۲ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۴۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84155860
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخستین مرکز شبانه روزی جامع معتادان در زنجان افتتاح می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: طبق برنامه اعلام شده همزمان باسراسر کشور نخستین مرکز شبانه روزی جامع درمان و بازتوانی معتادین استان برای خدمات رسانی به گروههای هدف تحت پوشش افتتاح خواهد شد.

محمد محمدی قیداری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران هدف از افتتاح این مرکز را بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف موادمخدر که به صورت داوطلبانه به این مرکز مراجعه می کنند ذکر کرد و افزود: در بخش مردان، بخش ­های سم زدایی، سالن­های مراقبتی و اقامتی، بخش درمان و اشتغال فعال خواهد بود.

وی اضافه کرد: فرآیند درمان به طور کلی یک سال به طول می انجامد که در این روش، بیماران پس از پذیرش به مدت ۲ هفته مرحله سم زدایی را طی می کنند.

این مسوول ادامه داد: این افراد بعد از سم زدایی به مدت سه و نیم ماه به صورت اقامتی تحت درمان‌های روانی اجتماعی و معنوی به صورت نظام‌مند قرار می‌گیرند و در مرکز مراحل مختلفی را طی می‌کنند و مسوولیت اداره امور داخل مرکز از نظافت تا شستشو و آشپزی را خود بیماران بر عهده می‌گیرند.

وی اظهار داشت: پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت (چهار ماه)، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری طی مدت هشت ماه با شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کند.

محمدی افزود: در پایان اقامت افرادی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می‌شوند و در صورت داشتن شغل با کمک مددکار به شغل سابق خود باز می‌گردند و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال آنان کمک می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: رویکرد اجتماع درمان مدار با تاکید بر تغییرات رفتاری و شناختی، شامل برنامه های ساختار یافته فردی و اجتماعی نظیر خدمات روانپزشکی، روانشناختی، مشاوره، آموزش خانواده، گروه درمانی، تشکیل گروه های خودیار خدمات مددکاری و پیگیری فعالیت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مددجویان پس از پذیرش در این مرکز از نظر مشخصات فردی، وضعیت خانوادگی و اجتماعی، بررسی انگیزه مددجو برای بهبود و بازتوانی، اطلاعات راجع به مصرف موادمخدر، سابقه بیماری های جسمانی و بیماری های روانپزشکی و سوابق قضایی و کیفری بررسی می شوند.

 محمدی یادآوری کرد: در این خصوص اعتبار بیمه سهم کارفرمایی بهبود یافتگان شاغل در مراکز جامع درمان اعتیاد تامین شده و تسهیلات کارفرمایی به صاحبان مراکز جامع درمان اعتیاد نیز به شرط راه اندازی کارگاه اشتغال در داخل یا خارج مرکز اعطا شده  است.

این مسوول خاطرنشان کرد: همچنین با راه اندازی سامانه های مربوطه توسط واحد فناوری اطلاعات بهزیستی استان ثبت و ارزیابی افراد پذیرش شده در مرکز نیز انجام و اطلاعات مورد نیاز بهبود یافتگان متقاضی خدمات بیمه سهم کارفرمایی و خویش فرمایی ثبت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هم اکنون در حوزه درمان سازمان بهزیستی کشور یک‌هزار و ۲۰۰ مرکز سرپایی، یک‌هزار و ۸۰ مرکز اقامتی وجود دارد و در مراکز ماده ۱۶، ۲۸ هزار نفر خدمات دریافت می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha