کلانشهر کرمانشاه به ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی جدید نیاز دارد
عکس آرشیوی است

کرمانشاه - ایرنا- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه گفت: کلانشهر کرمانشاه ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی برای رسیدن به حد استاندارد جهانی نیاز دارد که امیدواریم در سال‌های آینده، هر سال ۲ تا سه ایستگاه به مجموع آتش‌نشانی اضافه شود.

«غلامرضا رضایی» روز دوشنبه در نشست خبری در سرسرای اجتماعات آتش نشانی با بیان اینکه شهر کرمانشاه اکنون ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی امداد و نجات و آتش‌سوزی دارد، افزود: در آینده نزدیک یک ایستگاه آتش نشانی دیگر در شهرک جهاد افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین جهانی زمان رسیدن ماموران آتش نشانی به محل حادثه پنج دقیقه است، گفت: ۲ معضل ترافیک و کمبود ایستگاه آتش نشانی عامل اصلی تاخیر حدود یک دقیقه رسیدن به محل حادثه در کلان شهر کرمانشاه نسبت به نرم استاندارد جهانی است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود؛ از جذب ۱۰۰ نیرو جدید به بدنه این سازمان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این سازمان از نظر تعداد نیرو هیچ مشکلی ندارد و تمام افراد آن از آمادگی کامل برای انجام ماموریت ها برخوردار هستند.

رضایی میانگین سن افراد این سازمان را بین ۲۵ تا ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: نیروی سازمان آتش نشانی کرمانشاه از نظر جسمانی و انجام مانورهای امداد و نجات در سطح بالایی در کشور برخوردارند.

انجام بیش از ۲هزار ماموریت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه در ادامه با اشاره به انجام ۲ هزار و ۱۵۰ ماموریت آتش‌سوزی، حوادث و امداد و نجات در ۹ ماه سپری شده از سال جاری توسط این سازمان، گفت: این تعداد شامل هزار و ۴۲۰ مورد مربوط به اطفای حریق و آتش‌سوزی و ۷۳۱ مورد نیز مربوط به سایر حوادث امداد و نجارت است.

رضایی با بیان اینکه در این ماموریت‌ها ۳۵۰ نفر را نجات دادیم، افزود: همچنین شاهد مجروحیت ۲۲۰ نفر مجروح و فوت ۱۲ نفر در این ماموریت‌ها بودیم.

وی همچنین اظهار داشت: در این مدت همچنین ۳۲۶ ماموریت آبگرفتگی منازل و کمک به خودروهای گرفتار در سیلاب توسط ماموران آتش نشانی شهرداری کرمانشاه انجام شد.

او یکی از ماموریت‌های مهم سازمان آتش نشانی کرمانشاه در سال جاری را کمک به اطفای حریق مراتع شهرستان پاوه و همچنین بیرون آوردن افراد گرفتار در چاه گیلانغرب اعلام کرد و گفت: سازمان آتش نشانی شهرداری کرمانشاه به منظور امداد و نجات حوادث سخت و غیرمترقبه یک گروه ویژه ضربتی تشکیل داده که ۲۴ساعته همراه با گروه‌های شیفت به حالت آماده باش برای کمک در سطح کل استان هستند.

قدرت آتش نشانی به اماکن حادثه‌ساز در حد اخطار است

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر خطرناکی برخی از امکان فرسوده به ویژه پاساژها قدیمی شهر، گفت: برخی از این پاساژها از نظر برق کشی و مسایل ایمنی خطرناک هستند و بارها به صاحبان آنها و نهادهای ذی ربط مانند دادستانی برای برخورد، یادآوری کرده‌ایم.

رضایی با اعلام اینکه برای مهار آتش‌سوزی احتمالی ساختمان‌های بلند نیاز به نردبان‌های بلند تا حد ۶۲ متر است، افزود: در حال حاضر بلندترین نردبانهای شهر آتش نشانی کرمانشاه در حد ۳۲ متر است.

وی با بیان اینکه خرید نردبان ۶۲ متری به حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیازد دارد گفت: در سال جاری حدود هشت میلیارد تومان برای خرید تجهیزات به سازمان آتش نشانی اعتبار اختصاص یافته است.

تهیه دستورالعمل برای پیشگیری از آتش‌سوزی 

معاون پیشگیری از حوادث سازمان آتش و نشانی کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه؛ از تهیه دستورالعمل جامع استاندارد ایمنی ساختمان به ویژه در مقابله با حریق برای اولین بار سطح کشور در کرمانشاه خبر داد و گفت: براساس این دستورالعمل تمام نقشه مهندسی ساختمان‌ها از سال ۹۷ به بعد باید تمام دستورالعمل‌های آتش‌نشانی برای اخذ پایان کار رعایت کنند.

محمدزاده همچنین از سامان دهی هشت شرکت مجاز و تخصصی تجهیزات ایمینی آتش نشانی کرمانشاه خبر داد و افزود: این شرکت‌های ایمنی از این پس از ابتدای ساخت ساختمان های تازه تاسیس بر رعایت دستورالعمل های ساختمان در بحث آتش نشانی نظارت می کنند و تا این شرکت ها رعایت مفاد ایمنی آتش نشانی را تایید نکنند پایان کار ساختمان صادر نمی‌شود.

او همچنین از اجرای کامل مقرارت ملی از جمله مبحث سوم آن، مبنی بر جداسازی هر واحد ساختمان از راه پله به وسیله درب های ضد حریق در ساختمان جدید خبر داد و گفت: ایمنی و سلامت قابل خرید و معاوضه در ماده های مانند ۱۰۰ شهرداری نیست و باید تمام آن را رعایت کنند.

محمد زاده همچنین از اختراع جعبه آتش نشانی هوشمند با کد ثبتی۰۱۰۱۲۵۱۷ در سطح کشور توسط آتش نشانی کرمانشاه که در هنگام حوادث خود به خود باز می شود، خبر داد.

در پایان این جلسه ماموران آتش نشانی کرمانشاه به منظور نشان دادن سطح قدرت و آمادگی خود به انجام یکسری از حرکات مانوری در آتش سوزی در هوا پرداختند.

 شهر کرمانشاه نهمین کلان شهر ایران است که بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جای داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha