نقشه مدون تحقیقاتی نیاز کشور برای کنترل پاندمی کرونا

تهران - استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که صرفا اتکا به پژوهش های مقاله محور دردی از جامعه برطرف نمی کند، تدوین نقشه مدون تحقیقاتی برای کنترل پاندمی کرونا را ضروری دانست.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بی،  دکتر حمید سوری  گفت: انجام تحقیقات برای کنترل اپیدمی کرونا و تقویت بازوی تحقیقاتی در مدیریت اپیدمی کووید ۱۹ در کشور ضروری است.

وی با تاکید بر این که کمیته های علمی کشور باید برپایه مستندات علمی، تجربیات یا نظر کارشناسان سیاست گذاری انجام دهند، افزود: در اپیدمی که امروز دنیا با آن دست و پنجه نرم می کند باید به سوال های مهم سیاست گذاران در حوزه کنترل اپیدمی از طریق تحقیقات سیستماتیک و برنامه ریزی شده پاسخ دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: باید فناوران نقشه مدونی را برای کنترل پاندمی کرونا تدوین کنند.

سوری با یادآوری این که صرفا با پژوهش می توان سهم مداخلات در کاهش اپیدمی ها را روشن کرد، افزود: اگر تحقیقات درستی انجام نشود،  نمی توان قضاوت کرد که آیا واقعا عوامل بازدارنده باعث کاهش اپیدمی شده اند یا خیر.

وی یادآور شد: نتیجه تحقیقات مراکز و مجامع علمی می تواند به میزان قابل توجهی بر نحوه تصمیم گیری سیاست گذاران کنترل بیماری اثرگذار باشد.

این اپیدمیولوژیست با بیان این که کنترل اپیدمی نیازمند رویکرد چندجانبه به شکل بسته پیشگیری است، ارایه تحقیقات برنامه ریزی شده و اثرگذار به متولیان حوزه کنترل اپیدمی کرونا را راهکار موثری برای ریشه کنی بیماری ذکر کرد.

سوری تاکید کرد: اقدامات مقطعی و یک وجهی می تواند مردم را دچار خوش خیالی یا نگرانی کند بنابراین اگر بخواهیم اپیدمی را کنترل کنیم، چاره ای نداریم جز این که در این بحران پیشگیری  را مقدم بر درمان بدانیم.

این استاد دانشگاه با بیان این که با استفاده از بضاعت های موجود علمی و تحقیقاتی کشور می توان مدیریت بحران را تقویت کرد،  گفت: حمایت از شکل گیری کمیته اضطراری تحقیق در حوزه کنترل اپیدمی کووید ۱۹ می تواند به عنوان راهکار اساسی عبور از چالش کرونا در دستور کار باشد.

سوری افزود: صرفا اتکا به پژوهش های مقاله محور دردی از جامعه برطرف نمی کند،  تحقیقات دارای امتیاز لازم است ولی برای ارتقای زیرساخت های بهداشتی و درمانی و کنترل پاندمی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که رویکرد جامع و عمیق برای کنترل اپیدمی ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: امروز مردم ایران و دنیا نیاز به روش های علمی و موثری دارند تا شاهد کاهش بار بیماری و پیشگیری از تلفات بیشتر باشند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین تحلیل‌ها ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و از ۲۹ تا ۳۰ آذر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۰۵ نفر از آنها بستری شدند.

 مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۵۸ هزار و ۳۸۴ نفر رسید و ۵۳ هزار و ۶۲۵ نفر جان خود را از دست دادند در عین حال  تاکنون ۸۸۵ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

تاکنون هفت میلیون و ۴۶ هزار و ۴۴۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha