اسرائیل در آذربایجان که با چراغ سبز ترکیه اتفاق افتاد، از دید جمهوری آذربایجان یک فرصت برای غلبه بر ارمنستان بود اما از دید اسرائیل یک فرصت برای آسیب پذیر کردن ایران تلقی شد.

شفیعی گفت: اسرائیل که به پیامدهای اتخاذ استراتژی منازعه متعارف با ایران واقف است، سعی دارد استراتژی منازعه دون متعارف را در پیش گیرد. هدف این استراتژی آسیب پذیر کردن یک کشور از درون به ویژه از طریق تحریک قومیت‌ها و مذاهب است. سرود ارس توسط اردوغان دقیقا به معنی ماموریت او در اجرای سناریو و استراتژی صهیونیستی‌ها است چه آگاهانه این کار را کرده باشد و چه نا آگاهانه این شعر را بر زبان‌آورده باشد.

وی افزود: یکی از استراتژی‌هایی که کشورها برای حفظ قدرت خود و تضعیف قدرت رقیب از آن بهره می‌جویند، استراتژی طعمه گذاری است. اسرائیل عنصر قومیت را به عنوان طعمه‌ای قرار داده تا ایران و ترکیه را بر سر آن درگیر سازد. با درگیر شدن ایران و ترکیه توانمندی این دو کشور رو به تحلیل می‌رود و بر عکس توانمندی اسرائیل حفظ و حتی افزایش می‌یابد.

کارشناس مسایل بین‌الملل اظهار داشت: این همان کاری است که آمریکا از طریق آن صدام را تحریک به حمله علیه ایران کرد و در ادامه آن نیز داعش را به وجود آورد تا مسلمانان را رو در روی یکدیگر قرار داده و سرزمین‌های اسلامی را به ویرانه تبدیل کند و در عوض اسرائیل بدون هیچ آسیبی قدرتمند بماند.و با این تفاسیر باید دید آیا اردوغان به چنین سناریوهایی و اهداف آن واقف است؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha