۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84149989
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خمره ۳۰۰ ساله به موزه مهاباد اهدا شد

۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبر: 84149989
خمره ۳۰۰ ساله به موزه مهاباد اهدا شد

مهاباد- ایرنا- سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: یک خمره سفالی تاریخی با قدمت بیش از ۳۰۰ سال از سوی یکی از شهروندان فرهنگ‌دوست به موزه مردم شناسی این شهرستان اهدا شد.

عبید سرخابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خمره سفالی مربوط به دوره اسلامی است و قدمت آن به ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل بر می‌گردد که از ارزش مطالعاتی غنی برخوردار است.

وی ادامه داد: این شهروند هنگام کار در مزرعه و شخم زمین متوجه وجود این خمره بزرگ و قدیمی شد که بلافاصله با اطلاع به اداره میراث فرهنگی آن را تحویل موزه داد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اضافه کرد: این اثر تاریخی پس از انجام هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی، فرمانداری مهاباد و فرماندهی یگان حفاظت هم‌اکنون در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان نگهداری و در فرصت مناسب به موزه مردم شناسی مهاباد منتقل خواهد شد.

سرخابی اظهار داشت: هم‌اکنون پنج خمره سفالی بسیار ارزشمند با قدمت تاریخی زیاد در موزه مردم شناسی مهاباد نگهداری می‌شود که یکی از آنها نیز سال گذشته توسط یکی از دیگر از شهروندان به این موزه اهدا شد.

وی با بیان اینکه موزه مهاباد همواره شاهد این اقدامات فرهنگی بوده و از نظر اشیا اهدایی در نوع خود کم‌نظیر است، بیان کرد: از مجموع آثار نگهداری شده در موزه مردم شناسی میرزارسول این شهر ۹۸۵ قلم را اشیای اهدایی شهروندان به این موزه تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در نبود موزه تاریخی در این شهرستان در حال حاضر این اشیا که توسط مردم اهدا می‌شوند در محل موزه مردم شناسی این شهر نگهداری می‌شود تا پس از تأسیس موزه به آنجا انتقال پیدا کنند.

سرخابی، در خصوص آخرین وضعیت احداث موزه تاریخی مهاباد نیز گفت: زمین موزه به میراث فرهنگی تحویل داده شده اما هنوز اعتبار لازم برای عملیات ساخت آن اختصاص نیافته است.

هزار و ۱۸۷ قلم انواع اشیای فرهنگی - تاریخی و مطالعاتی در موزه مردم شناسی این شهرستان هم‌اکنون برای بازدید عموم نگهداری می‌شود که شامل ۹۸۴ عدد شیء اهدایی، ۱۳۹ شیء فرهنگی - تاریخی، ۳۱ عدد شیء مطالعاتی، ۲۷ عدد شیء غیرفرهنگی - تاریخی و پنج شیء تقلبی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و از شهرهای تاریخی استان با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی به شمار می‌رود که دارای ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha