حفظ جایگاه شیراز در ادبیات کودک با همکاری نهادهای فرهنگی میسر می‌شود

شیراز- ایرنا- نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: ایجاد و حفظ موقعیت قطب ادبیات کودک برای شهر شیراز با تلاش مستمری پدید آمده است که می‌تواند با همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی تولید آثار فرهنگی استمرار یابد.

فاطمه فروتن اصفهانی نویسنده ادبیات کودکان و نوجوانان شیراز و عضو انجمن انگشت جادویی است. او آثار بسیاری را در انتشاراتی همچون نشر هوپا، افق و علمی‌فرهنگی منتشر کرده و در این میان کتاب‌هایی همچون "آقای سه‌چرخه‌ای"، "بابا کی بزرگ می‌شود"، "من نگهبان جن‌خانه هستم"، "پسر امپراتور یونجه برها"، "وقتی در آغوش کوه بودیم"، "چشم‌های پری توی دلش بود" و بسیاری آثار دیگر که برای کودکان و نوجوانان نوشته است، برگزیده جشنواره‌های مختلف ملی، ‌منتخب فهرست لاک‌پشت پرنده و شایسته تقدیر شناخته شده است.

شهرداری شیراز به‌تازگی مجموعه کتاب‌های "ماجراهای غولی‌غولا و سروناز" را باعنوان "خراب‌کاری در شهر" و با موضوع پرداخت به‌موقع عوارض برای گروه سنی ب از این نویسنده منتشر کرده است. جلد سوم ماجراهای غولی غولا و سروناز نیز با عنوان "غول همسایه‌آزار" درحال آماده‌سازی است و تا پایان سال به چاپ می‌رسد.

قرار است جلد دوم این مجموعه با عنوان "غول دود پف‌کن" با موضوع "هوای پاک" نیز در دی‌ماه به مناسبت روز ملی هوای پاک به قلم فاطمه فروتن رونمایی ‌شود.

این کتاب‌ها با توجه به وضعیت شیوع کرونا، افزون بر نسخه چاپی نسخه الکترونیکی نیز دارند.

فاطمه فروتن در گفت‌وگو با ایرنا درباره اهمیت آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان در قالب کتاب و قصه سخن گفت و عنوان کرد: این طرح از سال گذشته آغاز شد و شهرداری درصدد بود که مهارت‌ها و مفاهیم شهروندی را به کودکان آموزش دهد که این گامی مهم در تغییر نگرش فرهنگی به‌شمار می‌رود؛ چراکه بهترین و کم‌هزینه‌ترین کار برای پرورش شهروند نمونه آموزش از کودکی و نهادینه‌کردن مفاهیم در آن‌هاست.

عضو انجمن انگشت جادویی درباره سختی‌ها و پیچیدگی‌های توضیح مفاهیمی همچون پرداخت عوارض برای کودکان، گفت: این موضوع حتی برای منِ نویسنده بزرگسال هم چندان جاافتاده نبود و پیش از شروع کار اطلاعات بسیاری درباره عوارض، نحوه پرداخت آن، منفعتی که برای شهروندان دارد و محل هزینه‌کرد آن کسب کردم.

به گفته این نویسنده ادبیات کودک برخی مفاهیم حتی برای بزرگسالان هم به آسانی روشن و قابل درک نیست؛ مثلا شهروندان می‌دانند که باید عوارض پرداخت کنند؛ اما علتش را نمی‌دانند، به همین دلیل ضروری است نویسنده برای ساده‌سازی مفاهیم و توضیح درست آن و البته آموزش غیرمستقیم، خود احاطه‌ای کافی بر موضوعات داشته باشد.

عضو انجمن انگشت جادویی با تاکید بر اینکه مفاهیم مختلف باید در جریان داستان و در ناخودآگاه مخاطب کودک نقش بندد، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش بسیاری که در این زمینه صورت گرفت،  این اتفاق افتاد و با همراهی لیلا حیدری، تصویرگری که داستان را به‌صورت کودکانه و به‌روز تصویر کرده است، به‌خوبی ارائه شد.

او درباره نحوه انتخاب شخصیت داستان نیز گفت: باتوجه‌به اینکه شخصیت کتاب در شیراز زندگی می‌کند نام سروناز را برای دخترک قصه برگزیدم، چون سروناز نمادی از شیراز است و بعد غولی که شخصیت چندان بدی نیست و برای تنبیه به زندگی بشری آمده با او همراه می‌شود و هر دو با غول‌هایی که دردسر ایجاد می‌کند، مواجه می‌شوند و مشکلی را حل می‌کنند.

همکاری نهادهای فرهنگی با نویسندگان باید از سال‌ها پیش رقم می‌خورد

فروتن با اشاره به اینکه شیراز پس از تهران باعنوان قطب ادبیات کودک و نوجوان در کشور شناخته می‌شود، عنوان کرد: سال‌ها طول کشید تا تلاش‌های نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در شیراز به ثمر نشست و سازمان‌های مختلف دریافتند که می‌توانند فرهنگ‌سازی را از کودکی و با اتکا به قصه‌گویی آغاز کنند.

فروتن، نویسنده ادبیات کودک:حمایت از نویسندگان در شهری که باعنوان پایتخت فرهنگ و ادب ایران شناخته می‌شود به تداوم نیاز دارد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: اگر می‌بینیم که پایتخت باعنوان اولین قطب ادبیات کودک شناخته می‌شود به دلیل حضور بیشتر نویسندگان در این شهر و تجمیع امکانات است؛ چه بسا نویسندگان دیگر شهرها اگر در تهران زندگی کنند، بتوانند بیشتر شناخته شوند، تا به امروز انتشارات معتبری در تهران آثار نویسندگان شیرازی را در حوزه کودک و نوجوان به چاپ رسانده‌اند و باعث تعجب است که به تازگی فعالیت‌هایی را درراستای آموزش فرهنگ شهروندی با شهرداری آغاز کرده‌ایم؛ درواقع این اتفاقات باید از سال‌ها پیش رقم می‌خورد.

او عنوان کرد:سازمان‌ها و اداره‌های مختلف وقتی وارد مبحث تولید محتوا می‌شوند باید کننده کار را پیدا کنند تا خروجی اثر، مفید باشد و سرمایه در جای درستی خرج شود؛ از سوی دیگر تعامل با نویسندگان بومی به تقویت جریان داستان‌نویسی در شیراز کمک می‌کند که گامی رو به جلو محسوب می‌شود.

فروتن با اشاره به اینکه موقعیت ادبیات کودک و نوجوان در شهر شیراز به‌سادگی به‌دست نیامده است، اظهار کرد: حمایت از نویسندگان در شهری که باعنوان پایتخت فرهنگ و ادب ایران شناخته می‌شود به تداوم نیاز دارد.

شیراز دارای عنوان پایتخت کتاب شیراز  در سال ۹۹  است که این عنوان تا پایان شهربور ۱۴۰۰ تمدبد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha