به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن در نشست بررسی مشکلات حمل بار توسط لنج ها به کشورهای حوزه خلیج فارس، افزود: حدود دو هزار دستگاه لنج فعال در چهار استان هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان وظیفه حمل کالا بین بنادر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را برعهده دارند.
وی با بیان اینکه مشکلات شناورهای کوچک به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم میشود، تصریح کرد: فرسوده بودن حدود ۴۰ درصد لنجها، مشکلات مربوط به استفاده نکردن از تسهیلات بازسازی، مشکل سوخت شناورها، نداشتن یک تشکل صنفی ویژه کارکنان شناورها و برخی مقررات مربوط به گذرنامههای مرزی و کارت پیلهوری از مشکلات داخلی محسوب میشوند.
پیلتن افزود:اکنون در بخش خارجی نیز محدودیتهای بندری سلیقهای و همچنین اخذ برخی عوارض موانعی ایجاد کرده است.
معرفی تسهیلات اخیر دولت در زمینه بازسازی و نوسازی شناورهای چوبی، مساعدت برای برخورداری از این تسهیلات توسط سازمان بنادر و دریانوردی، تشکیل انجمن صنفی ویژه کارکنان شناورهای کوچک، تشکیل جلسات مشترک با وزارت نفت و وزارت کار و برقراری ارتباط نزدیکتر با سازمان بنادر و طرفهای خود در کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.
این جلسه با حضور نمایندگان تعاونی لنجداران میناب و آبادان، سازمانهای بنادر و دریانوردی و صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان برگزار و مقرر شد مشکلات مطروحه به دستگاههای ذیربط منعکس و پیگیریهای لازم برای رفع آنها به عمل آید.
به گزارش ایرنا، ایران به دلیل قرار گرفتن در جغرافیایی راهبردی و با فراهم آوردن زیرساخت های لازم در دسترسی ریلی، جادهای و دریایی سواحل خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال های گذشته مورد توجه اقتصاد جهان قرار گرفته که در زمان حاضر با تکمیل مسیرهای ریلی، جادهای و دریایی شرایط را برای عبور و ترانزیت کالا فراهم می کند.
یکی از مسیرهای راهبردی در نیم کره شرقی کریدور شمال-جنوب است که در سال ۱۳۷۹ ایران، هند و روسیه برای بهره برداری از آن موافقتنامه ای را امضا کردند.
این کریدور به عنوان مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
کریدور شمال-جنوب که از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار میسازد و چابهار، بندری است که در این جایگاه ارتباطی نقش مهمی را ایفا می کند.
نظر شما