۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84166928
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو شورا : اتوبوس ها آلایندگی کرج را افزایش داده اند

کرج - ایرنا- رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به ضرورت کاهش آلاینده ها در این کلانشهر اعلام کرد : بخشی از این آلایندگی به سبب تردد بالای اتوبوس های درون و برون شهری است .

 حسین محمدی  روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: کلانشهر کرج  در مسیر ارتباطی بیش از ۱۴ استان کشور با پایتخت قرار دارد و بدین سبب وسایل نقلیه مختلف شخصی، عمومی، سبک و سنگین از آن گذر می‌کنند که همه این‌ها می‌تواند به افزایش آلودگی هوای شهر منجر شود.

وی با بیان اینکه کرج در فصل پاییز  به لحاظ کیفیت هوا  ۲۲ روز ناسالم برای گروه های حساس  و ۱۴ روز ناسالم برای تمام گروه ها پشت سر گذاشت ، گفت: در بخش سنجش میزان آلاینده‌های هوا با توجه به فرسودگی چهار ایستگاه متعلق به اداره کل حفاظت محیط‌زیست نیاز به افزایش تعداد ایستگاه‌ها و آنالیزورهای موجود در آن‌ها و افزایش تعداد نمایشگرهای شهری جهت اطلاع‌رسانی صحیح احساس می‌شود.

محمدی بیان داشت:  نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی، نصب کاتالیست و فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های درون‌شهری، به نتیجه رسیدن و راه‌اندازی پروژه مترو، راه‌اندازی خطوط «بی.آر.تی» و طرح‌های تشویقی مانند عرضه موتورسیکلت‌های برقی و خودروهای هیبریدی، افزایش پیاده راه‌ها و مسیر دوچرخه نیز می‌تواند در این خصوص مؤثر باشد.

وی  گفت: بدون استثنا، در تمام  روزهای ناسالم  شهر کرج ، آلاینده ذرات معلق کوچکتر  از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) آلاینده شاخص شهرستان کرج بوده است که این آلاینده بیشتر ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی است

رییس  کمیسیون محیط‌زیست و سلامت شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت: بر اساس آخرین آمار  انتشار یافته توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست، خودروها اعم از خودروهای شخصی و خودروهای دیزلی باری و حمل‌ونقل عمومی و صنایع داخل و مجاور شهر کرج را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین منابع تولیدکننده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) به شمار آورد.

محمدی گفت: استفاده از فیلتر دوده برای ناوگان دیزل، کنترل سوخت مصرفی در صنایع به ویژه نیروگاه‌ها، کنترل جدی معاینه فنی خودروهای سواری و باری و گسترش و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از  مهمترین  راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر کرج است که تاکنون به آن‌ها توجه نشده است.

این عضو شورای شهر کرج اظهار داشت : بر اساس آخرین نتایج تحقیقاتی انجام شده که توسط سازمان حفاظت محیط زیست  برای کلانشهر کرج  تهیه شده ، بیش از ۴۴ درصد از ذرات معلق اگزوزی منتشرشده از وسایل نقلیه به آلایندگی اتوبوس‌های درون‌شهری اختصاص دارد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش بالایی در انتشار آلودگی هوای کلان‌شهر کرج دارد، ازاین‌رو اختصاص بودجه مناسب جهت نوسازی ناوگان فرسوده و یا حتی بهسازی ناوگان و تجهیز آن به فیلتر دوده می‌تواند نقش قابل‌ملاحظه‌ای در بهبود کیفیت هوای کرج داشته باشد.

وی ادامه داد: به همین سبب ۳۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا یورو چهار با اعتباری بالغ‌ بر ۴۸۰ میلیارد ریال برای شهر کرج خریداری شده ضمن آنکه  قرارداد  ۵۶ دستگاه اتوبوس از نوع اسکانیا یورو چهار مجهز به فیلتر کاتالیست DPF با اعتباری بالغ ‌بر ۹۰۰ میلیارد ریال در دستور کار مدیریت شهری کرج قرارگرفته است.

کلانشهر کرج دارای حدود ۵۵۰ دستگاه اتوبوس درون شهری است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha