عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمان‌سازی است

بیرجند - ایرنا - مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمان‌سازی است و گفتمان‌سازی سند تحول و بسترسازی برای تحقق سیاست‌های بالادستی جزء لاینفک دستیابی به اهداف این سند محسوب می‌شود.

رضا مددی روز پنجشنبه در وبینار گفتمان‌سازی سند تحول در آموزش و پرورش که با حضور مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و معلمان استان خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: جریان تربیت از طریق برنامه درسی در تار و پود نظام آموزشی و پرورشی جاری شده است و سایر امکانات مدرسه نظیر آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه‌ها مکمل و تقویت کننده‌های برنامه درسی هستند.

وی گفت: شناخت کامل از برنامه درس ملی پایه فعالیت آموزش و پرورش و لازمه دستیابی به سیاست‌ها و برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت است که با تشریح آنها، می‌توان افکار عمومی، خانواده‌ها، فرهنگیان و دانش‌آموزان را همسو با اهداف دستگاه کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۶ بخش تربیت زیستی، بدنی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی اظهار داشت: این سند مسیر حرکت تعلیم و تربیت را تعریف کرده و دارای چارچوب تئوریک، راهبردی، نظام فکری و کاربردی و به عنوان نسخه تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است که ارکان نظام و مقام معظم رهبری آن را پذیرفته و بر آن تاکید دارند.

وی افزود: فلسفه تعلیم و تربیت درسی کلیدی در حوزه سیاستگذاری آموزش و پرورش است.

مددی بر اداره آموزش و پرورش با دانش نظری و استفاده از تجربیات تاکید کرد و گفت: اگر سند تحول مورد تخلف واقع شود راه برای ورود اندیشه‌های نامحرم باز خواهد شد و سند تحول آموزش و پرورش نقشه راه است و هدف از سند تحول رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب براساس مقدورات است.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی با فعالیت‌های گسترده خود، جزء استان‌های پیشگام در گفتمان‌سازی سند تحول بینادین به شمار می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست ویدئو کنفرانسی گفت: سند تحول بنیادین منشور نظام تعلیم و تربیت و گفتمان تعالی بخش و توسعه آفرین در جامعه ایران اسلامی است.

محمدعلی واقعی افزود: هدف سند تحول تغییر همه جانبه، نظام مند، آینده پژوهانه، مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی است.

وی تولید و تصویب اسناد تحولی، زمینه‌سازی و تدارک زیرساخت‌ها، امکانات و منابع و اجرای راهکارهای تحولی را گام‌های مهم تحول آفرینی دانست و تصریح کرد: مدیران مدارس، پیشگامان تحول آفرین در میدان اجرای سند تحول بنیادین به شمار می‌روند.

وی با بیان این که جریان تربیت از طریق برنامه درسی تحقق می‌یابد عنوان کرد: آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه‌ها مکمل و تقویت کننده‌های برنامه درسی هستند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، آشناسازی معلمان و دبیران با اهداف کلی ساحت‌های تعلیم و تربیت، حدود و قلمرو ساحت‌های تعلیم و تربیت، رویکرد ساحت‌های تعلیم و تربیت و اصول حاکم بر ساحت‌ها را لازمه تسریع در دستیابی به اهداف سند تحول در دوره‌های مختلف تحصیلی دانست.

وی با بیان این که مدیریت ارائه خدمات آموزشی و تربیتی مبتنی بر سند تحول در دوران کرونا باید با تاکید بر نبود توقف چرخه یادگیری باشد گفت: عدم فروکاستن مسئولیت آموزش وپرورش به انتقال معلومات و محفوظات، تلاش برای تحقق مدرسه تربیت‌محور و مدرسه کانون تربیتی محله، صیانت از نشاط و شادابی، شرایط روحی و روانی معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها، تاکید و مراقبت از تحقق تربیت در ساحت‌های شش گانه و توانمندسازی و به روزآوری مهارت‌های مدیریتی از دیگر الزامات تحقق اهداف سند تحول است.

واقعی گفتمان‌سازی را مهم‌ترین اصل در اجرای سند تحول بنیادین دانست و افزود: لازمه ایجاد تحول اساسی در رفتار، ایجاد تحول در ذهن است و تربیت زیستی، بدنی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی جنبه‌های مختلف تربیت در سند تحول بنیادین و در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha