به گزارش ایرنا و به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خُدادی در بازدید از پایگاه خبری «شفقنا» که به مناسبت ۲۷ آذرماه، روز وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین سالروز تاسیس این پایگاه خبری صورت گرفت، گفت: پیش از اینکه معاون مطبوعاتی باشم، یک خبرنگارم و هدفم از قبول این سمت این بود که در فضای اقتصادی و سخت کشور، اگر فردی از اهالی رسانه در این سمت باشد بهتر میتواند مشکلات رسانهها را تشخیص دهد و تفاوت میان شفقنا با ۱۳ هزار رسانه دارای مجوز را بهتر می فهمد و بر اساس معیارهای تخصصی در جهت حمایت از رسانهها گام بر میدارد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع دین همواره دغدغه شخصیاش بوده، تصریح کرد: امروز در حوزه دسترسی به اطلاعات با ۵ لایه بسیار مهمِ ابهامات، شبهات، القائات، سوالات و شایعات روبرو هستیم. ابهامات، همان اطلاعات ناقصی است که ضمن مطرح کردن بخشی از موضوع، قسمت دوم آن را بیان نمی کند. نظیر برخی جریانهای خبری که علیه مسلمانان و مذهب شیعه مطرح میشود و پاسخگویی به آنها یک مطالبه عمومی است؛ از طرفی شاهد فعالیت یک جریان القائی هستیم که با هدف ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی اقدام به تولید و نشر اطلاعات میکند. لایه شبهات هم اطلاعات دو پهلو است که بخشی از آن مصداق واقعی دارد و بخشی هم تشدید میشود. علاوه بر آن در گذشته به دلیل انحصار اطلاعات و عدم دسترسی آسان همه پیروی میکردند ولی امروزه دوران انحصار تمام شده است.
خدادی ادامه داد: در وهله اول پاسخگویی به ۵ لایهی ابهامات، شبهات، القائات، سوالات و شایعات در حوزه دین، ماموریت اصلی شفقنا است. به عبارتی توصیه میکنم شفقنا حداقل ۳۰ درصد فعالیت خود را به جمعآوری این ۵ لایه اختصاص دهد و پاسخی منطقی و محکم برای آنها ارائه دهد. از طرفی هم میتوان از مردم پرسید که چه سوالاتی در حوزه دین و مذهب دارند تا بهتر بتواند نیازها و سوالات مردم را پاسخ دهد. انگیزه بسیاری در حمایت از چنین رویکردهایی در معاونت مطبوعاتی وجود دارد.
وی ضمن تاکید بر اینکه بهتر است شفقنا، علاوه بر تولید محتوای دینی برای مخاطب عام، به رسانهای مرجع برای سایر رسانهها در حوزه دین تبدیل شود، گفت: رسانههای دیگر نمیتوانند به طور مداوم به علما و حوزههای علمیه دسترسی داشته باشند و به مناسبهای دینی و مذهبی مختلف مطالب و تحلیلهای تخصصی داشته باشند. بنابراین توصیه میکنم که شفقنا، رسانهای برای سایر رسانهها شود و به مناسبتهای مختلف دینی و مذهبی، بستههای محتوایی پیشتولید کند و با تأیید مراجع و علما، به صورت خام و بدون ذکر منبع در اختیار رسانهها قرار دهد.
معاون امور مطبوعاتی اظهار داشت: توفیق دیدار با آیت الله سیستانی را نداشتم ولی همواره از شخصیت والای ایشان و آقای شهرستانی شنیدهام. من فکر میکنم مهمترین کارکرد رسانه در این زمینه، ایجاد ارتباط مناسب میان مراکز دینی با مردم و ارائه محتوای مناسب به مخاطبان است. بنابراین تنها یک شفقنا کافی نیست. جریان مقابل ما، جریانی چند سویه با لایههای درهم تنیده است و تلاش دارد تا ماهیت شیعه را از انگاره مردم محو کند. به همین دلیل معتقدم که شفقنا به یک بنگاه رسانهای بسیار حرفهای در تولید محتوا نیاز دارد.
خدادی ضمن ارائه پیشنهادی به دست اندرکاران این پایگاه خبری مبنی بر شناسایی رسانههای دینی و ایجاد یک تشکل رسانهای در حوزه دین، گفت: شفقنا اسامی رسانههای دینی را جمعآوری و فهرست کند و دبیری کار را برعهده بگیرد، ما هم در معاونت مطبوعاتی ضمن قبول مسئولیت کار درخصوص تشکیل جلسات و دعوت این رسانهها همکاری میکنیم تا از دل این جلسات یک نوع همگرایی و همکاری بیرون بیاید.
خدادی با بیان اینکه شفقنا میتواند با همکاری دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها دورههایی در جهت شناخت مبانی دین اسلام و شیعه، مباحث چالش برانگیز شیعه، شناخت حوزه علمیه و… برگزار و خبرنگار تربیت کند، گفت: بزرگترین مشکل جریان رسانهای کشور، متخصص نبودن خبرنگاران و عمومی بودن حوزه خبرنگاری است.
نظر شما