بررسی میزان خسارت‌زیست‌ محیطی شکستگی لوله نفت در میانکوه اردل آغاز شد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به شکستگی لوله نفت در میانکوه و جاری شدن نفت در رودخانه و همچنین آلودگی هوا ناشی از آتش‌سوزی از آغاز روند بررسی برآورد میزان خسارت زیست‌محیطی این حادثه از سوی کارشناسان محیط‌زیست خبر داد.

شهرام احمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از ساعت‌های اولیه وقوع حادثه کارشناسان زیست‌محیطی استان و همچنین کارشناسان اجرای وزارت نفت در محل حاضر شدند، افزود: اقدامات در خصوص کاهش خسارت‌زیستی محیطی در منطقه انجام شد.

وی اظهار داشت: در این اقدامات بخشی از نفت جاری شده که در چاله‌های خاکی باقیمانده و قابل پمپ بود، با استفاده از دستگاه‌های مکش ، برداشت و به تلمبه خانه برگشت داده شد.

وی به آماده‌باش ۱۰۰درصدی کاشناسان محیط‌زیست برای پایش و رصد میزان خسارت و برآورد میزان آلودگی اشاره کرد و گفت: برای برآورد خسارت باید میزان نفتی که از این لوله نشت کرده است، اعلام و میزان نفوذ نفت به خاک و تاثیرگذاری آن بر روی مراکز حساس زیست‌محیطی محاسبه و اعلام برآورد خسارت زیست‌محیطی شود.

احمدی افزود: در پی شکستگی این لوله، مقادیر زیادی نفت وارد عرصه محیط‌زیست و رودخانه فصلی گندمکار و نشت آن تا شهر سرخون شد و همچنین با آتش گرفتن نفت‌های تخلیه شده در محیط، در برخی مناطق نیز آتش‌سوزی رخ ‌داد و علاوه بر آلودگی آب و خاک، موجب آلودگی هوا در منطقه نیز شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری با تاکید بر اینکه این حادثه پنجمین حادثه نشت مواد نفتی از طریق این خط لوله در این منطقه است، گفت: در حوادث گذشته محیط‌زیست استان  بر ارائه راهکارهای علمی و کارشناسی از سوی وزارت نفت برای شناسایی مقدار آلودگی و انجام راهکارهای اجرایی و کارشناسی برای رفع آلودگی منابع آب و خاک منطقه و اصلاح، تعمیر، نوسازی خط لوله و انجام تمهیدات حفاظتی به‌منظور حل مشکل و پیشگیری از تکرار آن را خواستار شده بود.

به گزارش ایرنا، پیش از ظهر روز یکشنبه (۲۳ آذر) خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار شهرستان اردل دچار شکستگی می‌شود.

بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

سرخون مرکز بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل در فاصله ۱۵۰کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha