۶۴ هزار و ۸۲۰ مشترک آب در  استان مرکزی مشمول طرح امید شدند

اراک- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت : ۶۴ هزار و ۸۲۰ مشترک این شرکت از ابتدای دی ماه تا کنون مشمول طرح امید شدند که با هدف تشویق خانوارهای کم مصرف به مرحله اجرا گذاشته شده است.

«یوسف عرفانی‌نسب» روز چهارشنبه در یک نشست خبری افزود :بر اساس این طرح مشترکانی که میزان آب مصرفی آنها بین صفر  تا پنج متر مکعب باشد از پرداخت آب بها معاف هستند.

وی اظهار داشت: هم اکنون  ۴۰ طرح در ۷۴ روستای این استان  آماده بهره برداری شده که در آینده  نزدیک  در راستای  پویش الف -ب با حضور وزیر نیرو به صورت مجازی به بهره برداری می‌رسند.

وی در خصوص  اجرای طرح یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت : از اقدامات بسیار مهم در این راستا رفع مشکل و تامین آب ۱۱۰ روستای استان با ۲ هزار مشترک بود که مشکلات چندین ساله این روستاها رفع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی کیفیت آب را  خط قرمز  این شرکت عنوان کرد و گفت:  با اجرای طرح ارتقای کیفی، مشکل تامین آب در شش روستا رفع شده است.

عرفانی نسب اظهار داشت : تا پایان سال جاری اصلاح و توسعه شبکه انتقال آب به طول  ۱۱۵ کیلومتر، حفر ۲۴ حلقه چاه، ساخت ۱۳ ایستگاه پمپاژ، ایجاد ۳۲ مخزن با ظرفیت ۱۷ هزار و  ۲۸۰ مترمکعب و تعویض ۲ هزار کنتور در دستور کار ویژه قرار دارد و بحث ارتقای کیفی آب شهر فرمهین نیز تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری اجرا می شود.

وی ادامه داد : عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه برای ۳۶ روستای مسیر سدکمال صالح شهرستان شازند آغاز شده است که  انتظار می رود برای تابستان ۱۴۰۰ مشکلات کمبود آب در این روستاها برطرف شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اضافه کرد: ارتقای کیفی آب به روستاهای نزدیک شهر، پایش ۱۰ دقیقه‌ای رفع حوادث آب، به روزرسانی ۳۱۷ مورد تاسیسات مکانیکی چاه‌ها، و افزایش تامین آب  به میزان ۸۰ لیتر بر ثانیه، اصلاح و توسعه خطوط آب به میزان ۱۲۲ کیلومتر از جمله اقدامات  پس از اجرای طرح یکپارچه سازی استان مرکزی است.

عرفانی نسب اضافه کرد:  ۱۰۸ کیلومتر توسعه شبکه با نصب دو هزار و ۴۰۰ انشعاب و شست و شوی ۹۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فاضلاب در ۹ ماهه امسال انجام شده و  در بخش آب نیز حدود ۱۰۰ کیلومتر توسعه شبکه  و ۹۰ کیلومتر اصلاح شبکه صورت گرفته است.
وی میزان  سنجش کلر باقی‌مانده در شبکه را  ۴۳۰ هزار مورد در شهر و روستا عنوان کرد و گفت : امسال حدود ۴۰ هزار کدورت سنجی در شهرها و ۱۹هزار و ۵۰۰ مورد در روستاهای استان مرکزی انجام شده است.

عرفانی‌نسب بیان کرد :  در حال حاضر ۱۳ روستا در استان به صورت سیار آبرسانی می‌شوند، که ۶ روستا در شهرستان اراک و اقع شده است و این در حالی است که در سال ۹۴ و ۹۵ حدود ۱۵۰ روستا آبرسانی سیار داشتند.
وی در خصوص فاضلاب روستایی نیز گفت : با توجه به محدودیت اعتبارات، برنامه‌ای در این راستا وجود ندارد و در استان مرکزی تنها دو روستای ابراهیم آباد در شهرستان اراک و روستای راونج در شهرستان دلیجان  دارای شبکه فاضلاب هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار داشت: طرح فاضلاب در شهرهای اراک، ساوه، خمین، محلات، دلیجان و تفرش، مهاجران، شازند و آستانه انجام شده اما در شازند و آستانه به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون  به مرحله بهره برداری نرسیده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی در بخشی دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر میزان مطالبات شرکت آب و فاضلاب استان از تمامی مشترکین استان  ۵۰۰ میلیارد ریال است که در راستای مطالبات دستگاه‌های اجرایی نیز مکاتبات لازم با نماینده عالی دولت در استان انجام شده است که امید است مساعدت های لازم در اسرع وقت صورت گیرد.
عرفانی نسب با بیان اینکه ۳۰ روستا تحت پوشش بهره‌برداری از شبکه آب نیستند، افزود :هم اکنون ۸۷ درصد جمعیت استان تحت پوشش قرار دارند و ضریب بهره‌برداری از شبکه آب و فاضلاب روستایی استان ۸۶ درصد و  میانگین کشوری آن ۷۹ درصد است.

  «طرح ملی آب امید» به ابتکار وزارت نیرو تدوین شده و بر اساس آن به مشترکان خانگی کم‌مصرف، تخفیف صد درصدی آب‌بها تعلق می‌گیرد ولی شامل سکونت‌گاه‌های غیردائم مانند ویلاها نمی‌شود.

حدود ۴۵۰ هزار مشترک آب و ۲۵۵ هزار مشترک فاضلاب در استان مرکزی از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha