تحرکات صهیونیستی امارات در جزیره سقطری یمن

تهران - ایرنا - با گذشت حدود شش سال از تجاوز نظامی ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودیها به یمن، هر روز ابعاد گسترده‌تری از جنایت این ائتلاف علیه مردم این کشور برملا می‌شود، که تفکر صهیونیستی مقامات امارات برای غصب و خرید زمین‌های مردم جزیره «سقطری» (سوکاترا) یمن در همین راستا قلمداد می‌شود.

با شعله‌ور شدن جنگ یمن که از ششم فروردین سال 1394 ، مشخص شد که اهداف متجاوزان در این کشور به ویژه امارات بسیار گسترده می‌باشد و ابوظبی چشم طمع و غصب و غارت جزیره مهم و استراتژیک سقطری را دارد.

دولت امارات از اردیبهشت ۱۳۹۷ جزیره یمنی سقطری را که صدها کیلومتر با این کشور فاصله دارد، اشغال کرده است، جزیره‌ای که کنترل آن پیش از آن در اختیار دولت‌های مختلف یمن بوده و با آغاز تجاوز ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودیها به این کشور، اقدامات اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه امارات در این جزیره استراتژیک یمنی نیز روز به روز افزایش یافته است.

تا چندی پیش زیاده‌خواهی‌های امارات در یمن و به خصوص در جزیره سقطری با سودای گسترش نفوذ در منطقه تا آنجا پیش رفته بود که در ابتدا ابوظبی فقط درصدد ایجاد پایگاههای نظامی در این جزیره به منظور جمع‌آوری اطلاعات نظامی و جاسوسی بود، اما همانگونه که کارشناسان مسایل منطقه در گذشته پیش‌بینی کرده بودند، امارات قصد تسخیر و تصرف جزیره سقطری را همچون دوستان جدید این کشور در سرزمینهای اشغالی فلسطین دارد.

اقدامات صهیونیستی امارات برای تسلط بر جزیره راهبردی سقطری به حدی رسیده که حتی صدای مقامات یمنی دولت مستعفی و فراری یمن را در نیز درآورده است.

یک مقام دولت مستعفی یمن در گفت ‌وگو با شبکه «الجزیره» از تحرکات و اختلافات امارات و عربستان برای تسلط بر جزیره سقطری در جنوب یمن انتقاد کرده و گفته است که امارات به منظور تقویت حضور خود در سقطری به دنبال تشکیل دولت جدید در جنوب یمن، ۲۵ افسر و ۱۵ کارشناس خارجی (احتمالا اسراییلی) را به سقطری اعزام کرده و ائتلاف سعودی - اماراتی اصلا مسئله این جزیره را در مسائل مربوط به تشکیل دولت جدید در جنوب یمن مطرح نمی‌کند.

وی تاکید کرد که «امارات به ساخت پایگاه‌های نظامی خود در سقطری ادامه می‌دهد و تجهیزاتی نظامی با موافقت نظامیان سعودی به آنجا منتقل کرده است».

این مقام دولت مستعفی یمن همچنین گفت که «ما شاهدیم که اماراتی‌ها به شکلی گسترده اقدام به خرید خانه‌ها و مزارع در مناطق راهبردی سقطری کرده‌اند».

از چند ماه پیش امارات همچنین برای تغییر ماهیت و فرهنگ مردم جزیره سقطری و اقدام برای تحت کنترل گرفتن این جزیره مهم و راهبردی در اقیانوس هند و همچنین توافق اخیر با رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که ابوظبی اخیراً اجرای بسته جدیدی از اقدامات از جمله شبکه‌های ارتباطاتی و اینترنت در این جزیره را کلید زده است.

منابع یمنی اعلام کرده‌اند که ابوظبی شبکه اینترنت اماراتی را در این جزیره راه‌اندازی کرده تا شبکه اینترنت این جزیره را از مالکیت یمن به مالکیت امارات انتقال دهد.

امارات از طریق تجهیزات الکترونیک و تیم‌های فنی متخصص در زمینه شبکه‌های اینترنت و ارتباطات تلاش دارد، تمام شبکه‌های اینترنتی موجود در این جزیره را از بین ببرد و آنها را به تجهیزات و خطوط ارتباطاتی اماراتی مجهز کند.

این منابع همچنین به حضور کارشناسانی از کشورهای خارجی در زمینه پرورش حیوانات و پرندگان و جستجوی معادن و منابع طبیعی دیگر در سقطری اشاره و تاکید کرده‌اند که یمنی‌ها اعم از جریان‌های حامی ابوظبی و مخالفان آنها در این پروژه‌ها هیچ نقشی ندارند و این پروژه‌ها تنها توسط کارشناسان اماراتی و به صورت ویژه خارجی انجام می‌شود.

امارات در کنار این فعالیت‌ها، اقدامات دیگری را برای تغییر هویت یمنی این جزیره در دستور کار خود قرار داده که از جمله آنها تغییر سنت‌های اهالی جزیره در زمینه ازدواج و لباس سنتی زنان و مسائل دیگر است؛ آنها دوره‌های آموزشی ویژه‌ای نیز برای کودکان سقطری تشکیل داده و به آن‌ها تاریخ امارات را آموزش می‌دهند!.

ساکنان سقطری معتقدند که اقدامات امارات با هدف مجبور کردن آنها به ترک این جزیره و پذیرش پیشنهادهای فریبنده در زمینه فروش دارایی‌های آنها و جایگزین کردن اماراتی‌ها و خارجی‌ها در این جزیره دنبال می‌شود.

تحولات نزدیک به شش سال گذشته یمن حالا وارد مرحله جدیدی شده است، اما این بار اوضاع با گذشته تفاوت بیشتری دارد و بنا بر اخبار غیررسمی دریافتی، نظامیان رژیم صهیونیستی و سازمان اطلاعات نظامی این رژیم موسوم به "آمان" با کمک نظامیان اماراتی در یک سال گذشته اقدام به آموزش برخی مزدوران یمنی در جزیره سقطری کرده‌اند و این روند از 25 شهریور ماه (تاریخ سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی) شدت بیشتری یافته است.

 ورود علنی نظامیان و ماموران رژیم صهیونیستی به قضیه یمن، به دنبال توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو افشا شده و امارات سعی می‌کند به اهداف صهیونیستی و یا همان غصب جزیره راهبردی سقطری (سوکاترا) در اقیانوس هند که متعلق به یمن است، با کمک رژیم صهیونیستی جامه عمل بپوشاند.

در همین ارتباط چندی پیش پایگاه « jforum » یهودی- فرانسوی از همکاری امارات و رژیم صهیونیستی برای ایجاد پایگاه جاسوسی در جزیره سقطری خبر داد و اعلام کرد، در این میان همکاری اسرائیل و امارات برای ایجاد پایگاههای اطلاعاتی و جاسوسی در جزیره سقطری یمن در چارچوب همکاری محرمانه دو طرف جا دارد که از چند سال پیش (به طور محرمانه) کلید خورده است و یکی از اهداف آن نظارت بر تکاپو و فعالیت «انصارالله» و تسلط بر دریانوری در منطقه است.

به نوشته این پایگاه خبری، صهیونیستها پیش از آن یعنی از سال ۲۰۱۶ کار ساخت بزرگترین پایگاه جاسوسی در حوزه دریای سرخ در کوههای «امباساریا» در کشور اریتره را در یک منطقه راهبردی مشرف به تنگه «باب المندب» آغاز کرده و اکنون به همراه امارات در تکاپوی فراهم کردن تمام نیازهای لجستیکی لازم برای ساخت یک پایگاه جاسوسی دیگر است که هدف از آن جمع آوری اطلاعات از سراسر «خلیج عدن» از باب المندب تا جزیره سقطری است که تحت سلطه امارات قرار دارد.

 اهداف امارات نسبت به عربستان در یمن گسترده‌تر و استعماری‌تر می‌باشد که تصرف جزیره بکر و سرشار از منابع طبیعی سقطری و تغییر بافت جمعیتی این جزیره و خرید زمین‌های آنها در همین راستاست که این مساله با کمک رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

تصرف جزیره سقطری (سوکاترا)، تلاش برای تجزیه یمن (به دو کشور جنوبی و شمالی) و آموزش، تجهیز و تسلیح شمار زیادی از شبه نظامیان (به عنوان عامل امارات) قسمتی از برنامه‌ها و اقدامات اماراتی‌ها طی سال‌های اخیر در یمن بوده است.

نگاه امارات به جزیره سقطری با عینک صهیونیستی یعنی جدا کردن این جزیره از یمن و تغییر موقعیت جغرافیایی آن می‌باشد تا ابوظبی و رژیم صهیونیستی از این طریق مناطق و گذرگاه‌های دریایی راهبردی همچون دریای عمان، اقیانوس هند و دریای عرب تا باب المندب را در رصد اطلاعاتی و جاسوسی خود قرار دهند.

یکی از اهداف مهم دیگر امارات و رژیم صهیونیستی در تصرف جزیره سقطری، پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی از اقدامات دزدان دریایی سومالیایی می‌باشد، دزدانی که محدوده کاری آنها بیشتر در مسیر انتهای دریای عمان تا باب المندب قرار دارد، دزدانی که در سال‌های اخیر دهها کشتی متعلق به کشورهای آسیایی، عربی و اروپایی را ربوده‌اند، ولی حتی یک کشتی آمریکایی یا اسراییلی در برنامه آنها نبوده است، نکته‌ای که نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شریک قافله دزدان دریایی سومالیایی می‌باشند.

هر چند اقدامات غاصبانه امارات در یمن پس از تجاوز به این کشور در سال 1394 شروع شده، اما با برقراری رابطه علنی میان امارات و رژیم صهیونیستی این روند تشدید شده و حتی سران امارات ابایی ندارند که گفته شود، سران ابوظبی همچون صهیونیست‌ها در فلسطین به دنبال غصب سرزمین یمن هستند.

سخن آخر این که کشورهای اسلامی باید همانگونه که با غصب سرزمین‌های فلسطین توسط صهیونیست‌ها مخالفت همه جانبه کرده‌اند، با اقدامات غاصبانه سران امارات در جزیره سقطری یمن هم مخالفت و آن را محکوم کرده و هرگز این اقدام صهیونیستی را به رسمیت نشناسند، اگر این اقدام صورت نگیرد، این مساله به روندی ادامه‌دار در منطقه تبدیل خواهد شد و هر کشوری که توان بیشتری داشته باشد، چشم طمع به سرزمین‌های دیگر کشورها می‌دوزد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha