افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای سبب حذف سوپرمارکت‌ها می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در واقع زنجیره‌ای از مشکلات را در بخش توزیعی ایجاد می‌کند به این ترتیب که روند افزایشی سبب شده تعداد زیادی از خوار و بار فروش‌ها و سوپرمارکت‌ها از بازار حذف شوند.

مهدیه ضیائیان روز سه‌شنبه در نشستی با موضوع اتصال سوپرمارکت‌ها و خوار و بار فروش‌های خراسان جنوبی به شبکه فروش سراسری سورنا که با حضور جمعی از مسوولان، بازاریان و فعالان اقتصادی در بیرجند برگزار شد افزود: با اتصال سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروش‌ها به شبکه فروش سراسری، تصمیم داریم به قصه پرغصه جولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان پایان بدهیم.

وی بیان کرد: یکی از امتیازات نظام مقدس جمهوری اسلامی نسبت به سایر نظام‌های حکومتی در جهان این است که مسوولان و مدیران دوران مسئولیت را فرصتی برای خدمت به مردم، اندوخته و ذخیره آخرت می‌شمارند و عزت، اقتدار و پیشرفت ایران در عرصه کنونی حاصل این تفکر و نگرش است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: این روزها جولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیربومی در استان با پیشنهادات اجاره بهای وسوسه برانگیز چراغ کسب و کارهای شهر بیرجند را دانه به دانه خاموش می‌کند.

وی ادامه داد: فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث سبقت صاحبان واحدهای تجاری در نرخ اجازه بها از یکدیگر می‌شود.

ضیائیان گفت: در حالی افتتاح شعبه جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان یکی از ابزارهای کنترل بازار خرده‌فروشی در کشور مطرح شده که افزایش بی‌رویه تعداد این فروشگاه‌ها عاملی در تعطیلی فزاینده واحدهای صنفی در بخش خرده‌فروشی و بُنک‌داری شده است.

وی افزود: در واقع این سوپرمارکت‌ها و خوار و بار فروش‌ها مشتری‌های ثابت و همیشگی بُنک‌داری‌ها بوده‌اند به این ترتیب وقتی مشتریان بنک‌داری‌ها حذف شوند طبیعی است که بنک‌داری‌ها نیز از چرخه فعالیت اقتصادی خارج خواهند شد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: اگر بنک‌داران و فروشندگان صنعتی بازار از صحنه خارج شوند و تنها فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فعالیت اقتصادی ادامه دهند زمینه انحصار ایجاد خواهد شد و این رویه سبب می‌شود بنک‌داران از چرخه توزیع خارج شوند.

وی گفت: این اشکال ایجاد خواهد شد که در آینده بازار در انحصار یک گروه قرار خواهد گرفت اما نکته اصلی این است وقتی بازار انحصاری شود دیگر خبری از تخفیف‌های ویژه امروزی نیست.

ضیائیان افزود: به این دلیل که یک گروه یا سازمان فقط مسئولیت توزیع را برعهده دارند و تعیین کننده قیمت بازار خواهند شد این روند در بسیاری از موارد نه به نفع تولیدکننده و نه خریدار است.

وی گفت: باید به این نکته واقف باشیم که به طور کلی در اقتصاد آزاد نمی‌توان جلوی کسی را گرفت و اگر می‌خواهیم اقتصاد را بسته نگه داریم در این گونه شرکت‌ها نیاز نیست بنابراین نمی‌توانیم با روند رو به رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقابله کنیم.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: اما معتقدیم این دوره گذار نباید به سرعت افتاق بیفتد چون باعث بروز مشکلات اقتصادی در بخش‌های مختلف فعالیت‌های صنفی سنتی می‌شود.

وی با بیان اینکه اساس یک اقتصاد سالم و پویا حمایت از صنوف خرد است گفت: ما در اتاق اصناف و اتاق بازرگانی حامیان سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروش‌های استان هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha