۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 2981
کد خبر: 84147399
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گره گشایی از مشکلات پروژه کنارگذر شهر نشتارود

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 84147399
گره گشایی از مشکلات پروژه کنارگذر شهر نشتارود

نوشهر – ایرنا – مشکل چندین ساله پروژه کنارگذر شهر نشتارود از توابع شهرستان تنکابن با موافقت استاندار مازندران مبنی بر الحاق جاده کنارگذر به بافت شهری رفع شد تا علاوه بر تسریع در روند اجرایی این پروژه، مشکلات ترافیکی این منطقه بر طرف شود.

به گزارش ایرنا ، با گذشت ۹ سال از آغاز ساخت جاده کنارگذر  نشتارود ، این پروژه همچنان با مشکلات زیادی رو به رو بود و همین مساله باعث شده تا روند اجرایی آن به کندی پیش برود و هیچ چشم انداز روشنی هم از آن قابل تصور نیست.

اگر در چند سال گذشته کمبود اعتبار یا نبود معدن برای تامین مصالح جهت زیرسازی مسیر از جمله مشکلات این پروژه بشمار می رفت اما اکنون خرید زمین های واقع در جاده کنارگذر جهت آزادسازی مسیر و عدم اجرای تعهدات شهرداری در قبال مالکین زمین ها به چالشی جدی برای این پروژه تبدیل شده است.

پروژه کنارگذر نشتارود از مصوبات سفر ریاست جمهوری دولت دهم به استان مازندران بود که اجرای آن نیاز به تملک اراضی و آزادسازی مسیر داشت و در این راستا شهرداری با توافقی که با مالکین زمین ها انجام داد مقرر شد تا در قبال تملک اراضی ، امتیازاتی به مالکین جهت ساخت و ساز در باقیمانده زمین ها بدهد.

سرانجام بدون پرداخت حتی یک ریال شهرداری زمین ها را به عرض ۴۰ متر و به طول ۶ کیلومتر به تملک خود در می آورد تا روند اجرایی این پروژه آغاز گردد اما غافل از اینکه مکان احداث کنارگذر در خارج از محدوده طرح هادی شهر نشتارود بود و بر اساس قانون شهرداری نمی توانست به تعهدات خود در قبال مالکین زمین ها عمل نماید و همین موضوع باعث نارضایتی شدید آنها شد.

در این میان امور اراضی جهاد کشاورزی نیز به جمع معترضین می پیوندد و اعلام می دارد که شهرداری برای آزادسازی مسیر به عرض ۴۰ متر و طول ۶ کیلومتر و حتی ارائه خدمات به مالکان زمین ها اطراف کنارگذر باید مصوبه کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها را اخذ نماید که این اتفاق هم نیافتاد.

با وجود آنکه زمان به سرعت پیش می رفت اما روند اجرای پروژه کنارگذر بسیار کند بود و نبود اعتبارات لازم نیز نمک به زخم این پروژه می پاشید تا اینکه عمر طرح هادی شهر نشتارود به پایان رسید و مقرر گردید تا طرح جامع شهری جایگزین طرح قبلی شود.

در این مدت تلاش های زیادی شد تا جاده کنار گذر نشتارود داخل بافت شهری قرار بگیرد تا شهرداری بتواند به تعهدات خود عمل نماید اما موفقیتی حاصل نشد تا اینکه این موضوع در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه مدیریت استان مازندران مطرح شد و در نهایت تصمیم گیری نهایی به بازدید میدانی استاندار از این پروژه موکول گردید.

بازدید میدانی استاندار

استاندار مازندران پس بازدید از پروژه رینگ شهری نشتارود پیرامون مسائل و مشکلات این پروژه بسیار مهم در غرب مازندران گفت : موضوع پروژه رینگ شهری نشتارود در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی استان مطرح گردید و مشاور این طرح مطالعات انجام شده را ارائه نمود.

احمد حسین زادگان افزود : در سنوات گذشته بابت تملیک اراضی جهت آزادسازی مسیر تعهداتی به مردم داده شد که باید مورد احترام واقع شود و نباید آن را به تناسب زمان و شرایط انکار نمود.

وی با بیان اینکه در شورای برنامه ریزی با توجه به بازدید میدانی که صورت گرفت تصمیماتی در این زمینه گرفته خواهد شد ، اظهار داشت : این تصمیمات با نگرش مثبت اتخاذ خواهد شد و مطمئنا به نفع مردم خواهد بود.

تصویب طرح جامع شهری 

نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدیدگفت : مردم برای اجرای این پروژه زمین های خود را در سنوات گذشته جهت آزادسازی مسیر در اختیار گذاشتند که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

سید شمس الدین حسینی اظهار داشت : این مسائل نیازمند تصویب طرح جامع شهری نشتارود بود تا در آن طرح برخی ملاحظات و مصوبات لحاظ شود که متاسفانه این اتفاق نیافتاد.

وی خاطر نشان کرد : در شورای برنامه ریزی استان نیز این موضوع مطرح گردید منتهی نکات و ابهاماتی وجود داشت و مقرر گردید تا استاندار بازدید میدانی از این پروژه داشته باشند.

به گفته نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی ، استاندار مازندران پس از بازدیدی که از این پروژه داشتند ، پذیرفتند که توافقاتی که در راستای اجرای رینگ شهری نشتارود صورت گرفته بود در طرح جامع شهری نشتارود ملموس شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک مشکل پروژه رینگ شهری نشتارود برطرف و روند اجرایی آن از سرعت بیشتری برخوردار گردد و بخشی از مسیر به زیر بار ترافیکی برود.

الحاق جاده کنارگذر به بافت شهری 

سرانجام پس از مدتها انتظار، اتفاق خوبی که همه منتظرش بودند افتاد و کنار گذر نشتارود با موافقت استاندار به بافت شهری الحاق شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن پیرامون آخرین وضعیت این پروژه و تصمیمات گرفته شده گفت : پس از بازدید اخیر استاندار موافقت شد که دو عرض ۳۰ متری به طرح جامع شهر نشتارود اضافه شود تا شهرداری بتواند به تعهدات خود در قبال مالکان زمین های واقع در رینگ شهری عمل نماید.

حسن باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پروژه کنارگذر شهر نشتارود در سه فاز طراحی شده که پیشرفت فیزیکی هر یک از آنها متفاوت است.

وی با بیان اینکه در فاز نخست حدفاصل خشکه داران تا خیابان ۱۵ خرداد تمامی تملک ها انجام شده ، اظهار داشت :در این قسمت که عملیات زیرسازی آن آغاز شده شهرداری موظف به اجرای تعهدات خود نسبت به مالکین است و امیدواریم بزودی این مسیر آسفالت و زیر بار ترافیکی برود.

باقری خاطر نشان کرد : در قسمت دوم حدفاصل ۱۵ خرداد تا مکرود تنها بخشی از زمین های مسیر کنارگذر تملک نشده که امیدواریم هر چه سریعتر این اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه در قسمت سوم این پروژه حدفاصل مکرود تا کترا ورود پیدا نکرده ایم ، تصریح کرد : در این قسمت هیچ تملکی صورت نگرفته و نیاز به یک پل بزرگ داریم که تاکنون پایه های آن زده شده است.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تنکابن ، باید در دوطرف جاده کنارگذر نشتارود کاربری مناسب تعریف شود تا مثل کمربندی تنکابن بدون کاربری نباشد و هر کس با هر سلیقه ای ساخت و ساز نماید.

بی شک تدبیر اندیشیده شده برای رینگ شهری نشتارود گامی مثبت در جهت برون رفت این پروژه از بن بست مشکلات بود اما برای تکمیل پازل این پروژه به زمان بیشتری نیاز است و امید است تا در دولت تدبیر به سرانجام برسد.

برای این پروژه تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده و پیش بینی می شود تا اتمام و بهره برداری از آن حدود ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز نیاز باشد که با توجه به افزایش قیمت ها ، بالارفتن هزینه این پروژه دور از ذهن نیست.

شهر نشتارود با جمعیتی نزدیک به ۶ هزار نفر در فاصله ۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تنکابن واقع در غرب مازندران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha