۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۷
کد خبرنگار: 1271
کد خبر: 84145104
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۶ هزار طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در اشنویه مایه‌کوبی شدند

مهاباد- ایرنا- سرپرست شبکه دامپزشکی اشنویه گفت: در دومین مرحله طرح ملی مایه‌کوبی رایگان طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل، ۶۶ هزار طیور بومی در سطح این شهرستان زیرپوشش قرار گرفتند.

رامین علیپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحله دوم مایه‌کوبی رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با استفاده از ۲ اکیپ عملیاتی دامپزشکی در واحدهای سنتی این شهرستان در مناطق روستایی اجرا شد.

وی با بیان اینکه مایه‌کوبی طیور علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی است گفت: این طرح از ابتدای سال آغاز شده و هدف از اجرای آن، کنترل و پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از تلفات طیور به‌ویژه طیور بومی است.

سرپرست شبکه دامپزشکی اشنویه افزود: استفاده از این واکسن سبب افزایش محافظت طیور و کاهش چشمگیر تعداد کانون‌های نیوکاسل در طیور صنعتی می‌شود و در این طرح مرغ، خروس، غاز، اردک و بوقلمون تحت پوشش قرار گرفتند.

علیپور گفت: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی برای آن انجام داد از این‌رو برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

وی اظهار داشت: این بیماری به سه فرم تنفسی، گوارشی و عصبی در پرندگان بروز پیدا می‌کند و با ایجاد علائمی شامل بی‌اشتهایی، افسردگی، اسهال سبز رنگ، افزایش ترشحات چشم و بینی، سرفه، عطسه، پیچش گردن، افتادگی بال‌ها و فلجی می‌تواند ظرف چند روز سبب مرگ پرنده شود و با توجه به ماهیت ویروسی این بیماری داروی مشخصی برای درمانش وجود ندارد و بهترین راه مقابله با آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون است.

علیپور ادامه داد: از  ابتدای سال‌جاری تاکنون همچنین ۴۷۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه انواع بیماری‌ها شامل تب برفکی، بروسلوز، شاربن و طاعون واکسینه شدند.

نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار در جمعیت طیور صنعتی و بومی نمی‌توان درمان خاصی برای آن انجام داد از این‌رو برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور واکسینه شوند.

اشنویه دارای بیش از ۲۰۸ هزار راس دام شامل ۲۰۰ هزار راس دام سبک و هشت هزار راس دام سنگین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha