«خروج اشغالگران» محور اصلی آیین‌های بزرگداشت فرماندهان شهید در عراق

بغداد – ایرنا – آیین های رسمی و مردمی نخستین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و حاج «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «نیروی الحشد الشعبی» عراق حول تاکید بر اخراج فوری نیروهای اشغالگر از خاک عراق قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، طبق گفته برخی از مقامات بلندپایه در سازمان الحشد الشعبی عراق در پایان ماه جاری میلادی مجموعه ای از مراسم های مختلف رسمی و مردمی برای سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید تدارک دیده شده که سهم الحشد الشعبی در این میان ویژه است.

در همین راستا، مسئول دفاتر الحشد الشعبی در استان های عراق امروز یکشنبه به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت که برنامه های نخستین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، در دو سطح مردمی و رسمی برگزار می شود.

«ابوضیاء الصغیر» یکی از مهمترین برنامه ها را که مصادف با سالروز واقعه برگزار می شود، راهپیمایی میلیونی مردمی در بغداد برای مطالبه خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق عنوان کرد.

وی اضافه کرد که مهمترین برنامه تدارک دیده شده برای بزرگداشت سالروز شهادت فرماندهان پیروزی بر تروریسم، راهپیمایی میلیونی مردمی در بغداد است که طی آن بر اخراج فوری نیروهای آمریکایی از خاک عراق تاکید می شود.

به گفته وی، جدا از این ها در سطح مردمی مجالس ترحیم متعددی در سطح شهرهای مختلف عراق به مناسبت گرامیداشت این دو فرمانده شهید برگزار می شود.

الصغیر برنامه های اولین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید را امسال مهم، ویژه و متنوع خواند.

همزمان با شروع این مراسم در طول روزهای گذشته شهرهای مختلف عراق از جمله پایتخت به بیلبردهای بزرگی از تصاویر دو فرمانده شهید تحت عنوان «شهادت و حاکمیت» آذین بندی شده است.

شعار «شهادت و حاکمیت» به عنوان شعار مرکزی اولین سالروز بزرگداشت فرماندهان شهید انتخاب شده تا نشان داده شود که اخراج بیگانگان و به دست آوردن مجدد حاکمیت ملی عراق تنها با جانفشانی به دست می آید و نه چیز دیگر.

علاوه بر این، در طول روزهای گذشته رسانه های محور مقاومت در عراق از انتشار فیلم زنده لحظات اولیه ورود فرمانده شهید سپهبد سلیمانی به بغداد و استقبال از ایشان توسط واحد تشریفات سازمان الحشد الشعبی عراق در فرودگاه بین المللی بغداد در روز حادثه خبر داده اند که توسط دوربین های مدار بسته فرودگاه تصویر برداری شده اند.

از طرفی فرماندهی سازمان الحشد الشعبی نیز با انتشار بروشوری (دفترک) مجموعه آیین هایی را که در سالروز شهادت فرماندهان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار می شود، اعلام کرده است.

در این بروشور آمده است که برنامه های ویژه سالروز گرامیداشت فرماندهان شهید، با ویژگی مردمی خواهد بود و پیام اصلی آن در وقت حاضر تاکید بر اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق است.

مدت زمان مراسم ها هشت روز اعلام شده که از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ (نهم دیماه ۹۹) مصادف با شهادت مظلومانه نیروهای الحشد الشعبی در منطقه قائم (مرز عراق با سوریه) آغاز و تا پنجم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دیماه ۹۹) برابر با روز تصویب قانون اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق ادامه می یابد.

علاوه بر نصب پوسترهای بزرگ در خیابان ها، برپایی تظاهرات میلیونی در روز وقوع جنایت تروریستی در حومه فرودگاه بغداد، مجالس ترحیم مردمی، همچنین همایش های مختلف، پخش پویا نماها و فیلم های نمایشی، زیارت مزار شهید ابومهدی المهندس در نجف و تجدید بیعیت با فرماندهان شهید از دیگر آیین های نخستین سال است.

 آیین های امسال به چهار بخش تقسیم شده است: آیین های دو روزه «گرامیداشت شهدای القائم» از ۲۹ تا ۳۰ دسامبر (نهم تا دهم دیماه ۹۹) که طی آن هواپیماهای رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا پایگاه نیروهای الحشد الشعبی را سال گذشته در منطقه القائم در جوار مرزهای عراق با سوریه بمباران کرده و ۲۵ تن از نیروهای الحشد الشعبی را به شهادت رسانده و ۵۰ تن دیگر را زخمی کردند.

دومین مراسم، آیین های ویژه به دست آوردن حاکمیت ملی است که همزمان با تحصن و اعتراض تاریخی مردم عراق در برابر سفارت آمریکا در بغداد در سال گذشته و همچنین مصادف با دهمین سالگشت خروج اشغالگران آمریکایی در ۳۱ /۱۲/ ۲۰۱۱ (دهم دیماه ۱۳۹۰)، برگزار می شود.

تظاهرات مردمی و تحصن سال گذشته در برابر سفارت آمریکا در بغداد در اعتراض به حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی به پایگاه نیروهای الحشد الشعبی در منطقه القائم و شهادت و زخمی شدن تعدادی از این نیروها برگزار شد و مردم خشمگین عراق، بر روی دیوارهای سفارت آمریکا در بغداد شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» را حک کردند.  

آیین های بزرگداشت فرماندهان پیروزی بر داعش سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس سومین برنامه ای است که طی سه روز از دوم تا چهار ژانویه (۱۳ تا ۱۵ دیماه ۹۹) برگزار می شود.

این مراسم همراه با راهپیمایی میلیونی مردمی است و طی آن تشکل ها، رهبران، احزاب سیاسی و مقامات لشکری و کشوری عراق بیانیه های محکومیت صادر خواهند کرد.

آخرین مراسم نیز مصادف با تصویب قانون اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق در پارلمان این کشور در پنچم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دیماه ۹۹) برگزار می شود.این برنامه تحت عنوان بازیابی حاکمیت ملی خواهد بود و طی آن، تجمع های رسمی و مردمی بر ضرورت مجازات عاملان جنایت ترور فرماندهان شهید تاکید خواهند کرد.

طبق بروشور سازمان الحشد الشعبی، همه این برنامه مقدمه ای برای کنفرانس بین المللی است که کمیته ویژه پیگرد قانونی جنایت آمریکا در ترور فرماندهان شهید در هشتم ژانویه  ۲۰۲۱ (۱۹ دیماه ۹۹) برگزار می کند.

ابوضیاء الصغیر مسئول دفاتر الحشد الشعبی در استان های عراق به ایرنا گفته است که نتائج کمیته ویژه پیگرد قانونی جنایت آمریکا در قضیه ترور فرماندهان شهید کاملا روشن و آشکار است و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به مسئولیت خود در قبال وقوع این جنایت اعتراف صریح کرده است.

وی درباره نتائج تحقیقات دولت عراق در حادثه افزود که جنایت های بسیاری از ۲۰۰۳ تاکنون در عراق رخ داده و کمیته های مختلف تحقیق و تفحص در این راستا شکل گرفته اما هیچ یک از آنها نتوانسته اند، نتائج تحقیقات خود را به سمع و نظر مردم عراق برسانند.

الصغیر اضافه کرد که در قضیه ترور فرماندهان شهید همه چیز واضح و آشکار است و ترامپ رییس جمهوری آمریکا به مسئولیت مستقیم خود در این قضیه اعتراف کرده است.

وی ادامه داد که ترامپ ادعا کرده بود که با ترور فرماندهان شهید، جهان امنیت بیشتری خواهد داشت اما عکس این تصور او اتفاق افتاد و جهان به ویژه آمریکا ناامن تر شده است. 

الصغیر تاکید کرد که ما به عدالت آسمان ایمان داریم و معتقدیم که خدای تبارک و تعالی قبل از عدالت زمین، عوامل ناجوانمردانه ترور فرماندهان شهید را به جزای عادلشان خواهد رساند.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

در پیامد این اقدام تروریستی کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق شلیک کرد.

در پی این موشک باران، پنتاگون در چندین مرحله و به صورت تدریجی اعلام کرد که تعداد ۱۱۰ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد دچار آسیب مغزی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس باعث شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که  بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان الانبار در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی «سبز» در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت آمریکا چندی پیش اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از عراق در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد اما با این حال، برخی از منابع سیاسی و امنیتی عراق شمار واقعی حضور این نیروها در عراق را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha