احمدآبادی‌های شاهرود آیا با نگاه دولت کتابخانه‌دار می‌شوند؟

شاهرود- ایرنا- ساخت کتابخانه روستای دورافتاده و محروم احمدآباد خارتوران در بخش بیارجمند شاهرود در شرق استان سمنان به همت مردم و خیران آغاز شد و به پیشرفت ۶۰ درصدی رسید، اکنون برای تکمیل و تجهیز این بنا اهالی چشم‌انتظار توجه دولت برای اختصاص اعتبار هستند.

به گزارش ایرنا ، برخی مردم روستای کویری و محروم احمد آباد خارتوران برای پاسخگویی به نیاز مطالعاتی فرزندان خود از اواخر سال ۱۳۹۶ دست به کار ساخت کتابخانه عمومی شدند.

مردم این روستا با وجود محدودیت‌های مالی با تلاش همگانی و اتحاد خود ساخت کتابخانه عمومی را آغاز کردند که اکنون ۶۰ درصد  پیشرفت فیزیکی دارد.

مردم این منطقه باور داشتند که هر فرد باید هر کاری برای احداث کتابخانه عمومی این روستا از دستش برمی‌آید، هرچند کوچک، انجام دهد.

۵۷ هزار نفر از شهروندان استان ۷۰۲ هزارنفری سمنان در ۷۲ باب کتابخانه عضویت دارند.

ضرورت تکمیل این کتابخانه از نگاه اهالی

حسن احمدی یکی از اهالی این روستا به ایرنا گفت : این روستای  بزرگ مرکز دهستان ، با ۱۵ آبادی اطراف ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد که بیشتر آن ها به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه این روستا مراکز آموزشی ، دبستان ،متوسطه دور اول و دوم و شبانه‌روزی دارد و امور آموزشی روستاهای اطراف را نیز پوشش می دهد ، تاکید کرد: دانش آموزان برای دستیابی به کتاب‌های غیردرسی و کتاب های کمک‌درسی باید مسافت طولانی بیش از ۲۰ کیلومتر تا شهر بیارجمند را طی کنند.

یکی دیگر از اهالی هم گفت: با وجود شیوع کرونا و آغاز آموزش های مجازی دانش آموزان ، والدین هم برای تکمیل فرآیند آموزشی فرزندانشان نیازمند مطالعه بیشتر و کتاب های کمک آموزشی هستند.

معصومه مرادی با اشاره به اینکه به دلیل گرانی کتاب ، لوازم و کتاب های کمک آموزشی که برخی اوقات فقط به درد یکسال دانش آموزان می خورد خانواده ها باید هزینه های سنگین پرداخت کنند، ادامه داد: این خانواده ها برای خرید بیشتر کتاب های کمک‌آموزشی باید تا شاهرود در فاصله ۲۵۰ کیلومتری را طی کنند.

وی تاکید کرد: با وجود این که مردم این منطقه برخی سال ها با خشکسالی و بلایای طبیعی مواجه می شوند ، با این همه بنای کتابخانه عمومی را تا این مرحله رسانه اند و تکمیل کرده اند.

برخی مردم این روستا معتقدند که رهاسازی این بنا به صورت کنونی باعث از بین رفتن آن و هدررفت هزینه های انجام شده می شود.

بنایی که تا اینجا به همت خیران ساخته شد

بخشدار بیارجمند درگفت وگو با ایرنا ضمن تایید پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی بنای خیرساز کتابخانه عمومی روستای  احمد آباد خارتوران ، اعلام کرد: خیران امیدوارند در آینده نزدیک با کمک دولت بتوانند از این کتابخانه بهره برداری کنند.

روح الله کریمی افزود: تراکم جمعیت دانش آموزی روستاییان این منطقه ، پوشش نیاز مطالعاتی روستاهای اقماری و نزدیک به روستای احمدآباد  یکی از دلایل ورود خیران برای احداث این کتابخانه بود.

وی تاکید کرد: نخستین کتابخانه عمومی خیرساز در بخش بیارجمند به دست خیران روستای زمان آباد این منطقه احداث و  همزمان با هفته دولت در سال ۱۳۹۵ به  بهره برداری رسید.

تکمیل کتابخانه احمدآباد به ردیف اعتباری نیاز دارد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان هم گفت:  نهاد کتابخانه های عمومی کشور بهره بردار کتابخانه های عمومی است و ساخت و عملیات عمرانی در این خصوص با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

محمد طاهریان  افزود: در هر شهر و روستای استان سمنان که براساس دستور العمل های نهاد کتابخانه های عمومی کشور پراکندگی جمعیتی مناسب داشته باشد و مکان مناسبی برای کتابخانه عمومی در اختیار این اداره کل قرار گیرد، نیرو، تجهیزات و امکانات آن را بررسی و فراهم می کنیم.

وی تاکید کرد: براساس قانون ،ساخت کتابخانه خیرساز یا بخش خصوصی با ضوابط نهاد کتابخانه های عمومی که بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد باید  توسط دولت تکمیل و در اختیار اداره کل کتابخانه های عمومی قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه کتابخانه خیر ساز روستای احمد آباد خارتوران ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار امیدواری کرد : اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بنا با هماهنگی فرمانداری در اعتبارات تملک دارایی سال آینده قرار گیرد.

چهار باب کتابخانه عمومی و یک انجمن کتابخانه های عمومی  در بخش بیارجمند به علاقه‌مندان این حوزه خدمات کتابخانه ای ارائه می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha