سردشت پربارش‌ترین و گرمترین شهر آذربایجان‌غربی در پاییز امسال بود

مهاباد- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: شهرستان سردشت با میانگین بارش ۲۰۱.۶ میلی‌متر بارندگی و میانگین دمای ۱۲ درجه سانتی‌گراد گرمترین شهر استان در پاییز امسال بود.

اردلان محمدپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پاییز امسال به طور میانگین ۸۵.۴ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شد که سردشت با ۲۰۱.۶ میلی‌متر بارندگی پربارش‌ترین شهر استان بود و پیرانشهر با ۱۴۴.۱ میلی‌متر بارندگی و تکاب با ۱۲۷.۵ میلی‌متر بارندگی در جایگاه‌ها بعدی قرار داشتند.

وی در خصوص کم‌بارش‌ترین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی در پاییز امسال اضافه کرد: در این مدت شهرستان‌های شوط با میانگین بارندگی ۳۲.۲ میلی‌متر بارندگی و چالدران با میانگین ۳۸ میلی‌متر بارندگی کم‌بارش‌ترین شهرهای استان بودند.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: در سال آبی جاری به طور میانگین ۸۵.۴ میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار بارش در مقایسه با ۶۱.۲ میی‌متر بارندگی سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته و در مقایسه با ۹۴.۳ میلی‌متر بارندگی بلندمدت ۹ درصد کاهش یافته است.

محمدپور افزود: در این مدت ۸۹.۵ میلی‌متر بارندگی در ارومیه ثبت شده که بارش‌های امسال مرکز استان ۴۱ درصد بیشتر از پارسال و ۱۳ درصد کمتر از میانگین بلندمدت بود و بارش‌ها در مهاباد نیز ۱۱۰ میلی‌متر ثبت شد که ۴۹ درصد بیشتر از سال گذشته و هشت درصد کمتر از میانگین بلندمدت این شهرستان است.

وی گفت: در پاییز امسال سردشت با میانگین دمای ۱۲ درجه ساننتی‌گراد گرمترین شهر آذربایجان‌غربی و چالدران با میانگین دمای ۶.۵ درجه سانتی‌گراد سردترین شهر استان بود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی پاییز گرمتری را در مقایسه با پارسال سپری کرد افزود: میانگین دمای هوای استان ۱۰ درجه سانتی‌گراد بود که این دما در مقایسه با میانگین دمای پاییز سال قبل یک دهم درجه سانتی‌گراد و در مقایسه با میانگین دمای بلندمدت استان ۱.۶ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در این مدت میانگین دمای هوا در ارومیه به ۹.۴ درجه سانتی‌گراد رسید که در مقایسه با سال قبل ۲ دهم درجه و در مقایسه با میانگین بلند مدت نیز ۹ دهم درجه افزایش نشان می‌دهد و دمای هوای مهاباد در این مدت به ۱۰.۴ درجه سانتی‌گراد رسید که دمای هوای این شهرستان در مقایسه سال گذشته و میانگین بلند مدت به ترتیب چهار دهم و یک دهم درجه کاهش یافته است.

در سال آبی گذشته (۱۳۹۸- ۱۳۹۹) در مجموع ۳۷۵ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شد که در مقایسه با سال آبی قبل از آن ۲۳ درصد کاهش یافته بود.

اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای ۱۸ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از ۱۲۰ ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، ۹ ایستگاه اصلی (سینوپتیک) و ۹ ایستگاه هم تکمیلی هستند.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است که بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و هم‌مرز با عراق واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha