۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 1829
کد خبر: 84145077
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح تحولی "مدرسه خوانا" در کرمان آغاز به کار کرد

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
کد خبر: 84145077
طرح تحولی "مدرسه خوانا" در کرمان آغاز به کار کرد

کرمان - ایرنا - طرح تحولی مدرسه خوانا در استان کرمان با دستور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ارتباط ویدیو کنفرانسی با کرمان با اشاره به اینکه در این طرح، ارتقای سطح مهارت های چهارگانه زبانی با رویکرد تلفیقی با سه مولفه اساسی از مهارت های زندگی «مسئولیت پذیری، جرات ورزی و ادب» از اهداف اصلی است، گفت: در اولین مرحله از اجرای این طرح پنج درصد مدارس تحت پوشش قرار می گیرند و این طرح فرصتی فراگیر برای تقویت مهارت های خواندن، نوشتن و مهارت های زندگی است.

رضوان حکیم اظهار داشت: با تاکید وزیر آموزش و پرورش، هر معاونتی در وزارتخانه چالش های حوزه خود را شناسایی و معرفی کرد که در حوزه آموزش ابتدایی مهمترین چالش، ضعف مهارت های خواندن، نوشتن و مهارت های زندگی بود، تمرکز ما بر مهارت های پایه زبانی و بعد مهارت های زندگی است که مهارت خواندن هم جدا از مهارت روخوانی است.

وی ادامه داد: در این مهارت، به مفهوم، درک متن و برقراری ارتباط با آن و بیان موفق آن تکیه می شود، همین طور مهارت نوشتن که بسیار مهم است و گه گاه دیده می شود حتی دانشجویان هم در نوشتن یا خواندن مشکل دارند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان اجرای طرح و چگونگی انتخاب جامعه هدف گفت: با توجه به اینکه این طرح در ابتدای کار به صورت آزمایشی است، میزان پوشش آن در برنامه اولیه ما برای ۱۰ درصد از مدارس پیش بینی شده بود که پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش، به پنج درصد از مدارس تقلیل یافت.

وی اظهار داشت: این تعداد، شامل همه انواع مدارس از جمله شهری، روستایی، دولتی، غیردولتی، دخترانه و پسرانه می شود، تا ما در پایان این اجرای آزمایشی بتوانیم نقاط قوت و ضعف طرح را در همه ابعاد آن مورد بررسی قرار دهیم و ارزیابی درستی از امکان اجرای سراسری این برنامه داشته باشیم.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: نوشتن خلاقانه، گزارش نویسی و بیان احساسات همه از مولفه های مورد نیاز است که در بطن مهارت نوشتن نهفته است.

وی بیان کرد: در خصوص گوش کردن و نوشتن تعداد کمی از دانش آموزان این اعتماد به نفس را پیدا می کنند که از ابزار زبان به درستی استفاده کنند لذا مهارت گوش کردن را باید تقویت کنیم و بدانیم با شنیدن متفاوت است و به دانش آموزان بیاموزیم واکنشی خردمندانه در برابر شنیده ها نشان دهند، حتی خیلی از ما یاد نگرفته ایم، خوب همدیگر را بشنویم و تجزیه و تحلیل و پیام آن را دریافت کنیم.
حکیم زاده به مهارت "مسئولیت پذیری" و ضرورت آن نیز اشاره کرد و گفت: دانش آموزان با تقویت این مهارت می آموزند که چگونه در برابر خالق خود، اولیا، مربیان و دوستان، جامعه و طبیعت، ایفای مسئولیت و نقش آفرینی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مهارت "جرات ورزی" اصلی ترین مهارتی است که کودکان و نوجوانان را در برابر آسیب های اجتماعی واکسینه می کند، یاد می گیرد تا در برابر آسیب ها و چالش ها، با جرات مندی و نه پرخاشگری، نه بگویند و نظر خود را بیان کنند.

وی با بیان اینکه "ادب"، بزرگترین سرمایه انسان است، گفت: در گذشته نام دبستان، ادبستان بوده و اگر انسان به ادب مجهز شود هم در برابر خداوند و هم انسان های دیگر می تواند موفق عمل کند.

حکیم زاده بیان داشت: با درایت باید زمینه ای را برای آموزگاران فراهم کنیم که بتوانند به صورت عملی به سایر معلمان آموزش دهند و تجلی نتایج آن را در رفتار دانش آموزان ببینیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha