۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۸
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 84151623
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار مهاباد: دورهمی‌های‌ شب یلدا تلاش پرستاران را بی‌نتیجه می‌کند

مهاباد- ایرنا- سرپرست فرمانداری مهاباد گفت: دورهمی خانواده‌ها در آخرین شب پاییز (یلدا) باعث می‎‌شود تلاش‌های ۹ ماهه پزشکان و پرستاران برای مقابله با ویروس کرونا بی‌نتیجه مانده و وارد پیک چهارم کویید ۱۹ شویم.

عارف خدرلو روز پنج‌شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای مهاباد با بیان اینکه پزشکان و پرستاران در این مدت تلاش‌های زیادی برای مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا انجام داده‌اند اظهار داشت: این در حالی است که مراقبت از این بیماران بدون حضور همراه بیمار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن در وضعیت نارنجی بسیار شکننده است و در صورت رعایت نکردن مردم و برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، به احتمال زیاد دوباره شمار مبتلایان افزایش پیدا کرده و دوباره به وضعیت قرمز و هشدار برگردیم.

سرپرست فرمانداری مهاباد گفت: در طول این مدت، بازاریان نیز آسیب‌های زیادی دیدند، از یک طرف تحریم‌های ظالمانه غرب و از طرفی دیگر اعمال محدودیت‌های کرونایی زیان زیادی به بازاریان وارد کرده است.

"خدرلو" افزود: هم‌اکنون محدودیت تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا تا چهار بامداد اعمال می‌شود و به احتمال زیاد زمان شروع محدودیت‌ها در روزهای آتی به ساعت ۱۹ رسیده و در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر بازار از ساعت ۱۸ عصر تعطیل شود.

وی در خصوص تامین واکسن کرونا نیز اظهار داشت: مسوولان در حال بررسی تهیه واکسن کرونا هستند و در ماه‌های آینده واکسن این بیماری به ترتیب اولویت در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

۶ هزار و ۱۲۶ نفر در مهاباد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد نیز گفت: از ابتدای همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون ۶ هزار و ۱۲۶ نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد سه هزار و ۳۸۷ نفر مرد و ۲ هزار و ۷۳۹ بیمار زن بودند. 

امیر بهزاد افزود: تاکنون ۲۹۴ نفر در این شهرستان بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۲۳۸ نفر ساکن شهر و ۴۴ نفر نیز ساکن روستاها و ۱۰ نفر از موارد فوت شده نیز در سایر شهرستان‌ها ساکن بودند.

وی با اشاره به مبتلا شدن تعدادی از نیروهای شبکه بهداشت و درمان مهاباد به ویروس کرونا اظهار داشت: تاکنون ۲۵۴ نفر از کادر بیمارستان امام خمینی(ره)، ۱۱۴ نفر از کادر بهداشت، ۱۰ نفر از نیروهای فوریت‌های پزشکی و ۱۰ نفر از نیروهای ستادی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

وی اضافه کرد: پس از شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۰۸ مادر باردار در این شهرستان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و با مراقبت‌های ویژه در بخش زنان و زایمان بیمارستان مهاباد بستری و بدون سرایت بیماری به نوزاد، زایمان کرده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: هم‌اکنون سه دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد راه‌اندازی شده و امکان استفاده همزمان ۱۸۰ بیمار به اکسیژن وجود دارد.

بهزاد افزود: در شهرستان مهاباد کارخانه تولید اکسیژن وجود ندارد و در صورت نیاز بیمارستان به اکسیژن باید از شهرستان‌های بوکان و ارومیه کپسول اکسیژن آورده شود که این امر نیازمند هزینه زیادی است.

در ادامه این نشست روند اجرای طرح شهید "قاسم سلیمانی"، صدور کارت تردد شهروندان برای خروج از شهرستان و راهکارهای مقابله با برگزاری آیین‌های عروسی و مجلس ترحیم مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

یلدا در فرهنگ ایران‌ باستان، سپری شدن بلندترین شب سال و پس از آن افزوده شدن بر مدت زمان روزهای آتی است، مردم ایران این شب را از غروب آفتاب آخرین روز آذرماه تا طلوع نخستین روز دی‌ماه جشن می‌گیرند و نقل افسانه و حافظ‌خوانی در این شب مرسوم است.

هر سال در این شب که به نام شب چله نامگذاری شده است آیین‌های خاصی در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود و در این شب ایرانی‌ها با تنقلات، شیرینی و هندوانه از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha