۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84149882
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جاده گناباد به خواف در پیچ و خم مشکلات و حوادث

۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۷
کد خبر: 84149882
جاده گناباد به خواف در پیچ و خم مشکلات و حوادث

گناباد- ایرنا- جاده گناباد به خواف در استان خراسان رضوی با طول ۱۸۰ کیلومتر با وجود رفت و آمد بسیار وسایل نقلیه سبک و سنگین، جاده روستایی است و وقوع حوادث و سوانح بسیار در آن به یکی از مشکلات و دغدغه‌های مهم مسوولان اجرایی و روستاییان واقع در این مسیر تبدیل شده است.

جاده‌ها و راه‌های ارتباطی از ظرفیتهای مهم برای توسعه و رونق اقتصادی هر شهر، استان و کشور به شمار می روند و می توانند علاوه بر خارج شدن یک منطقه از بن بست در تعاملات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بین بخشی نقش بسزایی داشته باشند و به همین سبب شاه کلید رونق اقتصادی محسوب می‌شوند.

امنیت تردد برای مسافران و رانندگان وسایل نقلیه و همچنین اهالی مناطق واقع در طول جاده ها نیز دارای اهمیت بسیار است و با افزایش رفت و آمد وسایل نقلیه و تردد بین شهری بر این اهمیت افزوده شده است.

شهرستان گناباد در جنوب استان خراسان رضوی با برخورداری از هزار و ۴۵۰ کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی و دروازه ورودی این استان از سوی استان‌ خراسان جنوبی و استان‌های مرکزی و جنوبی کشور از موقعیت خاص در حمل و نقل این منطقه برخوردار است.

در این میان جاده گناباد به خواف به طول ۱۸۰ کیلومتر با اینکه یکی از راه‌های راهبردی و پر رفت و آمد وسایل نقلیه سبک و سنگین می‌باشد، جاده روستایی است و  وجود روستاهای متعدد در طول مسیر از جمله بیمرغ، گیسور، اسو، نوده پشنگ و دیگر روستاها موجب بروز حوادث و سوانح بسیار در طول مسیر شده است. 

جاده گناباد به خواف با توجه به میانبر بودن آن و کاهش ۵۰ کیلومتری مسیر نسبت به سایر جاده‌ها از جمله جاده تربت‌حیدریه، به یکی از مسیرهای اصلی و پر رفت و آمد این منطقه تبدیل شده است.

علاوه بر آن به علت وجود مجتمع سنگ آهن سنگان خواف و ظرفیت اقتصادی آن تعداد بسیاری وسایل نقلیه شخصی و سنگین در این جاده رفت و آمد  می کنند که به دلیل کم عرض بودن آن و نبود شانه خاکی و افزایش نقاط خطر ساز و نبود زیرساختهای لازم، سوانح بسیار در طول این جاده به وقوع می پیوندد.

رییس شورای اسلامی روستای گیسور از توابع بخش مرکزی گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: جاده گناباد به خواف با توجه به کم عرض و خطر خیز بودن، بستر ساز حوادث بسیار در طول سال است و  به یکی از دغدغه های مهم مردم منطقه و اهالی روستاهای طول مسیر تبدیل شده و نیازمند توجه بیشتر مسوولان ذیربط است.

رضا علیزاده افزود: با اینکه این جاده روستایی است ولی کارکرد یک جاده بین شهری را دارد و به یک جاده مهم بین شهری حدفاصل شهرستانهای گناباد، خواف و رشتخوار تبدیل شده و روزانه تعداد بسیاری وسایل نقلیه شخصی و سنگین و کامیون از این مسیر رفت و آمد می کنند.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته مسائل و مشکلات و دغدغه های اهالی روستاهای این محدوده طی نامه ها و مذاکرات متعدد به اطلاع مسوولان شهرستان گناباد و وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه و شهرسازی رسیده ولی اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

رییس شورای اسلامی روستای گیسور گفت: با وجود قولهای متعدد مسوولان برای رفع مشکلات این جاده طی سالهای گذشته در عمل اقدام خاصی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

وی افزود: برخی مسوولان در پاسخ و واکنش به نامه های متعدد اهالی روستاهای طول مسیر فقط اقدام به افزایش سرعت گیر در این جاده کرده اند به طوری که در فاصله بیش از ۷۰ کیلومتر ابتدایی آن از خروجی روستای دلویی وابتدای جاده تا روستای گیسور ۱۷ سرعت گیر نصب شده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان گناباد هم گفت: پیگیری و مطالعه جاده گناباد به خواف و لزوم ارتقای آن از روستایی به بین شهری و راه اصلی به ۱۲ سال قبل باز می گردد و مشاور برای این امر انتخاب و اقدامات اولیه انجام شده ولی با توجه به تغییر چند فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مسوولان ذیربط، پیگیری آن به تعویق افتاده است.

عباس غلامیان با اشاره به اهمیت راهبردی و افزایش رفت و آمد وسایل نقلیه در جاده گناباد به خواف افزود: باید با اهتمام مسوولان مربوطه و نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال آینده ردیف اعتباری خاص برای تبدیل این جاده از جاده روستایی به بین شهری و راه اصلی در نظر گرفته شود و قبل از آن باید کد این جاده از روستایی به بین شهری تغییر یابد تا سریعتر به راه اصلی ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: در کوتاه مدت مسوولان و دست اندرکاران ذیربط باید نسبت به رفع نقاط خطرخیز و افزایش شانه خاکی و ترمیم آسفالت این جاده اقدام کنند.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان گناباد گفت: احداث و توسعه کمی و کیفی و رفع مشکلات جاده‌ها برای یک منطقه عمران و آبادانی به ارمغان می آورد و از نیازهای اساسی محسوب می شود و با عنایت به تعداد زیاد ناوگان حمل و نقل سنگین در گناباد و تردد بخش عظیمی از آن در مسیر خواف و دوغارون و به خصوص از مسیر جاده روستایی گناباد به خواف، ارتقای این جاده باید در اولویت اقدامات مسوولان قرار گیرد.

وی افزود: در مرحله نخست باید اعتباری برای مطالعه و بعد از آن ردیف اعتبار برای ارتقای جاده گناباد به خواف در نظر گرفته شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم گفت: جاده گناباد به خواف با توجه به کم عرض و خطرخیز بودن و افزایش رفت و آمد وسایل نقلیه سبک و سنگین و وجود تعداد زیاد روستا در طول مسیر یکی از نقاط بسیار حادثه خیر در این این شهرستان محسوب می شود که بطور متوسط ۱۱ تا ۱۵ درصد از مجموع سوانح جاده ای و حوادث منجر به فوت و مصدومیت این شهرستان مربوط به این جاده است.

دکتر امین زمانی افزود: از مجموع ۸۱۲  حادثه رانندگی منجر به فوت یا مصدومیت در شهرستان گناباد از ابتدای امسال تاکنون ۹۰ مورد در مسیر گناباد به خواف رخ داده است. 

وی ادامه داد: این جاده با وجود رفت و آمد بسیار وسایل نقلیه از استاندارد لازم برخوردار نیست و نقاط حادثه خیر در آن زیاد است که علاوه بر لزوم ارتقای این جاده از راه روستایی به بین شهری و راه اصلی یا دو بانده نمودن آن، مردم هم باید با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از بروز حوادث جاده ای پیشگیری کنند.

فرمانده پلیس راه گناباد هم گفت: جاده گناباد به خواف راه روستایی و باریک است و از استاندارهای لازم برای رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون و تریلی برخوردار نیست.

سرگرد مجتبی زنگویی افزود: این جاده با اینکه روستایی است و برای خودروهای با سرعت کم احداث شده، ولی روزانه تعداد بسیاری خودروهای سبک و سنیگن و تریلی و کامیون از این مسیر رفت و آمد می کنند.

وی ادامه داد: عرض کم جاده و نبود شانه خاکی یکی از مشکلات مهم و افزایش خطر خیزی این جاده است و برخی از نقاط حادثه خیز آن هم هنوز رفع نشده و منجر به بروز حوادث و مشکلات برای اهالی روستاها به خصوص در محدوده سه راهی روستای بیمرغ به شهر روشناوند یا محل اتصال راه روستای حاجی آباد به این جاده شده است.

بخشدار مرکزی گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل موقعیت خاص جاده گناباد به خواف از جمله میانبر و نزدیک بودن آن به معادن مجتمع سنگان خواف و معادن آراسیلیس، تعداد بسیاری وسایل نقلیه سنگین و شخصی از این مسیر رفت و آمد می کنند در حالی که زیرساخت این جاده روستایی است و متناسب با تعداد بسیار وسایل نقلیه سنگین نمی‌باشد.

سید کاظم نظام افزود: پیگیری رفع این مشکل از ۱۲ سال گذشته در دستور کار مسوولان ذیربط قرار دارد ولی هنوز اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است و با عنایت به کم عرض بودن جاده و قرار داشتن تعداد بسیاری از روستاها در طول این مسیر حوادث جاده ای بسیار در آن رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: فاصله جاده روستایی از گناباد به خواف ۱۸۰ کیلومتر است در حالی که این مسیر از تربت‌حیدریه حدود ۲۲۵ کیلومتر می‌باشد لذا رانندگان به دلیل کاهش مسافت، جاده روستایی را انتخاب می کنند که این امر مخاطرات بسیار به دنبال دارد.

بخشدار مرکزی گناباد گفت: جاده گناباد به خواف علاوه بر کم عرض بودن، از کیفیت بسیار نامناسب برخوردار است و باید ضمن ایجاد شانه خاکی در دو طرف جاده نسبت به روکش و بهسازی و ترمیم آسفالت آن نیز اقدام شود.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گناباد هم گفت: جاده گناباد به خواف به هیچ عنوان جوابگوی رفت و آمدهای بسیار وسایل نقلیه نیست و باید برای ارتقا به جاده اصلی و بین شهری در اولویت قرار گیرد و ضمن مطالعه ابتدایی این مسیر مشخصات و کد آن تغییر کند.

مسعود گنجعلی افزود: این اداره در راستای وظایف خود برای حفظ و نگهداری جاده‌ها، اصلاح برخی مناطق و نقاط حادثه خیز و ترمیم آسفالت این جاده را در دستور کار قرار داده است.

رییس اداره راه و شهرسازی گناباد هم گفت: با عنایت به مشکلات جاده گناباد به خواف مکاتبات و پیگیری‌هایی برای ارتقای این جاده از روستایی به بین شهری و اصلی با اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی انجام شده است.

حسین ناطق جنت آبادی افزود: برای کاهش مشکلات و خطر پذیری جاده گناباد به خواف باید این جاده از راه روستایی به اصلی و سپس ترانزیتی تبدیل و متناسب با آن اعتباراتی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت: پیگیری ارتقای جاده روستایی گناباد به خواف از سال ۱۳۹۲ مورد توجه قرار گرفته و این طرح به همراه تعدادی دیگر از طرحهای مهم که نیاز به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ (که بعد به کمیسیون ماده ۲۳ تغییر یافت) داشتند، اولویت بندی و برای بررسی به مسوولان ذیربط ارایه و بعد از آن مجوز مطالعه این طرح اخذ شد.

محمد صفایی دلویی افزود: بعد از آن با تغییر تعدادی مسوولان و فرمانداران، این امر عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: پیگیری اختصاص ردیف اعتباری برای تبدیل وضعیت جاده گناباد به خواف از محل ماده ۲۳ در لایحه بودجه سال آینده در حال انجام است و تلاش می شود اعتبار خاص این طرح در نظر گرفته شود.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha