استاندار فارس: طرح "آجربه‌آجر" رقیب خیران و تضعیف‌کننده عملکردشان نیست

شیراز-ایرنا- استاندار فارس با بیان اینکه طرح "آجربه‌آجر" رقیب خیران و تضعیف‌کننده عملکرد آنان نیست، گفت: کمک‌های خیران در زمینه مدرسه‌سازی بسیار ویژه است و این طرح با نیت فراگیری فرهنگی و ایجاد احساس تعلق خاطر به اماکن عمومی صورت می‌گیرد.

عنایت‌الله رحیمی عصر شنبه در صد و چهلمین نشست شورای آموزش و پرورش استان فارس به اهمیت اجرای طرح "آجربه‌آجر" و مشارکت مردمی در ساخت مدارس اشاره و بیان کرد: این موضوع باعث ایجاد حس تعلق خاطر به آموزش و پرورش خواهد شد اما فرهنگ‌سازی مطلوب در این زمینه صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش و نوسازی مدارس باید با همکاری یکدیگر این طرح را تقویت کنند و در این میان، به‌ویژه آموزش و پرورش باید طرح را متعلق به خود بداند.

طرح "آجر به آجر" در اردیبهشت ماه سال ۹۹ با ابلاغ وزیر آموزش و پرورش آغاز شد. در این طرح بسیاری از افراد جامعه که علاقه‌ مندند با سرمایه‌های خُرد وارد عرصه نیکوکاری شوند، می‌توانند با تهیه آجر برای ساخت مدارس سهیم شوند.

۱۸ شهرداری در فارس برای پرداخت پنج درصد سهم آموزش و پرورش اخطار گرفتند

استاندار فارس همچنین در ادامه این نشست، به ضرورت پرداخت سهم پنج درصد آموزش و پرورش از عوارض شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۸ شهرداری از جمله مناطق ۱۱گانه شهر شیراز، بدین‌منظور دستگاه کارت‌خوان نصب نکرده‌اند که موظف‌اند ظرف مدت یک هفته در این زمینه اقدام کنند در غیر این صورت مدیرکل دفتر امور شهری استانداری فارس اخطار لازم را به شهرداری‌ها خواهد داد و پس از آن موضوع به سازمان تخلفات اداری ارجاع می‌شود.

رحیمی، در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اجرای عملیاتی سند تحول بنیادین پرداخت و اظهار داشت: اقدامات لازم برای تبدیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به برش‌های خُردتر صورت پذیرفته است اما هم‌ اکنون زمان آن رسیده است که عملیاتی شود.

استاندار فارس در این زمینه بر ضرورت توسعه مدارس امین در فارس تاکید کرد و افزود: این موضوع با توجه به تاثیری که بر مصون‌سازی نواحی آسیب‌پذیر می‌گذارد، باید با سرعتی بیشتر پیگیری شود.

مدارس امین، طرحی است که بر پایه آن روحانیون حدود ۳۰ ساعت در هفته، در مدارس فعالیت فرهنگی و تربیتی دارند و برای این هدف روحانیون باید متناسب با نیازهای پایه‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم آموزش ببینند و گزینش شوند.
روحانیون پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی و تخصصی و اخذ مدرک، در مدارس متقاضی اجرای طرح امین حضور پیدا می‌کنند و در این مدارس برنامه‌ای براساس توافق آموزش و پرورش تعریف و حیطه کاری روحانیون مشخص می‌شود تا موازی کاری و تداخلی با سایر برنامه‌های مدرسه ایجاد نشود.

تامین زمین مسکن فرهنگیان شتاب گیرد

استاندار فارس، همچنین در باره تامین زمین برای مسکن ملی فرهنگیان بیان کرد: شرکت عمران شهر صدرا و راه و شهرسازی فارس و لارستان مکلف‌اند که زمین مورد نیاز آموزش و پرورش را مهیا کنند و هم‌ اکنون جز در شیراز در بیشتر شهرهای استان فارس مشکل تامین زمین وجود ندارد و پاسخگوی نیازها هستیم.

رحیمی، در بخش دیگری از این نشست، موضوع پُرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان را از مسائل بسیار اساسی برشمرد که باید در تمام طول سال پیگیری شود.

وی، با بیان اینکه هم ‌اکنون بسیاری از والدین از تعطیلی مدارس به دلیل حضور مداوم فرزندان در خانه نگرانند گفت: به همین سبب لازم است حتی برای اوقات خارج از اوقات مدارس نیز برنامه لازم اندیشیده شود. 

اوقات فراغت، تنها با کارهای سنتی و تامین زیرساخت‌های فیزیکی پُر نمی‌شود

رحیمی، برای پُر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان، بهره‌گیری از امکانات مشترک دستگاه‌های مختلف را امری مهم برشمرد و گفت: برای مدیریت اوقات فراغت باید فرهنگ‌سازی بیشتری در آموزش و پرورش صورت گیرد و دوران فعالیت‌های سنتی و تامین زیرساخت‌های صرف فیزیکی، گذشته است.

رحیمی، پیشنهاد کرد که آموزش و پرورش از باغ‌های شهرداری، امکانات مشترک هلال احمر، سازمان‌های بسیج و سپاه، شرکت نفت، باشگاه‌های دولتی و خصوصی سازمان ورزش و جوانان و دانشگاه‌ها برای تامین کمبودها بهره گیرد و با تعمیر و بهسازی اردوگاه‌های موجود، زمینه علاقه‌مندی دانش‌آموزان به حضور در این مجموعه‌ها را تقویت کند.

استاندار فارس، پیشتر در همین زمینه تامین زمین برای ساخت اردوگاه را در شهر صدرا شیراز مصوب کرد اما درصورتی که آموزش و پرورش ظرف یک سال از این زمین بهره‌برداری نکرد، زمین یادشده دوباره به دولت باز گشت داده شد.در این مورد اختصاص زمین در سرچهان فارس مشروط به اینکه هیچ تخریبی در پوشش گیاهی صورت نگیرد و تاییدیه منابع طبیعی نیز وجود داشته باشد، مورد تایید استاندار فارس قرار گرفت.

برای ضرورت فروش املاک بلااستفاده آموزش و پرورش فرهنگ‌سازی شود

استاندار فارس، در باره پیگیری موضوع تبدیل به احسن کردن املاک آموزش و پرورش بر اساس تبصره ۱۲، بیان کرد: در این زمینه نباید فرهنگ‌سازی را فراموش کرد و مجموعه‌های متولی باید کاملا درباره ضرورت فروش املاک بلااستفاده توجیه شوند تا فرهنگیان احساس نکنند که اراضی آموزش و پرورش بیهوده به فروش می‌رسد.

وی افزود: برخی فرهنگیان چنین تصوری دارند اما باید روشن شود که سرمایه راکد ارزشی ندارد و این اقدام بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و برای پرداخت دیون و تکمیل سایر پروژه‌های در دست اجرا انجام می‌شود و مشمول املاک اهدایی شهروندان نخواهد شد بلکه فقط املاک مازاد دولتی را در برمی‌گیرد.

استاندار فارس همچنین در ادامه این نشست در مورد مشکلات پیش روی شناسایی افراد بازمانده از تحصیل، گفت: دستگاه‌های اجرایی مسوول باید طبق وظایف ابلاغ‌شده عمل کنند و ضروری است که عملکرد آنها رصد و پیگیری شود؛ همچنین در باره تامین بودجه برای شناسایی افراد بازمانده از تحصیل سه میلیارد ریال توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص می‌یابد.

بیش از ۱۷ هزار نفر از فرهنگیان فارس متقاضی مسکن ملی فرهنگیان هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت تامین زمین برای مسکن ملی فرهنگیان گفت: ۱۷هزار و ۴۷۵ نفر متقاضی بهره‌مندی از طرح مسکن ملی هستند که در این میان تامین زمین برای احداث یک هزار واحد در شهر صدرا، ۶۰ واحد در شهرستان پاسارگاد، ۶۰ واحد در قیروکارزین، ۵۰ واحد در کازرون و ۵۰ واحد در داراب در دستور کار است اما متاسفانه این امر هنوز کاملا محقق نشده و نیازمند همکاری بیشتر است.

فرهاد اسماعیلی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد پویش‌های نیکوکاری برای تامین گوشی هوشمند و تبلت دانش‌آموزی بیان کرد: مجمع خیرین تاکنون یک هزار و ۲۲۲ دستگاه تبلت تهیه کرده است که با احتساب سایر کمک‌ها در مجموع چهار هزار و ۱۴۰ دستگاه تبلت فراهم شده است که بر اساس اطلسی که اطلاعات نیازمندی‌های دانش‌آموزان در آن گردآوری شده است، در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha