۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 1367
کد خبر: 84152836
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال از یلدای کرونایی ممنوع

۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۸:۴۲
کد خبر: 84152836
استقبال از یلدای کرونایی ممنوع

کاشان - ایرنا - یلدا یکی از کهن‌ترین آیین به یادگار مانده از نیاکان ایرانیان است که از گذشته‌های دور به نحو دلپذیری پایان طولانی‌ترین شب سال را جشن می گرفتند، اما امسال شیوع ویروس کرونا شرایط دیگری را بر این رسم دیرینه حاکم کرده است.

کرونا همان ویروس کشنده‌ای که شیوع آن نه تنها روند عادی زندگی در دنیای امروز را مختل کرد و جان بسیاری را گرفت، بلکه میهمانی نامریی است که همچنان جان مردم در نقاط مختلف جهان را تهدید می‌کند و چه بسا با اندکی بی‌توجهی به چاشنی تلخی برای دورهمی‌های مهرورزانه جشن شب یلدا نیز تبدیل شود.

ویروسی که سبب شده ایرانیان امسال برخلاف آیین و فرهنگ تمدنی خود که متکی بر همگرایی، دورهمی و باهم بودن به خصوص در مناسبت‌های مختلف از جمله شب یلدا است، این رسم و سنت دیرینه را به شیوه‌ای دیگر، از راه دور و به روش مجازی جشن بگیرند.

طبیعی است کاشانی‌ها و مردمان دیگر شهرستان‌های این خطه از ایران اسلامی از جمله آران و بیدگل، اردستان و نطنز که به گواه تاریخ در فرهنگ، ادب و رعایت شئون هر مناسبتی از جمله شب یلدا شهره عام و خاص هستند، بیش از همه اطلاع و آگاهی دارند که امسال قرار است یلدایی کرونایی سپری شود و امید است با رعایت پروتکل‌های بهداشت فردی، یلدای ۱۳۹۹ نیز به یکی از شب‌های خاطره‌انگیز دوران زندگی خود و خانواده تبدیل کنیم.

یلدا یا همان شب چله برای ایرانیان هرساله و همواره با آداب و رسومی از جمله دید و بازدیدهای خانوادگی، دورهمی در کنار بزرگترها و حافظ‌خوانی همراه بوده است، از این رو امسال در حالی به استقبال طولانی‌ترین شب سال می‌رویم که میهمان ناخوانده کرونا در کمین نشسته و مترصد اندک غفلتی است که حسرتی عمیق و همیشگی برایمان رقم بزند.

هر چند هر ساله یلدا بهانه‌ای برای صله رحم و فشردن دست عزیزان و احترام به بزرگان خانواده که از جمله توصیه‌ها و آموزه‌های دین مبین اسلام بوده است، اما اگر تجربه چندین ماه حضور میهمان ناخوانده کرونا را فراموش کنیم، یلدای امسال به شبی تلخ و سرشار از غم تبدیل می‌شود که فراموش کردن آن شاید سال‌ها بعد هم چندان میسر نخواهد بود.

با این حال شب چله فرصت ارزشمندی برای تکریم و دیدار بزرگترها است که امسال با مصلحت‌اندیشی باید به گونه‌ای متفاوت و با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های اجتماعی و بهداشتی برگزار شود؛ شب خاطره‌انگیزی که با توجه به پیشرفت علم و فناوری می‌تواند به طور مجازی برگزار شود و در عین رعایت توصیه‌های بهداشتی، لذت آن را نیز همچون گذشته احساس کرد.

مردم از دورهمی یلدا پرهیز کنند
رییس بیمارستان شهید بهشتی کاشان با بیان اینکه کووید ۱۹ بیماری ناشناخته و مسری است که شدت و مرگ و میر زیادی داشته است، گفت: این بیماری دارای معایب و محاسنی است که باید باتوجه به آن از ابتلای افراد بیشتر جلوگیری شود.

ابوالفضل شجاعی افزود: اکنون که درمان قطعی موثر و واکسن تایید شده نهایی در کشور ما در دسترس نیست رعایت پروتکل‌ها در اولویت است.

وی تصریح کرد: مردم فهیم باتوجه به شیوع کرونا باید در شب یلدا از دورهمی پرهیز کنند و با ایجاد فاصله مانع انتشار این ویروس شوند.

وی با بیان اینکه گروه‌های خاصی از جامعه با توجه به شرایط کلی و شرایط جسمانی آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل بیماری کووید ۱۹ دارند، اظهار داشت: باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا افراد بالای ۵۰ سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و مشکلات قلبی درگیر کرونا نشوند.

رییس بیمارستان شهید بهشتی کاشان افزود: مردم ایران طبق رسم‌ها در شب یلدا برای شادی و احترام بزرگترها به دیدار آنان می‌روند اما باید دقت کنند که این شادی در شرایط کنونی چه تاوان و هزینه جبران ناپذیری به دنبال دارد.

شجاعی با بیان اینکه انگیزه اصلی در آیین شب یلدا ایجاد شادی است، این پرسش را مطرح کرد: زمانی که این اقدام منجر به بیماری و یا حتی مرگ عزیزانمان شود چه دلیلی برای این مراسم وجود دارد؟

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر با همت مسوولان و مردم شاهد کاهش بیماران بستری و جانباختگان کرونا بودیم اما اگر در شب یلدا به پروتکل‌ها توجه نشود به شرایط بحرانی می‌رسیم.

یلدای داغدار نسازیم
کارشناس پرستاری بیمارستان شهید بهشتی کاشان نیز گفت: باید به گونه ای رفتار کنیم تا یلدای امسال در قاب خاطراتمان یادآور روزهای شیرین باشد نه اینکه هرسال شب طولانی سال را در افسوس نبود عزیزانمان داغدار باشیم.

جعفر مقدسیان افزود: کادر پزشکی و پیراپزشکی تا آخرین نفس در سنگر دفاع از سلامت مردم ایستاده و از آنان توقع دارد برای روحیه افزایی کادر درمان و حفظ سلامت خود از دورهمی های یلدا اجتناب کنند.

وی اضافه کرد: رعایت پروتکل ها و برگزاری مجازی دورهمی یلدا موجب کنترل چرخه انتقال ویروس کرونا و برداشتن باری از دوش کادر درمان می شود.

قاتل ناخواسته نباشیم

یک پژوهشگر اجتماعی هم اظهار داشت: شب یلدا یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که در طولانی‌ترین شب سال اعضای خانواده و اقوام در خانه بزرگ فامیل دور هم جمع و با آجیل، شیرینی و میوه‌های خاص پذیرایی می‌شوند.

اکرم جنتی‌فر افزود: این شب همیشه برای ایرانیان شب خاطره‌انگیز بوده است، اما امسال با توجه به شرایط خاص کنونی مردم عزیز باید به‌گونه‌ای دیگر رفتار کنند تا شرایط کرونایی بدتر نشود.

وی ادامه داد: از یک سو سالمندان سیستم دفاعی بدن ضعیفی دارند و از سوی دیگر بسیاری از افراد خاصه کودکان می‌توانند ناقل این بیماری مرموز هزارچهره باشند، در حالی که خود از آن آگاهی ندارند.

به گفته وی، با این اوصاف افراد ناخواسته می‌توانند قاتل اعضای خانواده خود به خصوص بزرگان و سالمندان باشند.

پژوهشگر علوم اجتماعی تصریح کرد: بنابراین به مردم دانا و آگاه ایران زمین از جمله منطقه شمال استان اصفهان توصیه می‌شود همچنان که در ماه‌های اخیر صبوری کردند تا زمانی که این ویروس منحوس از بین برود صبوری کنند تا سایه بزرگان بر سرشان باشد و در کنار عزیزانی که دوستشان دارند سالیان سال زندگی کند.

سخن پایانی

بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، از مجموع ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر جمعیت شهرستان کاشان، ۵۳ هزار و ۸۱۵ نفر سالمند بالای ۶۵ سال هستند.

به بیان دیگر حدود ۱۵ درصد جمعیت این شهرستان را سالمندانی تشکیل می‌دهند که بیش از دیگر گروه‌های سنی در معرض خطر بیماری کووید ۱۹ هستند.

از ابتدای همه‌گیری کرونا مشخص شده که سالمندان از اقشار به شدت آسیب‌پذیر این بیماری هستند و به توصیه پزشکان و متخصصان برای حفظ سلامت و جان آنان در وهله نخست باید از دورهمی‌ها دور نگه داشته شوند که در این میان به طور حتم پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ هایی هستند که با وجود عشق و علاقه فراوان به آنان، باید از دورهمی با این عزیزان پرهیز شود.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل نارنجی است.

از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون در مجموع ۱۱۱ هزار و ۵۳۷ نفر به مرکزهای بستری و تشخیصی سرپایی درمانی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مراجعه کردند و شمار بیماران کویید ۱۹ در این منطقه تاکنون به ۱۲ هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است.

شهرستان کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی، به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha