۶۰۰ آبگرمکن خورشیدی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نصب می شود

یاسوج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه ریزی های لازم برای تامین و نصب ۶۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در منازل روستاهای واقع شده در مناطق جنگلی استان از جمله دهستان زیلایی شهرستان مارگون انجام گرفته که تا پایان امسال عملیاتی می شود.

غلامحسین حکمتیان روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۴ میلیارد ریال اعتبار برای تامین این ۶۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در استان اختصاص یافته است.

وی افزود: سال گذشته ۱۱۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی با هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در روستاهای زیلایی و سایر مناطق مشابه استان توزیع شد.

دهستان زیلایی در شهرستان تازه تاسیس مارگون از جمله مناطقی است که روستاهای ان گازرسانی نشده است و هنوز مردم از چوب درختان بلوط برای گرمای خانه ها و پخت و پز استفاده می کنند.

حکمتیان با اشاره به اینکه نصب آبگرمکن های خورشیدی در مناطق عشایری و روستایی راهکاری مناسب برای جلوگیری از قطع درختان است، تاکید کرد نصب این آبگرمکن ها تا حدود ۵۰ درصد از قطع درختان در مناطق روستایی استان جلوگیری کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: امروزه یکی از چالش هایی که منابع طبیعی را بطور جدی مورد تهدید قرار می دهد بحث سوخت در مناطق روستایی و عشایری واقع شده در جنگلهاست.

حکمتیان عنوان کرد: در مناطق کم تر توسعه یافته همچون منطقه زیلایی کمبود سوخت های فسیلی وجود دارد و ساکنان آسیب های جدی به جنگل های منطقه وارد می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مردم به منظور تامین سوخت برای گرمایش، پخت و پز و بهداشت از هیزم استفاده می کنند.

وی بیان کرد: چنانچه دستگاه های اجرایی وظایف و ماموریت های سازمانی خود را به خوبی انجام ندهند مشکلات ناشی از آن به درون منابع طبیعی هدایت می شود و این به معنای تخریب بیشتر جنگل های استان است.

حکمتیان ابراز داشت: بررسی ها نشان می دهد که بخشی از قطع درختان در روستاها به منظور تامین آب گرم برای استحمام است که اداره کل منابع طبیعی برای امسال ۶۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در اختیار روستاییان قرار می دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار امیدواری کرد سایر دستگاه های متولی سوخت مورد نیاز برای مناطق محروم را به اندازه کافی و به موقع در اختیار روستاییان قرار دهند تا شاهد قطع و نابودی جنگلها به عنوان سرمایه های ملی نباشیم.

وی تاکید کرد : اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان همکاری لازم را با شرکت گاز استان برای گاز رسانی به مناطق جنگلی دارد و این مهم می تواند تاثیر بسزایی در کاهش تخریب جنگل ها داشته باشد.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد و  بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

گونه اصلی درختی جنگل های استان بلوط است ، یعنی بیش از ۸۰ درصد گونه های درختی جنگلهای استان مربوط به درخت بلوط است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha