همرزم شهید سلیمانی: فرهنگ اقتصاد مقاومتیِ حاج قاسم نهادینه شود

جیرفت - ایرنا - همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مسئول بازرسی تیپ شهید یونس زنگی‌آبادی کرمان با بیان اینکه فرهنگ اقتصاد مقاومتیِ حاج قاسم باید نهادینه شود گفت: شهید سلیمانی در شرق کشور، اسلحه اشرار را به بیل و تراکتور و کارخانه تبدیل کرد.

محمدصادق امیرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخستین حضور حاج قاسم در دفاع مقدس و عملیات کرخه نور سال ۵۹ بود، وی با یک گروهان نیرو یا یک گردان منفی که نخستین گروه‌های اعزامی از کرمان بودند در جبهه کرخه نور حضور پیدا کرد و اولین جایی هم که به درجه جانبازی نائل شد در همین عملیات بود.

وی تصریح کرد: فلسفه حضور حاج قاسم از ابتدا تا پایان هشت سال دفاع مقدس از همین عملیات کرخه نور آغاز شد و تا قطعنامه ۵۹۸ ادامه یافت، یعنی شهید سلیمانی با یک گروهان در سال ۵۹ به میدان نبرد رفت و آن گروهان به تیپ و بعد به لشکر و در نهایت به سپاه تبدیل شد.

همرزم شهید سلیمانی بیان داشت: حاج قاسم با یکصد نیرو وارد جنگ شد و طبق آمار و اطلاعاتی که ثبت شده است، بیش از ۱۸۲ هزار نیروی رزمنده تحت فرماندهی این شهید بزرگ رزمیدند و از نوامیس و سرزمین اسلام و ایران اسلامی دفاع کردند. و جالب اینکه بدانید حاج قاسم در همه عملیات‌ها خط شکن و خط نگهدار بود.

وی با اشاره به توجه ویژه شهید سلیمانی به خانواده‌ها و فرزندان شهدا اظهار داشت: این شهید بزرگوار با همه خانواده‌های هشت هزار و ۵۰۰ شهیدی که از این سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به درجه رفیع شهادت نائل شدند ارتباط معنوی و فردی داشت، یعنی خود فرد حاج قاسم با خانواده شهدا ارتباط داشت و به آن‌ها سر می‌زد و احوالپرسی می‌کرد یا با واسطه، یا خودش شخصا جویای احوالات این بزرگواران بود.

امیرزاده ادامه داد: لحظه‌ای نبود که غفلت کند از اینکه دختر شهید یا پسر شهید در چه وضعیتی به سر می‌برند و این خیلی مهم بود.

وی گفت: سردار سلیمانی در هشت سال دفاع مقدس که درگیر با دشمن خارجی بود در شرق کشور هم فرماندهی سپاه‌های استان کرمان و سیستان و بلوچستان و هرمزگان را هم برعهده داشت، چون ناامنی‌هایی در این مناطق ایجاد شده بود و افرادی امنیت اجتماعی و شغلی مردم را هدف گرفته بودند.

وی افزود: بعد از دفاع مقدس هم فرصتی فراهم شد که بنا به دستور فرماندهی کل قوا و فرمانده کل سپاه پاسداران که ماموریت تامین امنیت شرق کشور به ایشان وگذار و قرارگاه قدس در این منطقه از کشور راه‌اندازی شد.

همرزم سردار شهید سلیمانی بیان داشت: ابتدای حضور حاج قاسم در امنیت شرق کشور ۱۱۸ گروه اشرار مسلح در منطقه بودند و توانمندی هر گروه از سه نفر مسلح تا ۴۵ نفر بود و این نفرات، به سلاح‌های نیمه سنگین مثل کاتیوشا و خمپاره، تیربار و دوشیکا مجهز بودند و درواقع مدرن‌ترین بیسیم‌ها و خودروهای کویرنوردی را در اختیار داشتند.

وی با بیان اینکه در آن سال‌ها (دهه ۷۰) اشرار ناامنی زیادی در شرق کشور ایجاد کرده بودند بیان داشت: آن‌ها تا قلب کشور ما ایجاد ناامنی کرده بودند و در همین شهر کرمان مقر هنگ ژاندارمری کرمان در سه راه سیلو را به رگبار بستند و بیشتر از چهار ساعت درگیری در شهر کرمان با هنگ ژاندارمری آن زمان داشتند.

امیرزاده اضافه کرد: در آن دوران از ساعت چهار بعد از ظهر به بعد در مسیرهای زاهدان و چابهار و از ماهانِ کرمان به بعد کسی تردد نمی‌کرد و درواقع شب‌ها در دست اشرار و روزها در دست بچه‌های ما بود.

وی ادامه داد: حاج قاسم با محوریت مردم و اینکه هیچ آسیبی به مردمی که به دلایلی همچون فقر فرهنگی و اقتصادی در دامن اشرار گرفتار شده بودند نرسد، به گونه ای حرکت کرد و امنیت فکری و ذهنی ایجاد کرد که خود اشرار تسلیم شدند و یک قطره خون از کسی ریخته نشد. این فرهنگ حاج قاسم بود.

همرزم سردار شهید سلیمانی اظهار داشت: در عملیات «اورتین» یا منطقه شرق کرمان وقتی حاج قاسم می‌خواست روی گروه‌های مسلح اشرار عملیات انجام دهد، سران اشرار به ما پیغام دادند که ما هشت هزار نیروی مسلح داریم و اگر پایتان را به منطقه ما بگذارید، قتل عام می‌شوید.

وی افزود: اما سردار سلیمانی با فرستادن سه نفر پاسدار به عنوان پِیک در دل دشمن، پیغامی در حد ۲ جمله برای سران اشرار ارسال کرد، نخست آنکه بیایید با اسلحه‌هایتان تسلیم شوید در دامن اسلام و دوم آنکه اگر خواستید بروید، اسلحه‌های خود را همراهتان نبرید و اگر بردید، با شما به عنوان نیرویی که بر علیه نظام است برخورد می‌شود. و این شد که روز بعد بیش از یکهزار نفر از اشرار آمدند اسلحه‌های خود را تحویل دادند و تسلیم شدند.

وی تصریح کرد: اینجا بود که آن بحث اسلحه‌های غیرمجاز و راهزنی‌ها به اشتغالزایی تبدیل شد.

امیرزاده ادامه داد: حاج قاسم اسلحه اشرار را به بیل کشاورزی و تراکتور و کارخانه تبدیل کرد. فرهنگ اقتصاد مقاومتی حاج قاسم در مقابل دشمن و در منطقه شرق کشور نمود پیدا کرد و دشمن شکست خورد و شهید شوشتری این راه را ادامه داد و امروز سپاه پاسداران و نظام جمهوری اسلامی درخشان تر از هر روز به لطف خون حاج قاسم این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

مسئول بازرسی تیپ شهید حاج یونس زنگی‌آبادی کرمان افزود: امروز همه آن اشرار مسلح، در دشت‌های پُر از نعمت خدادادی مشغول کشاورزی هستند و این فرهنگ حاج قاسم است.

وی به نقش تربیت‌یافتگان مکتب امام خمینی (ره) در ایجاد و تقویت جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: آن چیزی که ما به عنوان جبهه مقاومت از ان یاد می‌کنیم و افتخار همه مردم ایران است این بود که حاج قاسم در عراق و سوریه و لبنان و همه کشورهایی که مکتب سیدالشهداء جاری بود، نیروی نظامی نبُرد بلکه در آن کشورها با الهام از همان فرهنگ جهاد و شهادت، نیروسازی کرد و از جوانان خودشان نیرو ساخت.

۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ تاریخ شهادت سردار قاسم سلیمانی است. شهید سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از برجسته ترین مقام های رسمی نظامی ایران بود که به همراه ابو مهدی المهندس همرزم وفادارش به دست آمریکایی ها در خاک عراق به شهادت رسید.

اخبار مرتبط