پژوهش مساله‌محور ضعف ناشی از تحریم را برطرف می‌کند

قم - ایرنا - عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم و پژوهشگر برتر استان گفت: با تغییر رویکر از پژوهش تئوری‌محور به سمت پژوهش مساله محور، ضعف‌هایی که توسط تحریم‌ در برخی از بخش‌ها ایجاد شده است، بی اثر خواهد شد.

رسول محمدحسین‌پور رازلیقی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، عنوان کرد: اثرگذاری پژوهش در زمینه لغو تحریم‌ها و خود اتکایی بستگی به چگونگی هدایت پژوهش دارد، در واقع نیروها و اساتید متعددی هستند که اگر حمایت لازم از آن‌ها انجام شود، شکل پژوهش به پژوهش مشکل محور تغییر پیدا می‌کند، همچنین اگر سازمان‌ها و ارگان‌های خاصی که این خلأها را حس می‌کنند، ضعف بخش‌هایی که توسط تحریم‌ ضربه می‌خورد را کشف و معرفی کنند تا حدود زیادی پژوهش‌های مساله محور و کاربردی می‌تواند اثر تحریم‌ها را کمرنگ کند.

وی افزود: ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه با اختصاص دادن بودجه‌های خاص و تشویق‌های گوناگون برای پژوهشگران می‌توانند آنها را به سمت حل مساله‌های به وجود آمده ناشی از تحریم‌های ظالمانه هدایت کند تا مشکلات ایجاد شده توسط پژوهش و تحقیق این افراد بی اثر شود.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر نیز پژوهشگران گرچه فعالیت هدایت شده به سمت ضعف‌های عمده کشور ندارند اما کارهای روشنی در زمینه پژوهش انجام داده‌اند، اما اگر نقاط ضعف حاصل از این تحریم‌ها را در اختیار پژوهشگران قسمت‌های مختلف صنعتی، فنی مهندسی و سایر افراد این رشته‌ها قرار گیرد، خیلی راحت توان مقابله با تحریم‌ها و خود اتکایی به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: تمام کشورهایی که عرصه‌های مختلف پیشرفت دارند برای پژوهش اهمیت زیادی قائل ‌شدند و اگر در ایران نیز به صورت حقیقی اهمیت پژوهش مورد توجه قرار گیرد، یعنی بودجه‌ و سایر امکانات برای پژوهشگران فراهم شود، قطعا انگیزه‌ای برای پژوهشگران و اساتیدی که مشتاق فعالیت در این عرصه هستند به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: انگیزه ایجاد شده توسط دستگاه‌های دولتی موجب کارهای روشن و پژوهش‌های عمیق در سطح کشور و درخشش پژوهشگران در زمینه پژوهش می‌شود و نتیجه این پژوهش آبادانی و پیشرفت کشور است، در واقع پیشرفت یک کشور منوط به پژوهش آن است و جایگاهی بهتر و برتر از دانشگاه در انجام پژوهش برای پژوهشگران وجود ندارد.

وی افزود: پژوهش تئوری‌محور در حال حاضر رو به پیشرفت است اما فعلاً نتوانسته ارتباط لازم و ضروری را با صنعت برقرار کند و بسیاری از مشکلات ذکر شده را حل کند.

پژوهشگر برتر استان گفت: پژوهش از گذشته بوده است اما در یک مقطعی اوج می‌گیرد به خصوص از زمانی که دانشجویان برای تحویل پایان‌نامه‌ها موظف به پژوهش و تحویل دادن مقاله بودند، اما تاکیدی که اکنون در زمینه پژوهش وجود دارد بسیار بیشتر از گذشته است، دلیل این تاکید تاثیری است که این پژوهش‌ها بر رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و ارجاعاتی که به مقالات دانشمندان ما داده می‌شود، دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha