بازگشت قیمت مرغ به لانه آرامش

سنندج - ایرنا - همین چند وقت پیش بود که در کردستان همانند بسیاری دیگر از نقاط کشور قیمت مرغ سودای پرواز به سر داشت و هر روز به نرخ فروش آن افزوده می‌شد اما گویی با تدابیر اتخاذ شده این ماده غذایی پر مصرف با افت قیمت به لانه آرامش بازگشته است.

به گزارش ایرنا، ابتدای سال بود که در نتیجه حذف سفرهای نوروزی و دیدو بازدیدهای مرسوم، بسیاری از کسب و کارها دچار مشکل شدند و در پی آن به علت به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا قیمت مرغ در کشور رو به کاهش گذاشت.

این کاهش نتیجه‌ای جز ضرر مرغداران نداشت و همین مساله منجر به انتشار برخی کلیپ‌ها در فضای مجازی مبنی بر دفن زنده زنده جوجه‌های یکروزه شد هر چند این اقدام از سوی بسیاری از تشکل‌های تولید مرغ و سازمان‌های جهادی کشاورزی از جمله کردستان تکذیب شد.

نابسامانی در توزیع نهاده‌های دام و طیور در اواخر تابستان امسال به علت تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر باعث کاهش رغبت مرغداران برای جوجه ریزی در مهر ماه شد بطوریکه طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، به صورت میانگین شاهد کاهش ۱۶ درصدی جوجه ریزی به نسبت مدت مشابه سال قبل در کشور بودیم.

همه این عوامل دست بدست هم دادند تا آذر ماه امسال مرغ خیال پرواز به سرش بزند البته چند روزی نیز در اوج بود و رنگ و رویش از سفره مردم کمرنگ شد و قیمت هر کیلوگرم آن به یکباره از ۲۰ هزار تومان تا حدود ۳۵ هزار تومان رسید.

از همان ابتدا تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی و نهادها برای کنترل قیمت این محصول شدت گرفت و در نهایت با همکاری این ارگان‌ها قیمت مرغ در این استان از نیمه دوم آذر در مرز ۳۵ هزار تومان متوقف و بتدریج روندی کاهشی به خود گرفته و اینک در کانال ۲۳ هزار تومان متوقف شده است.

یکی از عرضه کنندگان مرغ در سنندج که خود را لطفی معرفی کرد به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدای آذر به علت کاهش عرضه مرغداران شاهد افزایش روزانه این محصول بودیم اما چند روزی است که تعادلی در توزیع در بازار برقرار شده است.

وی با اشاره به اینکه در گرانی مرغ سودی آنچنانی عاید فروشندگان بازار نمی‌شود، یادآور شد: با وجود تثبیت قیمت و کاهش نسبی محصول مشتری‌های مغازه کم شده و به عبارتی توان خرید نیز کاهش یافته است.

برنامه ریزی و پشتیبانی موجب رفع مشکل مرغ در کردستان شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه مشکلات و چالش‌های تولید و عرضه مرغ همواره به صورت کشوری پدیدار می‌شود، گفت: این استان حدود ۲.۵ برابر محصول مورد نیاز خود را تولید و به سایر استان‌های کشور و گاهی به کشورهای همسایه صادر می‌کند.

محمدفرید سپری افزود: امسال پس از بروز چالش‌های مختلف در تولید این محصول بدلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم توازن توزیع نهاده‌های دامی به علت مشکلات ارزی، برای مدت اندکی در ابتدای سال (فروردین ماه) و ماه آذر توازن عرضه و تقاضا به هم برخورد.

وی اضافه کرد: این مساله موجب کاهش قیمت مرغ در ابتدای سال و ارزان شدن تا ۴۰ درصد و گران تر شدن در نیمه اول آذر تا ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به اواخر ماه آبان شد.

سپری یادآور شد: از همان ابتدای سال جهاد کشاورزی سیاست‌های حمایتی خود را با خرید توافقی گوشت مرغ برای پشتیبانی از تولیدکنندگان آغاز کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: در آذر ماه نیز به علت گرانی این فرآورده به منظور حمایت از مصرف کنندگان اقدام به توزیع گوشت منجمد مرغ در نقاط مختلف شهر کرده و اکنون با حمایت دستگاه‌های نظارتی و قضایی مشکلی در تهیه، تامین و توزیع این محصول در استان وجود ندارد.

وی گفت: در این مدت سعی شد با همکاری و پشتیبانی دستگاه‌های مختلف از جمله دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نه تنها مانع از افزایش قیمت شویم بلکه آن را نیز تا حد قابل قبولی کاهش دهیم.

سپری مهمترین علت گرانی مرغ در ابتدای آذر را کاهش ۱۶ درصدی جوجه ریزی در کشور طی ماه مهر به علت کمبود عرضه نهادهای دام اعلام کرد و یادآور شد: جهاد کشاورزی کردستان سعی داشته به منظور حمایت از مرغداران بین ۵۰ تا ۶۰ درصد نهادهای مورد نیاز مرغداری‌ها را به صورت یارانه‌ای تامین کند.

وی افزود: همچنین به منظور تامین تخم مرغ مورد نیاز بازار استان با اتحادیه کشوری هماهنگی شده تا نیاز روزانه کردستان از مرکز تامین به مراکز عرضه حمل شود که در نتیجه این اقدام موفق شدیم طی یک هفته علاوه بر ممانعت از افزایش قیمت، نرخ فروش آن را به میزان قبل از رشد برگردانیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: اکنون نیز سعی داریم با تداوم تامین بخشی از نهادهای مورد نیاز مرغداری‌های به صورت یارانه از افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ حداقل تا پایان امسال جلوگیری کنیم.

سپری تاکید کرد: اختلاف قیمت این محصولات با استان‌های همجوار که عمدتا وارد کننده این فرآورده هستند از چالش‌های کنترل قیمت در این استان بوده که در حال رایزنی با مسوولان این استان‌ها برای مشارکت بیشتر در راستای کنترل قیمت‌ها هستیم.

۱۷ درصد نهادهای طیور کردستان در آذر توزیع شد

مدیرکل پشتیبانی امور دام کردستان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه در سال جاری به منظور حمایت از تولید کنندگان حدود ۴۸ هزار و پنج تن انواع نهاده‌های طیور بین مرغداری‌های توزیع شده است، یادآور شد: حدود ۱۷ درصد از این میزان شامل هشت هزار و ۶۱ تن در آذرماه برای افزایش جوجه ریزی توزیع شد.

فرزاد معاونی یادآور شد: نهادهای توزیع شده در ماه آذر شامل چهار هزار و ۵۶۹ تن ذرت، ۲ هزار و ۱۷۷ تن کنجاله سویا و یک هزار و ۳۱۵ تن نیز جو بوده که میزان توزیعی ذرت حدود ۳۰ درصد از کل نهاده‌ای است که در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین میزان توزیع نهادها در طول سال شامل ۱۵ هزار و ۴۶۵ تن ذرت، ۲۳ هزار و ۳۴۴ تن کنجاله سویا و ۹ هزار و ۱۹۶ تن جو است.

معاونی با اشاره به اینکه حدود نیمی از نهادهای مورد نیاز مرغداری‌ها در یک دوره تولید (۴۰ روزه) از پیش تامین و توزیع می‌شود، اظهار داشت: این اداره کل با همکاری سازمان جهاد کشاورزی به دنبال آن است سهمیه های چند ماه آینده را نیز از مرکز کشور تامین و به استان حمل کند.

یک هزار و ۲۲۵ تن مرغ منجمد توزیع شد

مدیرکل پشتیبانی امور دام کردستان با اشاره به اینکه توزیع محصول با نرخ دولتی از وظایف این اداره کل در تنظیم بازار است، اضافه کرد: در طول سال همزمان با افزایش قیمت مرغ کشتار روز تصمیم به تداوم توزیع مرغ منجمد گرفته شد که تاکنون یک هزار و ۲۲۵ تن در بین مصرف کنندگان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ تن از این میزان در آذر توزیع شده است، گفت: مشکلی در تامین مرغ منجمد وجود ندارد و این روند تا ثبات کامل قیمت مرغ کشتار روز در بازار استان ادامه خواهد داشت.

ثبات نسبی در بازار حاکم شده است

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم در این استان به نسبت ۱۰ روز اول آذر که ۳۵ هزار تومان بود، با ۱۱ هزار تومان کاهش به ۲۴ هزار تومان رسیده است.

شهریار حنیفی با بیان اینکه مرغ کشتار روز در این استان تحویل درب مرغداری هر کیلوگرم ۱۶ هزار تومان و در مغازه ۲۴ هزار تومان است، افزود: با تدابیر انجام سده سعی می‌شود در روزهای آتی با ورود محصول کشتار روز سایر مرغداری ها، قیمت‌ها باز هم کاهش یابد.

وی اضافه کرد: کاهش قیمت بیشتر در نتیجه اعمال تدابیر نظارتی شدید، تاکید ستاد تنظیم بازار استان و مصوبه ستاد در خصوص کاهش قیمت این فرآورده پر مصرف و تاکید دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان مبنی بر فروش مرغ به قیمت کمتر از ۲۵ هزار تومان محقق شد.

جوجه ریزی در مرغداری‌های کردستان ۱۴ درصد افزایش یافت

حنیفی با بیان اینکه این سازمان تنها حامی حقوق مصرف کننده نیست و در تدابیر خود تداوم تولید را نیز مد نظر قرار می‌دهد، افزود: در نتیجه اقدامات انجام شده جوجه ریزی در ماه آبان به نسبت سال گذشته ۱۴ درصد و در آذر ماه نیز حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت: امسال در آبان ماه سه میلیون و ۷۰۹ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شد در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان سه میلیون و ۲۵۴ قطعه بود همچنین در ۲۴ روز آذر سال جاری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده که این میزان نیز به نسبت سال گذشته خود از ۱۰ درصد افزایش برخوردار است.

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این افزایش‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های آتی علاوه بر ثبات قیمت این محصول می‌توان به بازگشت نرخ مرغ کشتار روز به قیمت کمتر و ایجاد حالت تعادل بیشتر در بازار نیز امیدوار بود.

واحدهای مرغداری کردستان با ظرفیت حدود ۱۴ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۴۰۰ قطعه در دوره و حدود ۵۸ میلیون قطعه در سال با توان تولید ۱۰۰ هزار تُن گوشت مرغ در حال فعالیت است که حدود ۴۰ هزار تن از این محصول در داخل استان مصرف می‌شود.

از صنایع مرتبط با این فعالیت، ۶ کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت ۱۶ هزار قطعه در ساعت، ۱۵ کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالیانه ۳۶۰ هزار تُن، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت ۶۲ هزار تُن و نیز سه واحد فرآوری کود مرغی به ظرفیت ۵۰ هزار تُن در سال وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha