کشاورزان یزدی در بیش از ۹ هزار هکتار اراضی گندم کاشتند

یزد - ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به پایان فصل کشت گندم گفت: کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ در ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی استان این محصول راهبردی را کشت کردند که این عدد نسبت به سال قبل تغییری نکرد.

محمدعلی حاتمی‌زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کاشت گندم با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در مناطق مختلف استان آغاز شد و تا اواخر آذرماه ادامه داشت ، اظهارکرد: تمامی اراضی سطح زیرکشت به صورت مکانیزه کامل و نیمه مکانیزه کشت شد.

به گفته وی بیشترین سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری به ترتیب با چهار هزار و ۶۰۰ هکتار به شهرستان خاتم و  و ۲ هزار و ۸۸۰ هکتار مربوط به شهرستان ابرکوه و بقیه مربوط به دیگر مناطق استان است.

وی اظهارکرد: برای کشت محصول گندم علاوه بر توزیع چهار هزار تن کودشیمیایی ، ۴۶۱ تن بذرگواهی شده  سیستان ، برزگر ، طلایی و نارین  در اختیار کشاورزان استان گذاشته شد.

بذور گواهی شده با توجه به شرایط اقلیمی یزد توجیه اقتصادی دارد

این مسوول با بیان اینکه تولید بذر مرغوب با شرایط اقلیمی استان از اهداف این سازمان است ، یادآور شد: امسال  ۱۸۰ هکتار مزارع استان به زیرکشت گندم بذری رفت.

حاتمی‌زاده با اشاره به اینکه بذور گواهی شده با توجه به شرایط اقلیمی، بیابانی و کم‌آبی یزد توجیه اقتصادی دارد ، تصریح کرد: کشاورزان با توجه به محدودیت های منابع آبی بیشتر از ارقام گندمی که عملکرد خوبی را در واحد سطح دارد ، استفاده می کنند.

تولید ۳۶ هزار تن گندم در یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد چندی قبل به خبرنگار ایرنا گفته بود که در سال ۱۳۹۹ از ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی استان ۳۶ هزار تن گندم برداشت شد که نسبت به سال ۱۳۹۸، ۱۰ درصد کاهش دارد.

سیدجمال سجادی پور با بیان اینکه تغییر الگوی کشت و کاهش آب سفره های زیرزمینی علت کاهش این محصول راهبردی  است خاطرنشان کرد: حوادث طبیعی اواخر سال ۹۸ و اوایل امسال حدود ۱۵۰ میلیارد ریال به هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع گندم و جو استان زیان وارد کرد.

افزایش ۵۲ درصد خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در یزد

مدیر سازمان تعاون روستایی یزد هم به خبرنگار ایرنا ،گفته بود که امسال پنج هزار و ۴۶۴ تن محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان به ارزش حدود ۱۴۰ میلیارد ریال خریداری شد که این مقدار نسبت به سال ۱۳۹۸، ۵۲ درصد افزایش دارد.

یدالله جواد پور افزود: با حمایت‌ دولت در تامین و پرداخت به موقع هزینه های خرید تضمینی و تجهیز مراکز خرید علت افزایش این محصول راهبردی است.

این مسوول با بیان اینکه شرکت های تعاونی خاتم رتبه نخست خرید سال جاری را کسب کرد، ادامه داد: این شهرستان با ۵۹ درصد ( ۲ هزار و ۸۲۴ تن) ، ابرکوه ۳۹ درصد( هزار و ۸۹۶ تن )و  بهاباد نیز با ۵۵ تن میزان خرید بیشترین گندم مازاد کشاورزان را خریداری کرد.

وی بابیان اینکه محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با قیمت تضمینی از قرار کیلویی ۲۵ هزار ریال خریداری شد، افزود: در سال ۱۴۰۰ دولت از طریق شبکه تعاونی های روستایی قیمت تضمینی گندم را از قرار کیلویی ۴۰ هزار ریال تعیین کرد.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد ، ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و  ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که از ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات است، به دست می آید.

۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن  محصولات دامی حاصل تلاش حدود حدود ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha