طرح ریشه‌کنی بیسوادی برای قشرهای خاص در زنجان اجرا می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: طرح ریشه کنی بیسوادی برای قشرهای خاص برای اولین بار در این استان اجرا می‌شود که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

 فرحناز فتحی روز چهارشنبه به مناسب هفته سواد آموزی در نشست خبری با خبرنگاران استان افزود: طرح ریشه کنی بیسوادی قشرهای خاص در اولین قدم برای تمامی کارگران بیسواد استان با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می شود.

این مسوول ادامه داد: طبق تفاهم نامه منعقده با بهزیستی و کمیته امداد استان نیز مددجویان بیسواد به شرط عدم ورود مددجوی جدید بیسواد تحت پوشش این طرح  قرار می گیرند که در مرحله مهمتر، دیگر هیچ اولیای بی سواد در استان وجود نخواهد داشت.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: این معاونت به تدریج با تحت پوشش قرار دادن قشرهای هدف تلاش دارد بی سوادی رخت بربندد که در همین راستا طی پنج سال گذشته پنج مرکز یادگیری و سوادآموزی در استان وجود داشت که این تعداد به هشت مورد می رسد.

فتحی خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی ها، اولین مرکز یادگیری محلی غیردولتی در خرمدره، اولین مرکز یادگیری محلی مشارکتی با همکاری جهاد دانشگاهی کشور نیز در نوربهار خدابنده و مرکز یادگیری در سجاسرود افتتاح می شود.

این مسوول، درصد باسوادی مردان زنجانی را بطور میانگین بالای ۹۷.۵ درصد اعلام کرد و گفت: این موضوع نشان می دهد درصد باسوادی مردان ۱۰ تا ۴۹ سال بسیار بالاست و در این میان زنان با فاصله ۲ درصدی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: بطور طبیعی بیسوادی زنان در مناطق حاشیه نشین و روستاهای استان بیشتر بوده و در این میان ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم ابلاغی سالانه به مردان اختصاص دارد.

این مسوول با اشاره به اینکه کلاس گذاری این معاونت برای سواد آموزان از واخر مهر آغاز شده است، ادامه داد: این سامانه بصورت دسکاپ بوده که اکنون بصورت وب شده و همچنان کلاس گذاری ها تاآخر دی ادامه دارد که آمار احصا می شود.

وی اظهار داشت: حدود ۱۲ کلاس در مناطق زنجانرود، خدابنده، ایجرود و برای مردان دوره سوادآموزی و انتقال تشکیل شده است.

 فتحی، عمده ترین علل بی سوادی را مسائل فرهنگی و اقتصادی، تربیتی و خانوادگی بیان و خاطرنشان کرد: ضعف فرهنگی در خصوص بی سوادی بیشتر نمایان است و از طرفی ازدواج های زود هنگام دختران و کم سوادی آنان به این مهم برمی گردد.

  به گزارش ایرنا، روز شمار چهل و یکمین سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی از دوم تا هفتم دی با عناوین سوادآموزی و تکریم از فعالان سوادآموزی، سوادآموزی، فرهنگ کتاب‌خوانی وجهش تولید، سوادآموزی و فرهنگ ایثار، شهادت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار به‌صورت مجازی، سوادآموزی و مسوولان، سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری به‌صورت مجازی اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha