۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84154659
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موافقت مشروط ساف با از سرگیری روابط با آمریکا

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸
کد خبر: 84154659
موافقت مشروط ساف با از سرگیری روابط با آمریکا

تهران-ایرنا- سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اعلام کرد که اگر جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا به وعده‌های خود در رابطه با مساله فلسطین پایبند باشد، روابط خود را با این کشور از سر خواهد گرفت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، کمیته اجرایی ساف در بیانیه‌ای در پایان نشست خود در رام الله به ریاست محمود عباس عنوان کرد که رهبران فلسطینی در صورتی که دولت جدید آمریکا وعده‌های خود را عملی کند، روابط خود را با آن ازسر می‌گیرند.

در این بیانیه به وعده‌های قبلی بایدن مبنی بر بازگشایی دفاتر سازمان آزادی‌بخش در آمریکا ـ که سال 2018 وزارت خارجه آمریکا رسما آن‌ها را تعطیل کرد ـ ازسرگیری کمک‌های مالی به فلسطینیان از جمله آژانس آنروا و حمایت از راه حل تشکیل دو کشور اشاره شده است.

ساف افزود: تعهدات بایدن در مجموع مغایر به طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن است.

جو بایدن ماه می گذشه در جریان تبلیغات انتخاباتی اش اعلام کرد که در صورت پیروزی به فکر راهی برای بازگشایی دفاتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن و ازسرگیری کمک های اقتصادی و امنیتی به فلسطینیان خواهد بود.

او همچنین بر ضرورت اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی به منظور توقف اقدامات یکجانبه آن در اراضی اشغالی تاکید کرده بود.

دان شابیرو سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی نوامبر گذشته تاکید کرد که پیش‌بینی می‌کند جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا راه حل تشکیل دو کشور را به میز مذاکرات سازش بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی بازگرداند.

شابیرو اعلام کرد که بایدن معتقد است که راه کمک به طرفین فلسطینی و اسرائیلی به منظور حل نزاع بین آن‌ها، تحقق راه حل تشکیل دو کشور است.

کامالا هریس معاون جو بایدن نیز اعلام کرده است که ما به راه حل تشکیل دو کشور پایبندیم و مخالف هرگونه اقدام یکجانبه‌ای هستیم که به این راه حل ضربه بزند.

هریس قبل از اعلام نتایج انتخابات آمریکا گفته بود که بایدن در صورت پیروزی، بسیاری از اقدامات دولت ترامپ علیه فلسطینیان را لغو خواهد کرد.

وی گفته که دولت جو بایدن تلاش خواهد کرد تا به هر دو طرف فلسطینی و صهیونیستی به یک اندازه اهمیت بدهد و دو طرف از حقوق، آزادی و امنیتی برابر برخوردار باشند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه پیشنهادی بایدن گفته که او حامی راه حل تشکیل دو کشوراست و معتقد است که این تنها راه تحقق خواسته‌های مشروع طرفین فلسطینی و اسرائیلی است.

بلینکن اظهار داشت که جو بایدن از طرفین فلسطینی و اسرائیلی خواهد خواست از مبادرت به هرگونه اقدام یکجانبه‌ای که موجب ایجاد مانع بر سر راه بازگشت به راه حل تشکیل دو کشور شود، اجتناب ورزند.

وی همچنین تصریح کرد که بایدن کمک به تشکیلات خودگردان را ازسرخواهد گرفت و کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را هم بازگشایی خواهد کرد و به موجب قانون "تیلور فورس" کمک‌هایی بشردوستانه و اقتصادی را به فلسطینیان ارائه خواهد داد.

بلینکن در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که رئیس جمهور منتخب آمریکا مخالف طرح الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی است و تلاش خواهد کرد تا بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی اعتماد برقرار کند و چنین امری هرچند زمان‌بر خواهد بود، اما شانس موفقیت آن بسیار بالاست.

لازم به ذکر است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سپتامبر سال 2018 رسما تعطیلی دفتر هیات دیپلماتیک فلسطین در واشنگتن را اعلام و دلیل آنرا عدم مذاکره مستقیم و مهم مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی بیان کرد.

شهریور ماه سال 97 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور کمک‌های خود به آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) را قطع می‌کند.

آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) در سال ۱۹۴۸ و پس از جنگ اعراب و اسرائیل تاسیس شد و ماموریت اصلی آن رسیدگی به امور هزاران آواره فلسطینی تعریف شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha