۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۹:۰۵
کد خبر: 84154291
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وحدت ملی و اخراج آمریکا راه تقویت حاکمیت عراق 

بغداد – ایرنا- سیاستمداران و تحلیلگران عراقی در سایه شرایط دشوار و پیچیده این کشور ، ایجاد وحدت ملی و اخراج اشغالگران را برای تحقق حاکمیت و استقلال کامل کشورشان لازم می دانند.

به گزارش ایرنا، تامین امنیت و حفظ حق حاکمیت همواره در صدر اولویت های هر کشوری قرار داشته است و از آن به بنیان و زیربنای رشد و توسعه در جهان یاد می شود زیرا در سایه وجود امنیت است که یک کشور در سایر بخش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیشرفت داشته و زندگی و رفاه را برای مردم خود تامین کند.

همواره ناامنی و بی ثباتی در کشورها با خود بحران، فقر، بی عدالتی، آسیب های متعدد اجتماعی و نگرانی و ترس از آینده را به همراه داشته و کشورها را وارد چرخه ای از خشونت کرده است.

درسایه این وضعیت، هر کشوری در وهله اول بدنبال تامین امنیت سخت و سپس نرم است تا در سایه آنها از مرزها و مردم خود در برابر خطرات و تهدیدها پاسداری و حفاظت کند و بستر مناسب را برای شکوفایی کشور در سایر زمینه ها فراهم کند.

کشور عراق نیز از این قاعده مستثنی نیست و در تلاش برای تحقق امنیت و حاکمیت کامل خود بعد از گذشت 17 سال از سرنگونی رژیم سابق و روی کار آمدن نظام سیاسی خود است.

اما آنچه رسیدن به این اهداف را دشوار کرده است، حضور نظامی بیگانگان و به تبع آن دخالت های آنها در امور داخلی عراق است.

حضور اشغالگران 17 ساله آمریکا و به تبع آن ظهور گروه تروریستی داعش با حمایت سران کاخ سفید و برخی رژیم های عربی و غربی که تاکنون در گزارش های متعدد پرده از این واقعیت برداشته شده است، وضعیت را برای عراق برای رسیدن به استقلال و حاکمیت کامل بیش از پیش دشوار و پیچیده کرده است.

هرچند سیاستمداران و مردم این کشور در این مسیر دستاوردهای مهمی نیز تا کنون کسب کرده و توانسته اند بارها در مقابل حضور اشغالگرانه آمریکا و دیکته های آن بایستند و بزرگترین تهدید تروریستی آمریکا و حامیانش یعنی گروه تروریستی داعش را شکست دهند و به صورت تدریجی در مسیر بدست گرفتن استقلال و حاکمیت خویش گام بردارند اما تعدادی از سیاستمداران، کارشناسان و تحلیلگران عراقی در مناسبت های مختلف رسیدن کامل به این اهداف را در گرو تحقق دو راهکار می دانند.

به عقیده این سیاستمداران، تا زمانی که حضور اشغالگرانه نظامی بیگانگان در عراق ادامه داشته باشد، این کشور نمی تواند به حاکمیت کامل دست یابد زیرا صرف همین حضور به دنبال خود فشار بر نظام سیاسی و دیکته کردن برخی اهداف و خواسته های نیروهای اشغالگر را به همراه دارد.

آنها از همین رو خواهان بیرون رفتن نیروهای نظامی بیگانه از کشورشان هستند.

این سیاستمداران و تحلیلگران عراقی همچنین یکی از خواسته های موکد خود را اقدام هرچه سریعتر دولت کشورشان برای اجرایی کردن مصوبه پارلمان و عدم تعلل در این زمینه می دانند زیرا این مصوبه بر لزوم خروج همه نیروهای بیگانه از عراق تاکید می کند.

«مختار الموسوی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از دولت می خواهد تا مصوبه پارلمان را محترم شمرده و در تلاش برای پایان دادن به حضور نیروهای نظامی بیگانه برآیند.

وی می گوید که مصوبه پارلمان الزام آور است و دولت باید بدون تعلل آن را اجرا کند

«بدر حسن شاکر عوده» رئیس فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق نیز از جدیت جریان ای سیاسی و پارلمان برای جدول بندی خروج نیروهای آمریکایی از عراق سخن می گوید اما درعین حال دولت را متهم می کند که تمایل جدی برای رسیدگی به امر ندارد.

وی در عین حال تاکید می کند که این تعلل زیاد طول نخواهد کشید و ما در پارلمان برای اخراج نیروهای بیگانه به شیوه های حقوقی و قانونی تلاش خواهیم کرد.

«صباح الطائی» تحلیلگر سیاسی عراقی نیز با انتقاد از آنچه "سکوت غیر قابل توجیه دولت" در برابر تداوم بقای نیروهای آمریکایی در عراق - بویژه با توجه به مصوبه پارلمان- می داند، می گوید که نگران است که دولت آمریکا تصمیم گیری سیاسی عراق را در کنترل خود بگیرد.

«کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز به نوبه خود از دولت می خواهد که درباره آینده حضور نیروهای بیگانه و آمریکایی در داخل عراق توضیح دهد و سکوت در قبال تداوم حضور این نیروها را تعجب برانگیز می خواند.

وی همچنبن به تناقض گویی آمریکا درباره حضور نیروهایش در داخل عراق اشاره می کند و از وجود ابهامات درباره اخبار تردد نیروهای آمریکا بین عراق و سوریه سخن می گوید.

به عقیده سیاستمداران عراقی، آمریکا به خودی خود نمی خواهد از عراق خارج شود بلکه اصرار بر باقی ماندن در عراق برای تامین اهداف و مقاصد خود را دارد و باید این کشور را وادار به خروج کرد.

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق می گوید: آمریکا تلاش می کند که برای طولاترین دوره در عراق بماند و هیچ تمایلی برای خروج بدون تحقق اهدافش را ندارد.

«فاضل الفتلاوی» دیگر نماینده پارلمان عراق نیز هم نظر با الزیادی می گوید که آمریکا صرف نظر از منافع ملت ها و حقوق بشر، فقط بدنبال منافع خود است.

«رعد الماس» از مسئولان ارشد ائتلاف «دولت قانون» عراق نیز به نوبه خود حضور نیروهای بیگانه در خاک عراق را مردود و غیر قابل قبول می داند و تاکید می کند که مصوبه پارلمان بر اخراج همه نیروهای خارجی تاکید دارد.

در سایه این شرایط است که «مختار الموسوی» نماینده ائتلاف «الفتح» از به جریان افتادن پرونده اخراج نیروهای بیگانه در ماههای پیش رو بویژه با توجه به تغییرات در کاخ سفید سخن گفته و می گوید که مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی و بیگانه توسط همگان در پارلمان پیگیری می شود و عراق این پرونده را در ماههای آینده به جریان می اندازد.

در همین پیوند، «کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تحقق حاکمیت عراق را در گرو وحدت تصمیم گیری سیاسی و بیرون رانده هرگونه نیروی بیگانه خارجی می داند.

وی تاکید می کند: وحدت تصمیم گیری و کارگذاشتن اختلافات حاشیه ای و تخلیه کشور از هرگونه حضورنظامی بیگانه تنها راه تحقق حاکمیت کشور است.

در سایه این راهکار برای تحقق کامل حاکمیت عراق، سیاستمداران عراقی راهکار مکملی را نیز ارایه می کنند که بر تقویت بنیان دفاعی این کشور استوار است.

آنها تاکید می کنند که تقویت بنیان دفاعی بویژه در زمینه هوایی از اولویت و پشتیبانی کامل پارلمان برخوردار است.

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق می گوید: پدافند هوایی سلاحی مهم در ارتش عراق برای پاسداری از آسمان خود در برابر هرگونه تعرض است؛ بویژه در سایه اوضاع کنونی خاورمیانه و تکرار نقض حریم هوایی عراق که تاکنون به شهید و زخمی شدن شماری از نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی در طول ماههای گذشته منجر شده است.

وی تاکید می کند: توافق فراگیر و 100 درصدی در درون کمیسیون امنیت و دفاع عراق برای حمایت از توسعه پدافند هوایی عراق با تخصیص اعتبار در قالب بودجه 2021 وجود دارد.

العزاوی می گوید: پاسداری از آسمان عراق از مسائل حاکمیتی است که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد و به هرگونه تلاش برای نقض آن از سوی هر هواپیمایی که درصدد حمله و ریختن خون عراقی ها است، پاسخ قاطع داده شود.

از مجموع نقطه نظرات سیاستمداران و تحلیلگران سیاسی اینگونه فهمیده می شود که آنها وحدت تصمیم گیری سیاسی و اخراج نیروهای آمریکایی در کنار تقویت بنیان دفاعی بویژه در زمینه پدافند هوایی را راهکارهای تحقق حاکمیت کامل کشورشان می شمارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha