شهروندان یزدی برای تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک‌برگ اقدام کنند

یزد- ایرنا- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: با توجه به قانون حدنگار (کاداستر) صاحبان اسناد مکلف هستند اسناد مالکیت دفترچه‌ای خود را به سند تک‌برگ تبدیل کنند.

به گزارش ایرنا، علی کریمی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران که به صورت برخط ( آنلاین ) برگزار شد در خصوص قانون جامع حدنگار افزود: بر اساس این قانون همه صاحبان اسناد مکلف شده بودند که در بازه زمانی پنج ساله یعنی تا پایان سال ۹۸ اسناد دفترچه‌ای را به ادارات تحویل داده و سند تک برگی دریافت کنند.

وی ادامه داد: قرار بود به سندهای دفترچه‌ای هیچ خدمتی در ادارات و بانک‌ها ارائه نشود اما به دلیل شیوع کرونا تا پایان سال این مهلت را داده‌ایم که سند دفترچه‌ای به سند تک برگ مبدل شود و مالکینی که سند مالکیت آنها حدنگار نیست می‌توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی از طرح برون سپاری تهیه نقشه عرصه اراضی و املاک استفاده کنند و سند مالکیت حدنگار به آدرس آنها ارسال شود.

این مسوول با اشاره به اهمیت اجرای این قانون در استان اظهار کرد: مردم با ماده هشت قانون حدنگار و ماده ۹ آیین‌نامه آن دیگر نیازی به مراجعه ندارند و با اجرای طرح برون سپاری می‌توانند اسناد خود را به دفاتر اسناد رسمی ارائه داده و اگر نقشه ملک آنها در بانک کاداستر باشد سند تک برگی برایشان ارسال می‌شود.

به گفته کریمی، چنانچه نقشه ملک آنها در بانک کاداستر اداره کل ثبت اسناد وجود نداشته باشد پرونده به نقشه بردار در قالب طرح برون سپاری ارجاع و یک پیامک، همراه با مشخصات و تلفن به نقشه بردار و متقاضی ارسال می‌شود و مردم باید پیگیری آن را بدون مراجعه حضوری به ادارات ثبت اسناد انجام دهند و با این روند با سرعت بالا ظرف مدت تقریبا یک هفته سند تک برگ صادر می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک یزد از طراحی برنامه املاک به صورت مکانیزه و سامانه شمیم به عنوان اقدامات صورت گرفته در استان اشاره کرد و یادآور شد: این برنامه‌ها ابتدا در یزد مطرح شده و سپس در کشور به آن پرداخته شد و به عنوان اولین ارگان در کشور هستیم که برداشت هوایی با پهباد انجام داده و نقشه تهیه کرده‌ایم که هم‌اکنون به صورت کشوری در حال انجام است.

کریمی از رتبه سوم اداره ثبت اسناد استان در خصوص اسکن اوراق پرونده‌های بایگانی خبر داد و بیان کرد: تا اواسط سال آینده تمامی اوراق بایگانی اسکن شده و پرونده‌های فیزیکی حذف خواهند شد.

بر اساس قانون حدنگار ( کاداستر ) به منظور تعیین تکلیف اشخاص حقیقی و حقوقی، صاحبان اسناد باید حداکثر ظرف پنج سال برای صدور و تعویض سند خود به صورت کاداستر اقدام کنند .

ماهیت فیزیکی مطلوب، ضریب امنیتی بالا، جلوگیری از تجاوز دیگران به زمین‌های شخصی و دولتی، قابلیت احیا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه به دلیل نگهداری اسناد در چند نقطه از جمله مزایای اسناد کاداستری است.

افرادی که برای دریافت سند اقدام می‌کنند باید بعد از دیوارچینی، سقف خانه خود را بزنند تا بتوانند سند منزل را از اداره ثبت دریافت کنند.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha