۳ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 1020
کد خبر: 84158626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیشترین شدت فرسایش خاک چهارمحال و بختیاری در حوضه کارون است

شهرکرد- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین شدت فرسایش خاک در عرصه‌های طبیعی این استان در حوضه سرشاخه‌های رودخانه کارون در شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان است.

علی‌محمد محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا میزان فرسایش خاک در این استان را ۲۰ تا ۲۵ تن در هر هکتار در طول سال عنوان کرد و  افزود: این میزان فرسایش خاک در مناطق آبریز حوضه کارون از شدت بیشتری برخوردار است به همین دلیل اولویت طرح‌های آبخیزداری و مهار فرسایش خاک، در این مناطق است.

وی اجرایی شدن ۲هزار و ۵۰۰ سازه خاکی در قالب طرح‌های بیولوژیک، بیومکانیک، مکانیکی و آبخیزداری در سطح عرصه‌های ملی استان در دولت دوازدهم را یادآور شد و گفت: بیش از ۲۵۰ مورد از طرح‌های آبخیزداری در دست اجرا در سرشاخه کارون در کوهرنگ و لردگان در حال اجراست.  
به گفته وی، باد و آب ۲ عامل اصلی فرسایش خاک است که در این استان آب، عامل اصلی فرسایش خاک مطرح شده  است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در راستای کنترل و پیشگیری از روان‌آب‌ها و سیلاب در عرصه‌های طبیعی این استان، با تامین اعتبار از سوی دستگاه‌های متولی در دولت یازدهم،۱۰۰ بند و سد خاکی کوتاه بالای۲هزار و ۵۰۰ بند سنگی و ملاتی در حوضه‌های آبخیز استان اجرا و از بروز خسارت‌های شدید سیلاب در ۲ سال گذشته پیشگیری شد.
وی،تغییر اقلیم از جمله بارش باران به جای برف، افزایش دما، آفات و بیماری‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، عوامل انسانی با قطع درختان، تغییر کاربری اراضی، آتش‌سوزی و چرای دام مازاد بر مرتع را از جمله عوامل تخریب حوضه آبخیز استان ذکر کرد.
محمدی با اشاره به اینکه از مجموع دشت‌های استان ۱۰ دشت ممنوعه شده است که از این تعداد چهار دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده تاکید کرد:  یکی از راه‌های برون رفت از خشکسالی و تغییر اقلیم اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است.
به گزارش ایرنا ، چهارمحال و بختیاری به عنوان سرچشمه رودخانه‌های کارون، زاینده‌رود و بخشی از دز دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha