سرمایه‌گذاری صنعتی خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی گفت: میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال در شهرک‌های صنعتی این استان از میانگین کشوری کمتر و نشان دهنده خرد بودن صنایع مستقر در این شهرک‌هاست.

سیاوش وحدت روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متوسط اشتغال ایجاد شده در شهرک های صنعتی کشور به ازای هر واحد ۲۰ نفر و در خراسان شمالی ۱۶ نفر است.

وی افزود: متوسط سرمایه گذاری در صنایع مستقر در شهرک های خراسان شمالی نیز به ازای هر واحد ۱۱ میلیارد ریال است که این رقم در کشور ۴۲ میلیارد ریال است و این موارد نشان می دهد صنایع استان متوسط و یا کوچک نیست بلکه خرد است.

وی با بیان اینکه ۱۷.۲ درصد از ۲۹۱ واحد صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی استان راکد است، اظهار داشت: بقیه واحدها نیز با ظرفیت هایی متفاوت کار می کنند.

وحدت افزود: ۲۱۴ واحد صنعتی در خراسان شمالی با بیش از ۲۵ درصد از ظرفیت خود کار می کنند و اولویت کار ما حفظ واحدهای فعال و فعال کردن واحدهایی است که با ظرفیتی کمتر از ۲۵ درصد ظرفیت تولیدی خود فعالیت می کنند.

اعطای تسهیلات به واحدهای کم سرمایه 

وی گفت: مکاتباتی انجام شده تا به واحد هایی که با ظرفیت کم فعال بوده و با کمبود سرمایه مواجهند تسهیلات اختصاص یابد تا تولید واحد خود را افزایش دهند اما راه حل اساسی رفع مشکلات این واحدها پس از فعال شدن، حضور در فرابورس است.

وحدت در مورد الحاق فرودگاه بجنورد به منطقه ویژه اقتصادی نیز اظهار داشت: فرودگاه بجنورد در داخل شهر قرار دارد و به همین علت برای الحاق به منطقه با موانع قانونی مواجه شده است که در صدد برطرف کردن این موانع هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در مورد منطقه ویژه اقتصادی بجنورد گفت: در این محل یک واحد صنعتی به بهره برداری رسیده و سه واحد نیز در حال ساخت است.

تامین زیرساخت های منطقه ویژه بجنورد

وی با بیان اینکه تاکنون ۴.۵ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی بجنورد به متقاضیان واگذار شده است، اظهار داشت: تمام زیرساخت های مرحله نخست این منطقه که ۴۹ هکتار است، فراهم شده و در این مورد هیچ مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: اجرای آسفالت، خیابان کشی و اجرای شبکه های آب و برق و مطالعات مرحله دوم این منطقه نیز ۵۰ میلیارد ریال هزینه می طلبد.  

وحدت با بیان اینکه آب، برق، گاز و تلفن همه شهرک ها و نواحی صنعتی تامین شده است، افزود: تنها نواحی صنعتی فاقد گاز استان «راز» و «بام» است که شبکه گازرسانی تا این ۲ ناحیه کشیده شده اما در داخل آنها هیچ واحد صنعتی فعالیت ندارد و هنوز شبکه گاز داخلی آنها اجرا نشده است.

وی اظهار داشت: در ناحیه صنعتی راز کار برق رسانی انجام شده است و گازرسانی نیز در حال اجراست و برای اجرای خط انتقال، ایستگاه تی بی اس(تقلیل فشار گاز) و ساخت مخزن، آسفالت شهرک بیدک، صنوف کارگاهی، شبکه فاضلاب، اجرای برق تجدیدپذیر خورشیدی، اجرای فیبر نوری و دیگر موارد زیرساختی ۱۸۰ میلیارد ریال قرارداد منعقد شده است.

وی در مورد اجرای پروژه پست ۱۳۲ کیلوولت اسفراین نیز اضافه کرد: میزان قرارداد ساخت این پست برق ۳۸۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۱۴۰ میلیارد ریال آن به صورت اسناد خزانه تامین شده است و علاوه بر تامین برق شهرک صنعتی این شهرستان، برق تمام واحدهای صنعتی این مسیر نیز تامین می شود.  

وی از خرید یک دستگاه خودرو آتش نشانی برای شهرک صنعتی فاروج به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود: ایستگاه های آتش نشانی در مانه سملقان و فاروج نیز تجهیز می شود.

رشد ۳ برابری واگذاری زمین صنعتی 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی از رشد بیش از سه برابری افزایش واگذاری زمین صنعتی به متقاضیان خبر داد و اظهار داشت: امسال با وجود شیوع کرونا، فروش اراضی صنعتی شرکت شهرک ها از ۱۷ هکتار در سال قبل به ۵۷ هکتار رسید که جهشی فوق العاده را نشان می دهد.

وی افزود: این میزان فروش زمین در طول عمر شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی بی سابقه بوده است و تا پایان سال احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

وحدت در مورد واحدهایی که امسال به بهره برداری رسیده اند نیز اظهار داشت: ۱۲ واحد با ۱۹۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری و ۹۰ نفر اشتغال در سال جاری به بهره برداری رسیده و ۱۱ واحد راکد نیز دوباره راه اندازی شده است.

وی در مورد حمایت های این شرکت از واحدهای صنعتی نیز گفت: ۱۸ دوره آموزشی با حضور ۴۱۹ نفر برگزار شد و صنعتگران شرکت شهرک های صنعتی در ۱۲ نمایشگاه داخلی و خارجی با حمایت این شرکت حضور یافتند.

احصای نیازهای فناورانه

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی افزود: امسال هشت نیاز فناورانه واحدهای صنعتی نیز احصا و برای رفع آنها کمک مالی در نظر گرفته شده است.

وحدت از حمایت از پایان نامه های دانشجویی با مضمون رفع نیازهای صنایع مستقر در شهرک های صنعتی خبر داد و گفت: از صنایع کوچک برای دریافت استانداردهای ایزو نیز حمایت می شود به طوری که هم اکنون ۲ واحد توانسته اند این استانداردها را دریافت کنند و همچنین با کمک به تغییر خط تولید چهار واحد صنعتی، از تعطیلی آنها جلوگیری شده است.

وی  گفت: امسال زمین مورد نیاز برای پنج ناحیه صنعتی مصوب سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی،  شامل صفی آباد، پیش قلعه، جرگلان، غلامان و خرق تامین شده و ناحیه صنعتی صفی آباد کلنگ زنی نیز شده است.

خراسان شمالی ۹ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد.

تنها منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی با گستره ۳۵۰ هکتار در بجنورد تعریف شده که مرحله نخست آن ۴۹ هکتار وسعت دارد و در دهه فجر سال ۹۷ به بهره برداری رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha