کارشناس روس: آمریکا توان برتری بر ایران را ندارد

مسکو - ایرنا- رئیس مرکز مطالعات ایران انستیتو شرق شناسی روسیه با بیان اینکه آمریکا توانایی برتری و جلوگیری و ایجاد مانع در پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی ایران را ندارد، اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی با درایت این واقعیت را تشریح و بر لزوم حرکت در این مسیر تاکید کرد.

«نینا مامدووا» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو تصریح کرد: رهبر عالی ایران به غلبه نرم افزاری بر هیمنه آمریکا و متحدانش اشاره کرد که با تلاش ها و برنامه ریزی ها بدست آمد.

وی افزود: آنچه که آمریکا در راس اردوگاه غرب در میدان عمل در مقابله با کشورهای مخالف سیاست های خود بدست آورد سعی می کند در جنگ نرم بویژه از طریق تبلیغات و با کمک جریان رسانه ای کسب کند.

مامدووا ادامه داد: ایران توانست پس از ترور سردار (شهید) سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چنان ضربه سختی بر آمریکا وارد کند که ترامپ انتظار آن را نداشت.

وی اظهار داشت: در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین الاسد در نزدیکی بغداد، تعداد بسیار زیادی جنگ افرازها و تسلیحات پیشرفته آمریکا ازجمله بالگردهای این کشور نابود شد و بیش از یکصد نظامی آمریکایی مصدوم شدند.  

مامدووا که دهها اثر عملی و پژوهشی درباره ایران نوشته، معتقد است که ایران به دنبال جنگ و مناقشه مسلحانه نیست اما بخوبی می تواند از منافع خود از راههای مختلف دفاع کند.

رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه اعلام کردند: تشییع میلیونی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، اولین سیلی سخت به آمریکایی‌ها بود اما سیلی سخت‌تر «غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» و «اخراج امریکا از منطقه» است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید والامقام، شهید سلیمانی را قهرمان ملت ایران و قهرمان امت اسلامی خواندند و گفتند: تشییع میلیونی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، اولین سیلی سخت به آمریکایی‌ها بود اما سیلی سخت‌تر «غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» و «اخراج امریکا از منطقه» است، البته آمران و قاتلان سردار سلیمانی نیز باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد، قطعی است.

شکست ترامپ دربرابر ایران 

رئیس مرکز مطالعات ایران انستیتو شرق شناسی روسیه در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد که ترامپ در تلاش های علیه ایران شکست خورد و ناکامی بزرگ وی در انتخابات ریاست جمهوری سیلی محکمی بود که تا مدتها از یاد نخواهد برد.

وی افزود: ترامپ آماده شده بود که فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران را افزایش دهد و تمام تلاش ها و برنامه ریزی های کاخ سفید بر رسیدن به این هدف تمرکز یافته بود اما همه نقشه های واشنگتن نقش برآب شد.

صاحبنظر روس معتقد است که آمریکا تلاش کرد آنچه را که در مقابله با ایران به دست نیاورده بود در جنگ نرم کسب کند و با کمک عوامل خود این کشور را بزانو در آورد اما به این هدف دست نیافت.

مامدووا افزود: ایران دارای توانمندیهای بزرگ در عرصه های مختلف علمی و تکنولوژی و حوزه های مهمی همچون نظامی و فضایی است و واشنگتن مجبور به پذیرفتن این توانایی های تهران شده است.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا از تحریم های خود علیه ایران نیز نتیجه مطلوب نگرفته است و تهران مواضع خود را تحت فشار تحریم ها تغییر نداده و به عنوان بازیگر مهم منطقه خاورمیانه نقش آفرینی می کند.

آمریکا به برجام بازمی گردد

رئیس مرکز مطالعات ایران در انستیتو شرق شناسی روسیه معتقد است که در دوره حکومت جو بایدن که پس از ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ شروع می شود، آمریکا به برجام بازخواهد گشت.

وی افزود: بایدن تلاش خواهد کرد اشتباه بزرگ ترامپ در خروج از برجام را که به وجهه آمریکا در عرصه بین المللی بویژه شورای امنیت ضربه سنگین وارد کرد جبران کند.

مامدووا گفت: رفتار ایران در برجام سنجیده بوده و این کشور نشان داد توانایی دفاع از منافع خود را دارد و در عین حال خواهان تنش آفرینی نیست.

کارشناس ارشد روس آشنا به ایران تصریح کرد: ایران می خواهد منافع خود را تامین کند و هیچ شکی نیست که با بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خود در این توافق بین المللی، تهران نیز گام های مناسب در استقبال از این اقدامات برمی دارد اما غرب به این واقعیت دست یافته است که ایران اهل باج دادن نیست و بخوبی می تواند از راههای سیاسی و دیپلماتیک و با تکیه بر فناوریهای پیشرفته در اختیار خود از منافعش دفاع کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha