خراسان رضوی معین تامین شکر هشت استان کشور است

مشهد- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: تامین شکر برای هشت استان کشور بر عهده خراسان رضوی به عنوان استان معین گذاشته شده است.

حمیدرضا نوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به حجم بالای وظیفه‌مندی در خراسان رضوی برای تامین نیازهای داخلی استان و همچنین دیگر استانهای کشور حجم کنونی ذخیره شکر و نیز روند استحصال آن بسیار مطلوب است.

وی بدون اشاره به میزان ذخیره شکر در خراسان رضوی ادامه داد: حجم کنونی ذخیره راهبردی شکر در این استان به اندازه تامین کامل نیاز تا سال آینده تامین است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: تاکنون حجم قابل توجهی شکر خام وارد و به کارخانه‌های قند جهت استحصال ارسال شده لذا اینک نیز با آغاز فصل برداشت چقندر و خریداری محصول با انعقاد قرارداد با کشاورزان روند تهیه و تولید شکر در خراسان رضوی ادامه دارد.

وی در ادامه به وضعیت تامین برنج تنظیم بازار در خراسان رضوی نیز البته بدون ذکر آمار اشاره و بیان کرد: اخیرا حجم قابل توجهی برنج از مبادی بندرعباس، چابهار و سرخس وارد این استان و به حجم ذخیره راهبردی این کالا افزوده شده است. 

نوری افزود: بر این اساس میزان دارایی برنج خراسان رضوی نیز در حدی است که در صورت اعلام نیاز و تصویب تنظیم بازار، آماده توزیع به نرخ مصوب می‌باشد ولی وضعیت فعلی در بازار برنج مساعد است.

وی در خصوص وضعیت روغن و تامین روغن خام هم اظهارداشت: سهیه قابل توجهی روغن خام از بندرعباس برای چهار کارخانه فعال در خراسان رضوی و چهار کارخانه خارج از این استان تامین شده که بین آنها توزیع می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در انتقال این سهمیه به داخل استان برای حمل توسط تانکرهای مخصوص روغن نوبت‌بندی صورت گرفته لذا این سهمیه به مرور در حالی ورود به خراسان رضوی و عملیات تصفیه آن در حال انجام است.

وی همچنین به قرارداد کارخانه‌های قند خراسان رضوی برای خرید چغندر از کشاورزان اشاره و بیان کرد: تاکنون ۸۰۵ هزار و چهار تن چغندرقند خریداری، ۱۱۳ هزار و ۶۴ تن شکر از آن استحصال و در بازار استان فروخته شده است.

نوری گفت: موجودی شکر باقیمانده در کارخانه‌های خراسان رضوی حدود ۱۷ هزار تن است که با توجه به میزان استحصال چغندرقند باقیمانده در کارخانه‌ها تبدیل به شکر سفید شده و حجم آن به ۲۲ هزار تن خواهد رسید. 

استان خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) معادل هفت درصد مساحت کل کشور است.

این استان شامل ۳۳ شهرستان، ۷۷ شهر، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا است. 

جمعیت خراسان رضوی نیز با ۸.۱ درصد جمعیت کشور، شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفر در قالب دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha