به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی این پروژه در اردیبهشت سال ۹۶ عملیات اجرایی آن آغاز شد اما به دلیل تامین نشدن اعتبار روند اجرا آن به جایی نرسید.
پس از گذشت سه سال برای دومین بار در سال جاری عملیات اجرایی پروژه پیست بین المللی قایقرانی بوشهر آغاز شد ولی این بار نیز پروژه به سرانجام مطلوبی نرسید و تنها کمتر از ۲ ماه به دلیل صادر نشدن مجوز زیست محیطی روند اجرا پروژه متوقف شد.
در گیر و دار تعلل بوشهریها بتازگی یکی از استانهای فاقد دریا و دریاچه اقدام به احداث پیست بین المللی قایقرانی کرده تا حسرت قایقرانان بوشهری برای احداث نخستین پیست بین المللی کشور بیش از گذشته شود.
رئیس هیات قایقرانی استان بوشهر نیز اعتقاد دارد حال که احداث نخستین پیست بین المللی قایقرانی کشور به استان دیگری رسیده است در صورت اجرا پیست بوشهر دیگر حمایت لازم از آن نخواهد شد چرا که در چنین مواقعی همواره پروژهای که زودتر احداث شده مورد حمایت قرار میگیرد.
حال که محل احداث پروژه با نظر مخالف محیط زیست همراه شده میطلبد در جانمایی جدید حداقل ۲ محدوده برای اجرا آن مشخص شود تا در صورت رد شدن یکی از دو محدوده زمینه اجرا پروژه در دیگر محدوده مشخص شود.
محیط زیست از پروژه احداث پیست قایقرانی حمایت کند
مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهرگفت: روند احداث پروژه اسکله بین المللی قایقرانی در بوشهر به عنوان پروژهای ارزآور به دلیل برخی از موانع از جمله محقق نشدن موافقت نهایی اداره کل حفاظت محیط زیست متوقف شده است.
احمد بهروزیان فر افزود: این موانع در حالی ایجاد شده که پس از گذشت چندین سال با توجه به ظرفیت و استعدادهای استان مجوز احداث اسکله قایقرانی بوشهر گرفته شده است.
وی بیان کرد: احداث اسکله بین الملی قایقرانی در بوشهر با سرمایه گذاری ۵۷میلیارد تومان از مصوبات سفر سال ۹۷ رئیس جمهوری به استان بوشهر است ولی اکنون نزدیک ۲۰ ماه است که پیگیری برای مجوزهای مورد نیاز احداث پروژه به طول انجامیده است.
بهروزیان فرد اظهارداشت: شاید در این ارتباط نگرانی بابت تخریب درختان حرا باشد که در این زمینه تدابیر لازم برای فاصله گیری از محدوده کاشت درختان حرا پیش بینی شده و حتی پیمانکار پروژه نیز ملزم به کاشت جایگزین آنها در صورت تخریب خواهد شد.
وی گفت: پروژه احداث اسکله در محدودهای خارج از ساخت و ساز احتمالی و بدون اعمال محدودیت برای دریا است و حتی لایروبی دریا نیز پیش بینی شده است.
بهروزیان فرد افزود: این شرایط در حالی رقم خورده که استانهای جنوبی و شمالی سالهای سال دنبال این موضوع بودند اما استان بوشهر موفق به دریافت مجوز آن شده است.
بهروزیان فرد گفت: احداث زمین فوتبال ساحلی بوشهر نمونه موفقی است که منجر به میزبانی از چندین تیم در سطح بین المللی شده از این رو انتظار می رود احداث پروژه اسکله بین المللی قایقرانی نیز با جدیت دنبال شود.
۲۰میلیارد تومان اعتبار ساخت پیست قایقرانی بوشهر معطل مانده است
رئیس هیات قایقرانی استان بوشهرگفت: برغم تامین بودجه ۲۰میلیارد تومانی احداث پیست بین المللی قایقرانی بوشهر از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری بدلیل عدم صدور مجوز زیست محیطی اجرای این پروژه در هاله ای از ابهام است.
مهدی زارعی افزود: در صورتیکه عملیات اجرایی پیست قایقرانی بوشهر تا پایان سال مالی آغاز نشود بودجه ۲۰ میلیارد تومانی تخصیصی برگشت میخورد.
وی بیان کرد: وقتی در استانی فاقد دریا و دریاچه و با احداث دریاچه مصنوعی اقدام به احداث پیست بین المللی قایقرانی میشود شایسته است در استان بوشهر که از ظرفیت طبیعی بالایی برخوردار است این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود.
زارعی اظهارداشت: اجرای پروژه پیست قایقرانی بوشهر تنها معطل مجوز زیست محیطی است که باتوجه به در پیش بودن مسابقات بین المللی قایقرانی بوشهر نیاز است این موضوع با شتاب بیشتری دنبال شود.
وی گفت: با توجه به اینکه قایقهای تعریف شده برای رشتههای زیرمجموعه هیات فاقد موتور و به صورت پارویی است این رویه تضاد و مغایرتی با فعالیتهای زیست محیطی ندارد.
زارعی افزود: ورزشکاران هیات قایقرانی خود از دوستداران محیط زیست هستند و حتی در مقطعی نیز اقدام به کاشت سه هزار نهال حرا در محدوده دهکده گردشگری بوشهر کردند.
رئس هیات قایقرانی استان بوشهر گفت: در صورت احداث پیشت قایقرانی نیز ۱۰ هزار نهال دیگر در محدوده احداث پیست قایقرانی کاشت خواهد شود.
وی ادامه داد: استان بوشهر اکنون با ۹۵۰ قایقران سامان یافته در بخشهای آقایان و بانون ۱۷ ملی پوش و سه مربی در سطح ملی دارد که با چنین ظرفیتی میطلبد رفع موانع فرارو و احداث پیست بین المللی قایقرانی بوشهر در اولویت اصلی مسئولان استان قرار گیرد.
زارعی اظهارداشت: در صورت احداث پیست بین المللی قایقرانی بوشهر علاوه بر امکان برگزاری رویدادهای ملی و حتی بین المللی که ارزآوری خوبی نیز به همراه دارد زمینه برگزاری اردوهای آمادگی تیمهای ملی و خارجی نیز در بوشهر فراهم میشود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: محل احداث پیست قایقرانی بوشهر خور و تالاب سلطانی است که وفق گزارش توجیهی و پلان طرح، اجرای طرح علاوه بر تلاقی با محدوده جنگلهای حرا موجب تغییر و تخریب در تالاب و به عبارتی استحصال خور میشود.
فرهاد قلی نژاد افزود: هرگونه تخریب خورها و تالابها و استحصال زمین از دریا و خورها وفق قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالابها و آیین نامه اجرایی آن ممنوع و غیرقانونی است.
وی ادامه داد: در بررسی محل اجرای پروژه و بررسی موضوع در معاونت دریایی و تالابهای سازمان محیط زیست مشخص شد که اجرا پیست قایقرانی با ساخت دیوارهای سنگی و بتونی و سیمانی موجب تخریب در تالاب و از سوی دیگر خطر قطع جریان آب و تغییر هیدرولوژی جنگلهای حرا خواهد شد که با چنین شرایطی بیم خشک شدن جنگلهای یاد شده وجود دارد.
قلی نژاد اظهارداشت: با این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست با محل اجرای پروژه مخالفت و خواستار تغییر محل اجرا شده که تاکنون گزینه دوم اجرای پروژه اعلام نشده است.
وی تاکید کرد: خورها و تالابها براساس اصول فنی و اکولوژی دریا در حیات اکوسیستم دریایی و سواحل و زیست آبزیان دریایی از اهمیت فوق العادهای برخوردار هستند.
ضرورت جانمایی جدید برای احداث پیست قایقرانی بوشهر
قلی نژاد بیان کرد: این اکوسیستمها علاوه بر ارزشهای حفاظتی و زیست محیطی دارای اهمیت تفرج گاهی و گردشگری بوده و حفاظت از این اکوسیستم ها در راستای حفاظت از تنوع زیستی و فعالیتهای گردشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی ادامه داد: وفق تجربیات و این که چگونه می شود در استان خراسان شمالی بدون دسترسی به دریا و سواحل دریایی اینگونه پیستها اجرا شود اما در استان بوشهر باید چنین سازههایی در یک اکوسیستم حساس زیستی اجرا شود بنابراین جانمایی پیست باید در سایر نقاط شهر بوشهر و استان انجام شود تا با کمترین آسیب به طبیعت و تالاب همراه باشد.
قلی نژاد یادآورشد: هیچگونه سنگ اندازی در اجرای این پروژه صورت نگرفته و بلکه سازمان حفاظت محیط زیست با محل اجرای پروژه به دلیل خطر برای تالاب و ممنوعیت استحصال و تغییر در بستر تالاب مخالفت کرده است و در صورت پیشنهاد محل جدید، که خطراتی برای محیط زیست و طبیعت نداشته باشد، موضوع بررسی و مجوزهای لازم وفق قوانین و مقررات صادر خواهد شد.
نظر شما