خراسان جنوبی پایلوت احداث کشتارگاه‌های کوچک مقیاس می‌شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس پیشنهادی که به سازمان دامپزشکی کشور ارائه و با آن موافقت شد، خراسان جنوبی پایلوت احداث کشتارگاه‌های کوچک مقیاس می‌شود.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدارش با رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: یکی از مباحث مطرح شده در این دیدار کشتارگاه‌های دام بود و یکی از مسائل موجود در زمینه ذبح دام و توزیع و عرضه فرآورده‌های دامی به بازار این است که باید زیرساخت‌های لازم برای عرضه بهداشتی این فرآورده‌ها فراهم شود.

وی گفت: براساس ضوابط موجود شهرستان‌ها یا کسانی که می‌خواهند ذبح دام و عرضه گوشت را داشته باشند، باید کشتارگاه‌های صنعتی را احداث کنند که با توجه به میزان مصرف استان با توجه به تیپ و شاخص‌هایی که دامپزشکی اعلام می‌کند، احداث این نوع کشتارگاه‌ها مقرون به صرفه نیست.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از همین رو پیشنهادی را در دیدار با رییس سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر احداث کشتارگاه‌های کوچک مقیاس مطرح کردیم که مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: قرار شد با تقاضای ما و ضوابطی که سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند به عنوان پایلوت، واحدهای کوچک مقیاس کشتارگاه در استان خراسان جنوبی ایجاد و این مشکل حل شود همچنین الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

ملانوری همچنین گفت: در حالی که خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را دارد، ۲ درصد تولیدات گوشت مرغ کشور در این استان انجام می‌شود که ظرفیت بالایی است و تولید ما بسیار بیشتر از نیاز استان است.

وی اظهار داشت: با توجه به موضوعاتی که این روزها در بازار مرغ به وجود آمد، صادرات مرغ را براساس دستوری که داده بودند، قطع کردیم و در استان‌های همجوار و داخل کشور توزیع شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این اقدام کمک می‌کند که ثباتی در بازار کشور در رابطه با گوشت مرغ بوجود آید اما نکته مهم این است که ما نباید بازارمان را در کشور افغانستان از دست بدهیم.  

ملانوری گفت: با توجه به مراودات و مبادلات تجاری که با افغانستان داریم باید ثبات در این زمینه هم وجود داشته باشد بنابراین درخواست دیگری در این زمینه داشتیم و قرار شد جلسه کارشناسی برگزار شود که ما بتوانیم با ورود برخی کالاها از کشور افغانستان، بخشی از مرغ مازاد تولیدی استان را به افغانستان صادر کنیم و آن بازار را همچنان در اختیار داشته باشیم.

وی به دیدار خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اشاره کرد و افزود: در این نشست موضوعات بهره‌برداری از معادن مطرح شد و تاکید کردیم معادنی که سال‌های گذشته برخی افراد مجوز گرفتند اما به هیچ وجه فعالیت نمی‌کنند براساس قانون این مجوزها باطل و زمینه واگذاری معادن به افراد دارای صلاحیت و اهلیت لازم فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این صورت ما می‌توانیم به معنای واقعی تحرک و جنبش را برای بهره‌برداری از معادن استان داشته باشیم.

وی درباره دیدار با وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: در این دیدار درباره ارائه تسهیلات کم‌بهره به بخش‌های مختلف دامی، شیلات و کشاورزی مذاکره و قرار شد در این خصوص به خراسان جنوبی مساعدت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha